name | autoweek.cz

Americký styl na vrcholu - Top 10

Americký styl na vrcholu - Top 10

05.12.2009 | Vladimír Rybecký | Auto archív

V USA roste zájem fanoušků o auta z 60. let. Na to zareagoval McKeel Hagerty, šéf pojišťovny Hagerty Insurance Agency, a stanovil desítku aut z éry, kterou označuje za Mad Man a současně ji pokládá za vrchol amerického designu.

\"Sběratelé těchto unikátních aut ukazují smysl pro styl a vyjadřují tím svou osobnost. Počátek 60. let byl obdobím, kdy vznikaly kvalitní auta s designem využívajícím ostré rysy, který dodnes v USA kraluje. Proto jsme vybrali desítku aut, která jsou těmi nejlepšími ukázkami tohoto promyšleného stylu a dodnes vyjadřující tehdejší hodnoty. Právě toto období, navazující na 50. léta, bylo ve skutečnosti vrcholem amerického průmyslového designu. Vše, počínaje psacími stroji a nábytkem konše, ale zejména automobily, přinášelo nové vnímání designu. Nablýskaný chrom a velká křídla na zádi z 50. let byly nahrazeny pochopení pro užitné vlastnosti,\" říká Hagerty.

1. Buick Riviera 1963

Šéf designu GM Bill Mitchell se nechal inspirovat evropskými vozy Rolls-Royce a Ferrari a vytvořil ikonické auto na první pohled vyjadřující výkonnost a zákazníkům poskytující spoustu prostoru.

2. Corvette Sting Ray 1963

Byla to patrně nejelegantnější Corvette všech dob před tím, než přišla ta svalnatá auta se spoustou otvorů. Subtilní auto budící pozornost i respekt.

3. Ford Thunderbird 1961-63

V roce 1955 Ford uvedl T-Bird jako symbol luxusního auta a do počátku 60. let jej vypilovával až k této perfektnosti - s přemírou výkonu a spoustou komfortu.

4. Lincoln Continental Sedan 1961-63

Elwood Engel jej navrhl ještě naposledy starým způsobem. Bylo to poslední velkosériově vyráběné auto, jehož design byl dílem jediného člověka.

5. Chrysler 300G 1961

Tohle auto ještě nezakrytě neslo styl 50. let, jenže s možností získat 400 k a nejlepším pérováním té doby přenášelo tradiční vzhled do nové éry a proto bylo nepřehlédnutelné.

6. Studebaker Avanti 1963

Studebaker byl poslední nezávislou automobilkou. Jeho styl určoval tým vedený legendárním průmyslovým designérem Raymondem Loewym. Avanti bylo posledním vydechnutím před zánikem. Toto GT v evropském stylu se stalo ikonou, jejíž věhlas přežil zánik značky.

7. Cadillac Coupe De Ville 1962-63

Samozřejmě ve výčtu toho nejlepšího z tohoto období nemůže chybět Cadillac. Coupe De Ville ohlásilo vznik Top Executive. Mladí manažeři už nechtěli o Cadillacu snít, ale chtěli jej vlastnit.

8. Studebaker Gran Turismo Hawk 1962-64

Důvodem zániku Studebakeru v roce 1966 rozhodně nebyl nedostatek stylu jeho vozů. GT Hawk byl rychlý i elegantní. Ač větší i usedlejší než Avanti dával jasně najevo nezávislé uvažování majitele.

9. Buick Electra 225 1963

\"Skoro luxusní\" divize GM nabízela v tomto voze prestiž. Čtveřice otvorů na každé straně kapoty signalizovala největší dostupný motor Buicku - V8 6,6 l, nabízející takový výkone, že se i majitelé Cadillaců museli zamyslet. Buick nebyl tak okázalý jako Caddy, ale grácie mu nechyběla.

10. Ford Galaxie XL Convertible 1963

S rozvorem 3022 mm tohle nebylo auto, se kterým jste snadno hledali místo k zaparkování, ale dostávalo se vám tolik slunečního svitu, o jakém se dnešním solárním systémům ani nesní.