name | autoweek.cz

Auta, která dala Evropě nový směr

Auta, která dala Evropě nový směr

22.08.2009 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Od roku 1964 se vyhlašuje anketa o evropské Auto roku. Vítěze hlasování odborné poroty jsme vám už představili. Ne vždy to ale byly právě tyto vozy, které určovaly směr dalšího vývoje.
Na přelomu 60. a 70. let se objevilo několik automobilů, které významným způsobem ovlivnily další vývoj a dodnes přežívají v očích pamětníků jako legendy, ač se nejvyššího ocenění v anketě Auto roku nedočkaly. Setkaly se ale s přízní kupujících, což je mnohem důležitější, než vítězství v hodnocení jakékoliv poroty.


1967 Saab 99
Po přísně kapkovitých karoseriích přišel designér Saabu Sixten Sason roku 1967 se šokující proměnou. Aerodynamické linie sice zůstaly zachovány, ale ostřejší hrany dodaly modelu 99 solidnější vzhled. Novátorské bylo výklopné víko zavazadlového prostoru, zahrnující i zadní okno. Přední kola poháněl čtyřválec odvozený z britského motoru Triumph. Později se verze 99 turbo z roku 1977 stala jedním z prvních sériově vyráběných automobilů poháněných motorem s přeplňováním turbodmychadlem. Konstruktéři Saabu, známí svou mimořádnou péčí o bezpečnost cestujících, totiž usoudili, že vyšší výkon bude znamenat bezpečnější předjíždění.

 

1968 Mercedes-Benz 200/230 (W114/115)
Počátkem roku 1968 představil Mercedes-Benz novou generaci svých vozů. Modelové řady propojoval nadčasový design Bruna Sacca. Úplnou novinkou byly automobily střední třídy označované interně jako W114 (se čtyřválcovými motory) a W115 (se šestiválci). V nabídce pohonných jednotek nechyběly, jak bylo ve Stuttgartu už od války zvykem, ani vznětové motory, a poprvé byla od sedanů odvozena i kupé. Vozy W114/115 sehrály významnou roli při vývoji bezpečnosti. V roce 1970 u nich Mercedes-Benz poprvé veřejnosti předvedl plně funkční protiblokovací systém brzd ABS, vyvinutý ve spolupráci s firmou Teldix, a vznikl z nich experimentální automobil ESF05 pro ověřování nových systémů pasivní bezpečnosti.

 

1968 Ford Escort
Nový model Fordu nižší střední třídy se natolik lišil od svého předchůdce, modelu Anglia, že dostal i nové jméno. Escort měl mimořádné postavení, protože se stal prvním modelem Fordu, v němž se propojovaly činnosti do té doby zcela nezávisle působících poboček ve Velké Británii a Německu. Vyráběl se v Dagenhamu i Kolíně n. R. Ford Escort nabízel na svou dobu zcela mimořádnou škálu pohonných jednotek - od laciných 1,1 l až po sportovně laděné, ve své době ojedinělé šestnáctiventilové čtyřválce 1,6 l a dvoulitry, které sbíraly vavříny na okruzích i v rallye. V roce 1975 se design vozu, jehož první generace se podle tvaru předních světlometů a masky chladiče přezdívala „psí kost\", zásadně změnil, ale zůstalo zachováno v tomto segmentu nyní už výjimečné klasické uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

 

1968 BMW 2800 CS
Šestiválcová kupé BMW z 50. let jsou dodnes obdivována, nicméně málem přivedla značku do záhuby. V roce 1968 už byla situace na německém trhu zcela jiná a hospodářsky stabilizovaná firma si vstup do vyšších sfér mohla dovolit. Nový šestiválec se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě byl umístěn v ocelové karoserii, kterou vyráběla karosárna Karmann. Toto luxusní kupé vytvořilo nový segment spojující sportovní a reprezentativní automobily. Po návratu značky k závodům vznikly i verze s hliníkovou karoserií. Od roku 1971 byly šestiválce BMW jako první vybavovány elektronickým vstřikováním benzinu Bosch D-Jetronic. Stejnou podlahovou plošinu i motory používaly luxusní sedany, které BMW zařadily do role jediného konkurenta Mercedesu.

 

1969 Autobianchi A112
Značka Autobianchi se od roku 1967 stala součástí koncernu Fiat a převzala v něm roli experimentátora. Díky tomu vznikl model A112, který se poprvé představil v roce 1969. Jednalo se o italskou interpretaci Issigonissova Mini. Proti britskému vzoru ale šlo o plnohodnotný automobil, při délce 3,23 m poskytující dostatek pohodlí pro cestující. Design navrhl Marcelo Gandini, jinak známý především jako designér exkluzivních sportovních vozů. Až do ukončení výroby v roce 1985 se vzhled vozu nezměnil.
Autobianchi A112 významně ovlivnil další konstrukce vozů Fiat. Jeho přímým sourozencem byl Fiat 127 a koncepčně z něho vycházely i Fiat Panda a Lancia Y10. Za 15 let se modelu A112 vyrobilo 1,2 milionu kusů.

