name | autoweek.cz

Americký trh 2009

Americký trh 2009

06.01.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Americký trh s lehkými vozidly, zahrnující osobní auta a tzv. light trucks, což jsou nejen pick-upy, ale i SUV a MPV, vykázal přeskupení sil.

Loňský rok uzavřelo zvýšení prodeje o 15 % v porovnání s prosincem 2008. Nárůst prodeje v listopadu a prosinci nakonec zabezpečil, že byla za celý rok překročena hranice 10 milionu vozidel. Prosinec byl po srpnu (kdy probíhala „šrotovací akce“ Cash For Clunkers) a listopadu teprve třetím měsícem s nárůstem prodeje, ovšem v srpnu to bylo o pouhé 1 % a v listopadu jen o 35 kusů. Výsledky prvního pololetí 2009 totiž naznačovaly propad až pod hranici 9,5 milionu prodaných vozů. Nicméně 10,43 milionu prodaných aut znamená pokles o 21,2 % proti roku 2008. Bylo to nejméně od roku 1982, kdy se prodalo 10,35 milionu aut. Až do roku 2008 byl roční průměr během poslední dekády 16,4 milionu prodaných aut. Analytici společnosti Edmunds podotýkají, že se vloni v USA prodalo méně aut než v roce 1970. Jenže tehdy bylo Američanů o 70 milionů méně než dnes.

Prosincový nárůst ale není velkým důvodem k přehnanému optimismu, protože se zde porovnává s měsícem, v němž vrcholila krize a kdy byl zaznamenán nejmenší prodej za 27 let. Jestliže celkový stav amerického trhu tedy není stále uspokojivý, Ford Motor, Toyota Motor a Subaru v prosinci vykázaly nárůst o třetinu a Hyundai-Kia dokonce o 42 %.

 

Vítězové a poražení

V kritickém roce 2009 nejvíce ztrácely americké automobilky. Vždyť z kdysi „velké trojky“ se pouze Ford Motor vyhnula bankrotu. V celoroční bilanci sice Ford Motor vykazuje pokles o 16 %, nicméně při mnohem větších problémech GM a Toyoty to znamenalo první zvýšení podílu na trhu po 14 letech. Klíčem pro tento vzestup byl prosinec, kdy vzrostl prodej crossoverů Fordu o 51 %. Celoročně Ford vykázal zvýšení prodeje SUV o 33 % a pick-upů a minivanů o 18 %. Ford s velkým pick-upem F-150 udržel postavení nejprodávanějšího modelu před sedanem Toyotou Camry. Úspěšnou bilanci Fordu ale trochu relativizuje skutečnost, že více než 70 % objemu jeho prodeje připadá na fleetové dodávky, přičemž u nich mu významnou měrou pomohla skutečnost, že se současně takřka zhroutil fleetový prodej GM kvůli jeho průchodu bankrotem a proto, že na rozdíl od Fordu vedení GM tento typ prodeje vzhledem k menšímu zisku nepodporuje.

Největší vzestup ale vykázala skupina Hyundai, která už vehementně dohání dosavadní velkou šestku amerického trhu, tvořenou kromě trojice amerických koncernů Toyotou, Hondou a Nissanem. V tom mu napomáhá i pokles podílu Nissanu. Hyundai Motor a Kia Motors dohromady zvýšily svůj podíl na trhu z 5,1 % v roce 2008 na respektuhodných 7,1 %. Přitom ještě v roce 2000 to bylo pouhých 2,3 % získaných výhradně lacinými vozy přinášejícími minimální zisk.

Naopak pokles prodeje dovedl například hospodaření Toyoty Motor poprvé od roku 1950 do červených čísel. Nebylo to ale způsobeno jen poklesem prodeje o 20,2 %, ale také astronomickými náklady na celou sérii svolávacích akcí, které Toyotu vloni několikrát postihly. Toyota díky tomu tratila nejen finančně, ale především se rozplynula její pověst výrobce nejspolehlivějších aut. Jestliže tedy Toyota postupně získává půdu na GM, na druhé straně ztrácí ve prospěch Fordu.

Velký pokles prodeje samozřejmě vykázal Chrysler, který prošel bankrotem, ale poprvé také Suzuki, Mitsubishi a Porsche. Připomeňme, že výsledky Chrysleru jsou ve skutečnosti mnohem horší, protože takřka polovinu jeho prodejní bilance představuje fleetový prodej vycházející z dlouhodobých smluv. Chrysler vloni vykázal nejmenší prodej od roku 1962 a poprvé ztratil postavení čísla 4 na trhu ve prospěch Hondy.

Jestliže se všeobecně za vítěze boje o americký trh označují asijské automobilky, nemělo by se přehlížet, že svůj podíl na trhu systematicky posilují evropské (tedy vesměs německé) automobilky – ze 4,9 % v roce 2000 na 8,4 % v roce 2009, přičemž ty, na rozdíl od těch asijských, prodávají převážně exkluzivní modely přinášející velký finanční zisk.

 

Výhled na rok 2010

Američtí analytici se ve výhledu do budoucna značně rozcházejí. Nejčastěji se odhaduje pozvolný růst prodeje na úroveň 11,5 milionu vozů v roce 2010, ale objevují se i optimistické odhady vycházející z toho, že prosincový růst je náznakem nového vzestupu až k hranici 13 milionu prodaných aut, přičemž někde kolem 13,3 milionu prodaných aut se odhaduje na novou míru stability trhu, tedy daleko od rekordních 17,4 milionu. Jenže jsou i tací, kteří varují, že předvánoční nárůst není signálem ozdravování trhu. I nadále totiž je míra nezaměstnanosti v USA nad hranicí 10 % a i relativně nevelké zvýšení cen pohonných hmot může opět zájem kupujících o nová auta zmrazit.