name | autoweek.cz

AutoBest 2023 ve finále

AutoBest 2023 ve finále

08.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mezinárodní anketa AutoBest 2023 Best Buy Car of Europe má za sebou tradiční společný test finalistů spojený s jejich prezentacemi.

Porota AutoBest, jejíž členové zastupují 30 evropských zemí, dokázala jako jediná realizovat své testovací jízdy i v minulých dvou letech v době s omezeným cestováním. Letos se mohli její členové vydat do rakouského Teesdorfu konečně opět bez jakýchkoliv problémů. Jediné, co je tentokrát částečně limitovalo, bylo krajně nepříznivé počasí. To samozřejmě umožnilo ocenit i jindy ne zcela doceňované funkce, jako je vyhřívání volantu a sedadla řidiče, i když to nejsou zrovna systémy, které by měly jakýkoliv význam z hlediska hodnocení testovaných vozů.

 

Finalisté ankety AutoBest 2023 Best Buy Car of Europe:

Dacia Jogger

Honda Civic e:HEV

Opel Astra/Astra Sports Tourer

Peugeot 308/308 SW

Renault Austral

Toyota Aygo X

 

Tak jako jindy na porotce čekaly tři části programu. Tou první bylo seznámení se s vozy v běžném provozu na rakouských silnicích a při průjezdu městečky a vesnicemi Dolních Rakous. Následovaly krátké prezentace zástupců zúčastněných značek spojené s otázkami a odpověďmi. Přitom je unikátní účast zástupců firem na prezentacích konkurentů a možnost, aby i oni jim kladli dotazy, což také činili. Zajímavý na této konfrontaci byl odlišný přístup jednotlivých značek přitom, jak při desetiminutové prezentaci kladou důraz na odlišné aspekty.

 

Vyvrcholením akce byly testy všech vozů ve skvěle vybaveném zkušebním areálu rakouského autoklubu ÖAMTC v Teesdorfu. Nejde přitom o srovnávací test výkonnostních parametrů, ale o prověření, jak jednotlivé vozy reagují v kritických situacích, které mohou skutečně nastat v reálném provozu. Tak, jako v minulých letech, se při tom ukázaly dvě skutečnosti. Tou příznivou je, že elektronické asistenční systémy jsou nyní běžné ve všech typech vozů a všech cenových kategoriích. Tou nepříznivou je, že tyto systémy nejsou k ničemu, pokud jejich účinek nedokáží přenést na silnici skutečně kvalitní pneumatiky.

 

Elektronika dokáže skutečně reagovat bleskově, jenže například vyhýbací manévry na mokru nebo udržení kontroly nad vozem na velmi kluzkém povrchu se tak pro některé jinak vynikající vozy staly nezvládnutelné i v běžné rychlosti, pokud na nich nebyly použity opravdu kvalitní zimní pneumatiky. Přitom zklamáním byly pneumatiky i některých prémiových značek jako Michelin Alpin nebo Pirelli Winter Sottozero. Rozdíly mezi stejnými vozy obutými do jiných pneumatik přitom byly mnohem větší, než ukazují specializované testy pneumatik. Ty totiž nezacházejí do skutečně kritických situací. Pokud pneumatiky neudrží kontakt s vozovkou, nejsou asistenční systémy řidiči nic platné. Je ale třeba připomenout, že pneumatiky jsou součástí vozu a jeho výrobce nese plnou odpovědnost za to, s jakým vybavením jej dodává zákazníkům, zvláště v zemích, jako jsou Rakousko nebo Česká republika.

 

Nyní porotci finalisty ohodnotili na základě 13 přesně definovaných kritérií, z nichž každé má poněkud jinou váhu. Výsledky jejich hlasování budou oznámeny v nejbližších dnech. Slavnostní vyhlášení výsledků, včetně vítězů dalších kategorií, se uskuteční při tradičním galavečeru na jaře v nizozemském Rotterdamu.