name | autoweek.cz

AutoBest prověřil finalisty na dráze NAVAK

AutoBest prověřil finalisty na dráze NAVAK

06.12.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Porotci ankety AutoBest se setkali v areálu NAVAK, aby čtveřicí finalistů podrobili náročným jízdním zkouškám. Ty jsou důležitou pomůckou pro následný rozhodovací proces o nejlepším rodinném autě pro běžného evropského motoristu.

Anketa AutoBest hledá takové rodinné auto, které lze označit jako nejlepší koupi pro běžného evropského motoristu. V rámci ankety AutoBest se proto hodnotí jen ty vozy, u nichž cena základní verze nepřekročí hranici 17 000 eur a přišly na trh během letošního roku nejméně v 11 zúčastněných zemích.

 

Volba samotná vychází z hodnocení podle 13 kriterií, zahrnujících mj. i pořizovací a provozní náklady a další parametry související s užíváním vozu z pohledu běžného řidiče. Jízdní testy na dráze NAVAK jsou tedy jen důležitou pomůckou, nikoliv rozhodující o celkovém výsledku ankety.

 

Testování finalistů také není srovnávacím testem, protože mezi finalisty se mohou dostat vozy různých kategorií. Letošní rok byl v tomto ohledu výjimečný tím, že hned tři finalisté jsou přímými konkurenty v rámci segmentu malých vozů. V tomto případě tedy test skutečně přinesl současně možnost jejich přímého srovnání.

 

První seznámení s finalisty probíhalo na normálních srbských silnicích s různými typy a kvalitou povrchů ve spojení s průjezdy obcemi i hustým městským provozem. Dvě hodiny za volanty všech čtyř vozů ukázalo jejich přednosti ale i slabší místa.

 

Poté už následovaly zkoušky na uzavřeném okruhu NAVAK. Ty sestávaly ze dvou částí. V té první se zkouší chování vozů v extrémních situacích, do nichž se může řidič v běžném provozu dostat - vyhnutí se překážce při intenzivním brzdění z rychlosti 80km/h a kompletní vyhýbací manévr s návratem do jízdního pruhu absolvovaný v rychlosti 50 km/h (jde o manévr podobný populárnímu Losímu testu, ale s mnohem menším prostorem pro možnost ovlivnění výsledku chováním řidiče). Druhá část zkoušek prověřovala ovladatelnost a chování vozu na okruhu při rychlém průjezdu sériemi na sebe navazujících zatáček nejrůznějšího typu - od "utahujících" s proměnlivým poloměrem až po velmi dlouhé, projížděné velkou rychlostí.

 

Obě části testů porotci se všemi vozy absolvovali mnohokrát s možností posoudit chování brzd při opakovaném intenzivním zatížení. Předem je třeba zdůraznit, že během testů všechny čtyři vozy prokázaly vynikající schopnosti a žádný z nich neprojevil žádné slabiny, s nimiž jsme se zde setkali u některých vozů v předchozích letech. Z hlediska bezpečnosti v extrémních situacích si proto všichni čtyři finalisté zaslouží vysoké uznání.

 

Při testech se ukázalo, že Citroën C4 Cactus je navzdory nastavení, preferujícímu komfortnější jízdu a celkově vyšší stavbě, velmi stabilní. I při trochu většímu náklonu neměl se zvládnutím žádného z testů problémy, i když jeho brzdy nebyly tak účinné jako u trojice menších vozů. Ani jízda sériemi zatáček s tímto vozem není nepříjemná. Přitom je třeba si uvědomit, že běžný uživatel tohoto vozu jej nebude vystavovat takové zátěži, jako porotci při testu.

 

Opel Corsa nabízí perfektní vyváženost jízdních vlastností a komfortu. K tomu přidává skvělou ovladatelnost. Absolutorium si zaslouží zejména řízení s novým softwarem elektrického posilovače. Je nesmírně přesné a překvapivě citlivé s bleskovou odezvou připomínající sportovní auta. Nová Corsa ostatní vozy převyšuje jistotou při ovládání a perfektním držením stopy. I při intenzivním brzdění je naprosto stabilní, ale brzdná dráha je delší než u Hyundaie a Fabie.

 

Hyundai i20 je příjemné řídit, ale po stránce pohodlí trochu zaostává za Corsou i Fabií. V porovnání se standardy malých vozů je i Hyundai i20 více než dobrý, především díky velmi přesnému řízení a stabilitě až k samotnému limitu, nicméně rozdíl v jistotě ovládání je proti Corse i Fabii znatelný. Převyšuje je ale na brzdy. Při intenzivním brzdění zasahuje ABS citelně dřív než u dalších tří vozů a brzdná dráha je o poznání kratší.

 

Škoda Fabia je prostorné a přívětivé auto vhodné i pro dlouhé cesty, ale na nekvalitních cestách víc odskakuje a není tak pohodlná jako Corsa, zvláště pokud sedíte na zadních sedadlech. Také při intenzivním brzdění jsem měl subjektivní pocit poněkud menší stability než u Corsy i Hyundaie (vzhledem k podstatně intenzivnímu "pískání" než u ostatních vozů to ale mohlo být i použitými pneumatikami). Ač je Fabia vyšší, je velmi dobře a přesně ovladatelná. Výtečně reagující řízení dodává Fabii větší jistotu při vyhýbacím manévru než u i20. V porovnání s agilní Corsou i živějším Hyundaiem Fabia za jízdy působí trochu usedlejším, nevzrušivým dojmem, což ovšem nemusí nutně v očích většinových zákazníků znamenat nevýhodu.

 

Závěrem

Bývá zvykem srovnávací testy uzavírat jasným rozhodnutím. Nic takového zde nečekejte. Celkové hodnocení AutoBest do hry zapojí ještě mnoho dalších kriterií. Ale i v rámci toho, co jsme na NAVAKu mohli porovnat, je jasné, že každý z finalistů má své silné i trochu slabší stránky, přičemž se neprojevily žádné vyložené slabiny. U každého z nich si zákazníci najdou to, co je z jejich hlediska rozhodující předností.

 

Na závěr bych proto uvedl jednu velmi výstižnou větu z vystoupení představitelů turecké továrny Hyundai: "Nechci tvrdit, že naše auto je to nejlepší. O tom, kdo je nejlepší, totiž vždy nakonec rozhodují zákazníci."