name | autoweek.cz

Aston Martin s novým majitelem

Aston Martin s novým majitelem

07.12.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Příznivce Aston Martinu dohoda s italskou soukromou kapitálovou společností nepotěší. Určitě neznamená dlouhodobé řešení problémů anglického výrobce luxusních sportovních aut.

Zpráva, podle níž italská firma InvestIndustrial vyhrála bitvu o koupi 37,5 % britského výrobce luxusních sportovních vozů Aston Martin, příznivce 99 let staré značky nepotěší, a to i přesto, že italská skupina slíbila investovat 240 milionů dolarů.

Aston Martin je bez financí od roku 2007, kdy se jej Ford zbavil ve prospěch akcionářů ze Středního východu vedených firmou Investment Dar, kteří vedením značky pověřili renomovanou anglickou firmu Prodrive Davida Richardse.

Příznivce povzbudily zprávy o tom, že se zápasu o Aston Martin k InvestIndustrial a indické automobilce Mahindra připojila Toyota. Domnívali se, že by mohla dodat potřebné zdroje k dosažení oživení podobnému jako v roce 2005, kdy Ford úspěšně uvedl na trh Aston Martin V8 Vantage coupe.

Aston Martin nakonec nebude prodán Indům ani Číňanům. Soutěže o něj se nezúčastnily společnosti Geely, Toyota nebo BMW podsouvané médii za uchazeče. Nakonec to ale byl dvoustranný boj mezi InvestIndustrial a indickým výrobcem traktorů a SUV Mahindra.

Málo intenzivní bitvu o britského výrobce sportovních automobilů vyhrála italská kapitálová společnost InvestIndustrial. Tato společnost kupuje 37,5 % za 241 milionů dolarů prostřednictvím zvýšení kapitálu odsouhlaseném majoritním kuvajtským vlastníkem Investment Dar.

I přes nedostatek zřejmé synergie se indická firma zdála být přitažlivějším partnerem. Indická Tata Motors je velmi úspěšná při proměně prestižních britských automobilových značek Jaguar a Land Rover a historie ukázala, že výroba traktorů kupodivu jde často velmi dobře dohromady se špičkovými sportovními vozy. Poválečný úspěch Aston Martinu, kdy firma vyrobila takové legendy jako DB5 pro Jamese Bonda a po vítězství v Le Mans se stala mistrem světa ve vytrvalostních závodech, byl dílem britského výrobce traktorů Davida Browna. Jeho jméno dodnes přežívá v iniciálách typového označení - v současnosti je používá DB9. Dalším slavným výrobcem traktorů, jenž se úspěšně zapojil do světa sportovních automobilů, byl Ferruccio Lamborghini.

Akciové společnosti jako je InvestIndustrial jsou tradičně více praktické. Mezi znalými příznivci značky v Británii koluje názor, že firma bude investovat jen tolik, aby oprášila společnost k dalšímu prodeji, jako se to učinila s italským výrobcem motocyklů Ducati. Obávají se, že firma nebude investovat dostatečně, aby vznikla nová platforma a nová řada motorů, které by nahradily stárnoucí V12 a V8. Tyto atmosférické jednotky v současnosti vyrábí Ford v továrně na motory v Kolíně n. Rýnem.

Aston Martin uvádí, že technické partnerství s Mercedesem a AMG, které údajně mělo být součástí dohody s InvestIndustrial, nebylo dohodnuto. Jednou z věcí, která dodává Astonu na přitažlivosti, je jeho nezávislost pokud jde o motory.

Hotovost od společnosti InvestIndustrial Astonu Martinu může pomoci investovat 1 miliardu dolarů do nových výrobků a technologií, aby podle agentury Reuter mohl „konkurovat automobilce Bentley a konkurenčnímu britskému výrobci luxusních automobilů Jaguar Land Roveru.“ Jenže v automobilovém průmyslu miliarda dolarů dlouho nevydrží. Předpokládá se, že peníze se vyčerpají do roku 2018.

Analytik Max Warburton z firmy Bernstein uvedl, že to vypadá jako dočasné řešení, neboť majitelé Aston Martinu nedokázali přilákat jinou automobilku, která by investovala tolik peněz, kolik by potřebovali. „Tato dohoda neřeší rozsah, přístup k technologiím, emise nebo vstup do nových segmentů.“ Letos Aston Martin prodal za prvních devět měsíců 2340 vozů, což je o 19 % méně než před rokem.