name | autoweek.cz

Autocentrum ESA, ÚAMK ČR a Cebia navrhují jak na stáčení tachometrů

Autocentrum ESA, ÚAMK ČR a Cebia navrhují jak na stáčení tachometrů

24.04.2014 | Tiskové zprávy

Společnost Autocentrum ESA společně s ÚAMK ČR a společností Cebia připravily návrh aktivit s cílem omezit stáčení tachometrů u ojetých automobilů.

Problematika stáčení tachometrů velmi výrazně ovlivňuje bezpečnost provozu na českých silnicích a zároveň každoročně ročně vytahuje občanům z peněženek tisíce korun navíc, které utratí v domnění, že kupují vůz s nižším nájezdem.

 

Autocentrum ESA a.s. již od roku 2010 volá po legislativních změnách a zavedení trestnosti stáčení tachometrů. Nyní přichází ve spolupráci s ÚAMK a společností Cebia s následujícími návrhy:

1. Při každé návštěvě servisu zaznamenat stav kilometrů.

V České republice je velký počet neautorizovaných servisů, které při servisních úkonech nezaznamenávají reálný stav najetých kilometrů, jako je tomu např. v Belgii prostřednictvím systému Carpass. Návrhem je tedy povinnost každého servisu zaznamenat informace o ujetých kilometrech do relevantních databází.

2. Legislativně uložit výrobcům aut ochranu proti manipulaci.

Technicky je možné ochránit před neoprávněnou manipulací softwarový přístup na mikročip, na kterém se zaznamenává stav najetých kilometrů. „Zde společně apelujeme na výrobce aut, aby své vozy vybavovali odpovídající technikou. Z pohledu společnosti Autocentrum ESA a.s. a klubu ÚAMK by toto mohlo být řešeno nařízením v rámci EU, při homologaci nových modelů automobilů. Například Škoda Auto a Opel již takovou ochranu u různých typů vozidel mají“.

3. Zpřísnit tresty.

Jakákoliv manipulace s tachometry musí být trestně postižitelná bez ohledu na to, jestli má být změnou stavu tachometru uveden někdo omyl nebo spáchán podvod. Musí být trestně postižitelná i samotná nabídka stáčení tachometrů. V Německu tato mezera v zákoně přestala existovat již v roce 2005.