name | autoweek.cz

Asi jsem něco špatně pochopil

Asi jsem něco špatně pochopil

04.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej nových aut je prý motorem znovuoživování české ekonomiky. Přitom čeští zákazníci, myslím tím ty soukromé, letos za tři čtvrtletí koupili o 16,35 % nových aut méně než před rokem. Něco mi na tom nehraje.

Po seznámení s registracemi nových vozidel za září a první čtvrtletí nevěřícně poslouchám bankovního experta, který z televize tvrdí, že největším motorem růstu spotřeby domácností, a tím i celé české ekonomiky, je především prodej nových aut. A krátce na to mi další expert vysvětluje, že se českým rodinám daří stále lépe, protože už si nekupují levné Fabie, ale dávají už přednost Octaviím a brzy se běžným rodinným vozem u nás stane Superb, takže se vyrovnáme západní Evropě.

Asi mi něco uniká, protože statistiky mluví o něčem úplně jiném.

Registrace nových osobních automobilů v období 1.-9./2013 klesly oproti stejnému období loňského roku o 8,32 % z 131 059 na 120 154 vozů, tedy o 10 905 vozů. V září však byl zaznamenán nárůst o 5,9 %. Takže opravdu náznak oživení?

Těch 5,9 % nárůstu představuje 733 vozů. Jenže o 724 vozů vzrostl prodej značce Škoda, která konečně začala dodávat nové Octavie zákazníkům (rozuměj firmám, protože Octavia je u nás především fleetové auto). Přes zářijový meziroční růst o 326 kusů Škoda za tři letošní čtvrtletí dodala proti loňskému roku tohoto nejprodávanějšího modelu českého trhu o plných 5137 kusů méně. Zákazníci také začali více než na začátku roku kupovat nový Rapid.

Mnohem závažnější je skutečnost, že navzdory mínění analytiků české rodiny kupují nových aut mnohem méně - ne o 8,3 %, ale o plných 16,35 %, tedy o 7609 aut. Podíl privátních zákazníků totiž letos poklesl už jen na 32,40 %, zatímco vloni to bylo 35,51 %. Soukromníci tedy letos koupili jen 38 930 nových aut, zatímco vloni 46 539 vozů. Pokles u firemní klientely činil jen 3622 vozů, tj. o 4,7 % - ze 77 757 na 74 135 vozů. (Pozn.: rozdíl v součtech připadá na registrem nespecifikované majitele).

Pokud máte dojem, že v posledních měsících přece jen došlo ke zlepšení, tak vězte, že tomu tak není, právě naopak. Ještě v pololetí, tedy na konci června, totiž byl podíl soukromých kupujících 33,61 %. Je tedy možné, že česká ekonomika vykazuje známky růstu, ale rodiny, které by měly kupovat nová auta, to zatím nezaznamenaly. Ty balíky peněz, které prý mají někde ukryté, utrácejí za jiné věci.

Lze ale souhlasit s tím, že právě v soukromé klientele je velký potenciál růstu. Jeho využití ale hned tak nepřijde. V zemích, kde už byl zaznamenán zvolna rostoucí zájem soukromých kupujících o nová auta (například ve Velké Británii), je významnou motivací ke koupi dostupnost levných zdrojů financování. Přes pokles úrokových sazeb ale úvěry pro české rodiny až příliš hrozí pádem do exekuční pasti než aby motivovaly ke koupi nových aut.

První byla v září značka Škoda se 4744 registrovanými osobními automobily, což pro ni po delší době znamenalo růst tržního podílu na 35,92 %. Následují Hyundai - 1290 vozů, Volkswagen 988 vozů a Ford 775 vozů, dále je to překvapení měsíce Seat se 524 vozy, Dacia (455 vozů), Kia (427 aut) a Peugeot (375 vozů).

Mezi značkami prodávajícími ve velkém zaznamenaly největší nárůst už zmíněné Seat o 211,9 % a Dacia (+116,67 %), ale dařilo se i BMW (+47,56 %). Naopak největší propad u značek prodávajících ve velkém vykazují Renault (-42,83 %), ale jeho ztrátu 272 vozů do značné míry vyvážil nárůst registrací Dacie o 245 aut, Chevrolet (-41,67 %), Audi (-39,20 %) a Kia (-34,51 %).

Překvapující je nezájem českých kupujících o daňově zvýhodněný pohon na CNG. V září se osobních aut na CNG prodalo jen 27 kusů, tedy prakticky stejně jako hybridů (25 kusů), což v obou případech znamenalo zanedbatelné 0,2 %. Je to takřka stejné množství vozů jako vloni, kdy to bylo 26 vozů na CNG a 31 hybridů. Od počátku roku to je 280 vozů na CNG (vloni 246) a 346 hybridů (vloni 251). Elektromobilů bylo od počátku roku zaregistrováno 20 kusů, zatímco vloni to bylo 44.

Lehkých užitkových vozidel se v září prodalo o 13,71 % (135 kusů) víc než vloni. Zářijový nárůst téměř vyrovnal celoroční bilanci, takže registrace nových lehkých užitkových automobilů v období 1-9/2013 klesly oproti loňsku už jen o 0,57 % z 8286 na 8239 vozidel, tj. o 47 vozů.

To možná lze brát jako náznak zlepšujícího se postavení živnostníků, jenže do stavu z období před deseti lety je to strašidelně daleko. A nelze zapomínat, že v tomto množství dost zásadní navýšení představují velké nákupy nových aut Českou poštou.

U užitkových vozidel představuje CNG už 4,09 % (337 vozů). V září to bylo dokonce 146 vozidel, tedy plných 13,04 %. Opět v tom ale zřejmě hraje hlavní roli náku České pošty.