name | autoweek.cz

Americký objev Evropy

Americký objev Evropy

03.08.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.

Téma se opakuje s velkou pravidelností: americké automobilky a jejich „dobývání“ Evropy. Takových ofenziv na automobilovém trhu už tu byla spousta. Fungovalo to přesně dvakrát. Samozřejmě s Teslou. A s Fordem.

 

Chytrý tah Fordu: Po celá desetiletí mnoho německých zákazníků vnímalo Ford jako německou značku a Ford Werke GmbH v Kolíně nad Rýnem jako německou firmu a nikoli jako závislou americkou dceřinou společnost. Všechny pokusy ostatních amerických značek proniknout na evropský trh však selhaly.

 

Americké automobilky mají nyní najednou novou, nečekanou výhodu: Prezident Donald Trump prosadil zákaz dovozních cel na americké automobily v EU. To by mohlo tyto modely zlevnit a podkopat konkurenci. Trump se v každém případě domnívá, že Evropané si brzy budou kupovat víc amerických aut: „Lidé budou mít díky tomu větší výběr. Myslím, že z toho budou spokojeni.“

 

Ale kolik z USA evropští zákazníci skutečně chtějí? Tradiční americké značky znají spíše z popových písní. Existuje „Pink Cadillac“ od Bruce Springsteena, „Little Red Corvette“ od Prince, ale ne u vašeho místního prodejce.

 

Přinést americký automobilový životní styl do Evropy zatím nefunguje. Existují různé potřeby, různé preference a různé požadavky. Před několika lety měl německý Ford nápad přeměnit svou modelovou řadu na tvrdou Ameriku s výhradně širokými pick-upy a svalnatými Mustangy s hvězdami a pruhy na zádi. Outdoor, svoboda, dobrodružství. Ford ale od toho ustoupil. Střet kultur.

 

Podíl amerických značek na trhu v Evropě je odpovídajícím způsobem malý. Ford, Tesla a Jeep jsou stále měřitelné, jinak bychom mluvili o specializovaných hráčích. Značka Stellantisu Ram zaujímá takovou mezeru: kromě Ramu 1500 Hemi V6 se bude od konce roku opět nabízet i s V8 – přesně to, co fanoušci potřebují.

 

Cadillac podstupuje další riziko. Předchozí pokusy americké automobilky koncernu General Motors etablovat svou luxusní značku na evropském automobilovém trhu pokaždé selhaly. S prodejem Opelu General Motors také ztratil distribuční síť, o níž by se mohl opřít. Nyní však začíná nový začátek s elektrickou mobilitou a designem – a s hybridním modelem přímého prodeje. Nové modely se nazývají Lyriq, Vistiq a Optiq. I zde Amerika posílá své pozdravy: s Vistiqem a jeho délkou 5,20 metru byste se nechtěli projíždět ulicemi toskánských měst.

 

Generální ředitelka General Motors Mary Barraová se domnívá, že regulace EU a nevyhnutelný přechod na elektromobily přerozdělí trh. Ale přesně to žene Číňany do Evropy. Chtějí se nějakým způsobem prosadit.

 

Splní se Trumpovy sny? To je otázkou. Zvýší se v nadcházejících letech podíl amerických značek na trhu v Evropě? Pomůže zrušení cel? Alespoň zatím pomocí nebyla cena. Americké vozy jsou už tak v průměru levnější. Efekt MAGA není v dohledu.

 

Foto: GM