 

1970 Range Rover
Koncem války se konstruktér automobilky Rover Maurice Wilks nadchl americkým vojenským vozidlem Jeep a usoudil, že je to ideální automobil pro britské zemědělce. Z jeho nápadu se roku 1948 zrodil Land Rover. Ten si rychle získal velkou oblibu, ale jednalo se o automobil určený především k jízdě mimo silnici. Roku 1965 usoudil marketingový pracovník Roveru Graham Bannock, že by byl zájem i o automobil kombinující schopnost jízdy v terénu s luxusním interiérem. Jeho představy realizoval David Bache a roku 1970 představil první Range Rover, masivní kombi s pohonem čtyř kol jako předchůdce všech současných SUV. Vyrábí se dodnes, sice s modernější technikou, nicméně se shodnou základní architekturou i designem. Pohonnou jednotkou původně byl hliníkový V8 odvozený z amerického motoru GM. Od roku 1986 jsou dodávány i vznětové motory, původně vyvinuté italskou firmou VM Motori.

 

1971 Alfasud
Projekt Alfasud vznikl v tehdy státem kontrolované automobilce Alfa Romeo s cílem vytvořit nová pracovní místa na jihu Itálie (odtud i název vozu). První Alfu s pohonem předních kol zkonstruoval rakouský konstruktér Rudolf Hruska a použil celou řadu novátorských řešení včetně plochého čtyřválce. Alfasud byl prvním projektem, který Giorgio Giugiaro realizoval pod jménem svého nového studia Ital Design a který se dočkal velkosériové realizace. Předvedl mistrovskou ukázku racionálního designu. Elegantní tvary malé alfy, skvěle využívající obestavěný prostor, nalezly mnoho epigonů.
Po technické stránce i designem Alfasud předběhl svou dobu. Jednalo se o vynikající automobil, který doplatil na velmi špatnou kvalitu výroby, vyplývající ze špatné pracovní morálky v nové továrně Pomigliano d‘Arco, vybudované nedaleko Neapole. Vyráběl se ale až do roku 1989. Navíc byl i základem nezdařené spolupráce Alfy Romeo s Nissanem v rámci projektu Arna (1983-87).

 

1972 Honda Civic
První pokusy japonských automobilek prosadit se v Evropě s minivozítky či nemoderními kopiemi evropských vozů neměly šanci na úspěch. Japonské nebezpečí musela vzít Evropa na vědomí až v červenci 1972, kdy Honda představila model Civic. Tento vůz byl navržen tak, aby vyhověl požadavkům evropských, ale také amerických zájemců o kompaktní automobily. Pro Evropany sice stále ještě vypadal příliš japonsky, nicméně uspěl a v USA se stal, mj. i díky ropné krizi a náhlému růstu zájmu o úsporná auta, velkým prodejním hitem. První Civic byl také prvním japonským vozem, které se umístilo na čelních pozicích v anketě Auto roku.

 

1973 Renault R5
Jeden z prvních minivozů ukazujících, že i při malých vnějších rozměrech lze nabídnout cestujícím dostatek pohodlí a prostoru. Základní architektura vycházela z konceptu Mini Alece Issigionisse, ale povyšovala jej do zcela nové dimenze. Design navrhl Michel Boue, který zemřel na rakovinu ještě před zahájením výroby vozu (pozdější úpravy karoserie udělal Marcelo Gandini). Tento původně jen třídveřový vůz se představil v roce 1973 a byl prvním, který cíleně oslovoval novou generaci mladých kupujících. Pro ty se tento vůz stal módní záležitostí. Tímto modelem se značka Renault opět stala průkopníkem nového stylu karoserie. Využila při tom plně zkušeností z legendárního modelu R16, ovšem v mnohem menší podobě. Modelem R5 Renault položil základy řady, která v modelu Clio pokračuje úspěšně dodnes. Pod jménem Le Car se tento vůz prodával i v USA.

 

1974 Volkswagen Golf
Studio Ital Design Giorgia Giugiara si rychle získalo respekt. Proto se na něj Volkswagen obrátil se zakázkou na návrh nové generace automobilů s motorem vpředu. Prvním byl roku 1973 model Passat. O rok později z tohoto partnerství vzešla karoserie, která je dodnes vzorem pro vozy nižší střední třídy. Golf sice nebyl prvním hatchbackem, nicméně dokonalé vyvážení proporcí tohoto vozu je stále příkladé. Jeho ostře řezané tvary byly v přímém kontrastu k předešlému „brouku\". Navzdory přísné účelovosti ale nepostrádaly eleganci a dodnes nezestárly. Golf vznikl na stejné platformě jako sportovní kupé Scirocco, které se představilo o něco dříve. Přední kola tohoto vozu poháněly čtyřválce 1,1 a 1,5 l, převzaté od automobilky Audi. Karoserie se dodávala tří- nebo pětidveřová. Silnou stránkou modelu Golf bylo vynikající dílenské zpracování. Velmi brzy se tento vůz stal nejprodávanějším evropským automobilem a o toto prvenství usilují i jeho další generace dodnes. Od roku 1976 se prodává i oblíbená sportovní verze Golf GTI a dodávají se rovněž vznětové motory.