name | autoweek.cz

Audi SQ5 přijíždí s motorem 3,0 TFSI

Audi SQ5 přijíždí s motorem 3,0 TFSI

05.07.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Audi uvádí na trh vrcholnou verzi druhé generace svého modelu Q5, unikátní sportovní SUV. Nová generace modelu SQ5 přichází s jediným motorem, zážehovým V6 3,0 TFSI využívající Audi B-Cyklus poskytujícím tomuto vozu jedinečné dynamické vlastnosti i hospodárnost.
Sportovní verze SUV Audi Q5 je velmi úspěšná - v první generaci se od roku 2012 prodalo 62 000 kusů modelu SQ5, což představovalo asi 10 % celkového prodeje celé modelové řady. Nová generace SQ5 se vyrábí v Mexiku. První vozy dorazí během třetího čtvrtletí.
 
Zážehový motor V6 3,0 TFSI je zajímavý použitím pracovního cyklu označovaného jako Audi B-Cyklus. Díky němu se tento motor chová při malém zatížení jako malý motor s malou spotřebou, ale současně je schopen nabídnout velký točivý moment a výkon když je to potřeba. Kombinace Audi B-Cyklu a turbodmychadla typu Twin-scroll motoru poskytuje unikátně plochou momentovou a výkonovou charakteristiku.
 
Sportovní podvozek
Působivý výraz nové generaci SQ5 dodávají sériově dodávané LED světlomety v kombinaci s chromovanými rámečky masky chladiče. Nové Audi SQ5 má délku 4671 mm a rozvor náprav 2824 mm. Pohotovostní hmotnost je 1995 kg, což je o 35 kg méně než u první generace mj. díky použití hliník a vysokopevnostní oceli v nosné struktuře karoserie. V závislosti na poloze zadních sedadel má zavazadlový prostor objem 500 až 610 l, sklopením jejich opěradel vzroste na 1550 l.
 
Základem pro sportovní vlastnosti SQ5 je podvozek s pětiprvkovou nápravou vpředu i vzadu. Sériově dodávaný systém adaptivních tlumičů CDC (Continuous Damping Control) je integrován do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select společně s motorem, řízením, převodovkou tiptronic a na přání dodávaným sportovním diferenciálem. Nabízí široký rozsah mezi komfortním a dynamickým nastavením, přičemž řidič může měnit charakteristiku pohonné jednotky a podvozku. Na přání je k dispozici adaptivní vzduchové odpružení s možností přizpůsobovat světlou výšku.
 
Nové řízení je s elektromechanickým posilovačem a specifickou charakteristikou S. Na přání se dodává dynamické řízení s proměnlivým převodem v závislosti na rychlosti jízdy a natočení volantu.
 
Pohon quattro
Motor V6 3,0 l má výkon 260 kW (354 k) při 5400-6400/min a točivý moment 500 N.m už od 1370/min až do 4500/min. Díky tomu SQ5 na 20“ kolech dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 s. Největší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinovaná spotřeba je 8,3 l/100 km (tj. emise CO2 189 g/km).
 
Osmistupňová převodovka tiptronic má nižší převodové stupně se kratšími převody umožňujícími sportovnější jízdu, zatímco dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky a tím i spotřebu. Pro hospodárnější jízdu převodovka při aktivované funkci v systému Audi drive select řadí automaticky volnoběh pokud řidič při rychlosti mezi 55 a 160 km/h uvolní pedál plynu.
 
Stálý pohon všech kol quattro přenáší většinu točivého momentu na zadní kola. V případě potřeby se točivý moment přesouvá na kola s lepší trakcí. Funkce selektivního rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola je aktivní na všech druzích povrchu. Při dynamickém průjezdu zatáčkou softwarová funkce přibrzďuje vnitřní kola, takže se vozidlo chová po delší dobu neutrálně.
 
Nový spalovací proces pro vyšší účinnost
Motor V6 3,0 TFSI s vysokotlakými vstřikovači umístěnými ve středu spalovacích prostorů je hospodárný díky novému procesu spalování vyvinutému u Audi. Vychází z procesu spalování s interním označením B-Cyklus. Ten zkrácenou fází komprese umožňuje výrazné zvýšení základního kompresního poměru. V kombinaci s normální, v poměru k fázi komprese delší, fází expanze tak lze dosáhnout vyšší účinnost.
 
Audi Valvelift System umožňuje v oblasti částečného zatížení velmi krátké otevření sacích ventilů při současném brzkém uzavření sacích ventilů. Tím se zkrátí fáze sání. Při vyšším zatížení systém přepne na vačky s delší dobou otevření a větším zdvihem sacích ventilů. Motor pak běží s normální fází komprese a maximálním průtokem vzduchu.
 
Turbodmychadlo Twin scroll
Výfukové turbodmychadlo Twin scroll má výfukové kanály obou řad válců ve sběrném výfukovém potrubí a v tělese turbodmychadla vzájemně oddělené. Spojují se až před oběžným kolem turbíny. To vylepšuje vlastnosti proudění a zrychluje reakci turbíny. To napomáhá k výraznému zvýšení točivého momentu. Turbodmychadlo je uloženo mezi řadami válců pro dosažení kompaktní konstrukce s krátkými dráhami proudění plynů a minimálními ztrátami.
 
Snížení hmotnosti a inovativní systém řízení chladicí soustavy
Motor V6 3,0 TFSI má hmotnost 172 kg, což je o 14 kg méně než předchozí motor s mechanicky poháněným dmychadlem. Blok válců z hliníkové slitiny se vyrábí náročným procesem odlévání do pískové formy. Pracovní plochy tvoří tenkostěnné vložky válců z šedé litiny. V kombinaci s nově vyvinutými pístními kroužky na hliníkových pístech se podařilo snížit tření.
 
Blok a hlavy válců mají oddělené chladicí okruhy. Po studeném startu čerpadlo chladicí kapaliny s variabilním výkonem reguluje průtok chladicí kapaliny motorem tak, aby olej v motoru dosáhl brzy provozní teploty. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a obklopeno pláštěm chladicí kapaliny. To podporuje rychlé zahřátí motoru a u zahřátého motoru tento systém snižuje teplotu výfukových plynů.