name | autoweek.cz

Automatický důkaz o udržitelnosti
12.06.2025 | Vladimír Rybecký | Trendy
Digital Fuel Twin společnosti Bosch dokumentuje používání obnovitelných syntetických paliv. Otevírá tím cestu k provozu vozidel se spalovacími motory na uhlíkově neutrální paliva.
Digital Fuel Twin umožňuje digitální dokumentaci a poskytuje důkazy o klimaticky šetrném provozu vozového parku. Řešení od Bosche zpřístupňuje všechna důležitá data o vlastnostech a množství použitého paliva prostřednictvím cloudu.
Vozové parky jsou největším zdrojem emisí oxidu uhličitého z dopravy, zejména pro spediční a dopravní společnosti. Volba používání obnovitelných syntetických paliv může výrazně snížit jejich uhlíkovou stopu, ale dokumentování tohoto procesu, například pro zprávy o udržitelnosti, je náročné. Právě zde přichází na řadu řešení Digital Fuel Twin společnosti Bosch. Tento softwarový nástroj integrovaný do vozidla zaznamenává používání klimaticky šetrných paliv a dokumentuje snížené emise uhlíku.
„Digital Fuel Twin společnosti Bosch společnostem usnadňuje prokázat, že používají obnovitelná syntetická paliva. Poskytuje jim auditovatelný důkaz o množství a uhlíkové stopě paliva použitého ve vozidle, což pak mohou použít ve svých reportech,“ říká Thomas Pauer, prezident divize Power Solutions společnosti Bosch.
Tímto způsobem firmy nejen splňují stále rostoucí povinnosti v oblasti podávání zpráv, ale mohou také dokumentovat své environmentální povědomí. Digital Fuel Twin se v současné době poprvé používá při Tour d'Europe. Během této rallye do Bruselu flotila osobních a nákladních automobilů se spalovacími motory tankuje výhradně obnovitelná syntetická paliva ve veřejných čerpacích stanicích, zatímco projíždějí Evropou.
Další oblast uplatnění pro Digital Fuel Twin by se otevřela v případě, že by bylo možné překlasifikovat vozidla se spalovacími motory na vozidla s nulovými emisemi, pokud používají pouze obnovitelná syntetická paliva. EU hodlá tuto možnost letos přezkoumat. Její současný plán od roku 2035 spočívá v postihování všech výrobců vozidel se spalovacími motory tak vysokými pokutami, že jejich prodej by již nebyl ekonomicky rentabilní. „Obnovitelné syntetické palivo by mělo být součástí řešení. To je jediný způsob, jak dosáhnout klimatické cíle v odvětví dopravy. Pokud se EU rozhodne pro překlasifikování, může být Digital Fuel Twin důležitým nástrojem při jeho realizaci,“ říká Pauer.
Čistě digitální záznamy, kontrola věrohodnosti a dokumentace
Nový software Bosch umožňuje u paliva spolehlivé sledovat všechny vlastnostíi relevantní pro klima od výroby přes všechny fáze dodavatelského řetězce až po čerpací stanici a vozidlo. Výrobci obnovitelných syntetických paliv nejprve hlásí společnosti Bosch, kolik paliva prodali, komu a jaká je uhlíková stopa paliva. Dopravní společnosti zase hlásí, kolik paliva nakoupily a kdy.
Digital Fuel Twin tato data porovnává. Pokud se čas a množství shodují jak v příslušných firemních účetních knihách, tak se zaznamenanými daty z čerpadel a senzorů předávacích rozhraní, vlastnosti paliva – druh paliva, jeho obsah CO2 a potenciál snižování emisí – se předávají v dodavatelském řetězci. Veškerý uhlík emitovaný během další přepravy je přiřazen k palivu. To znamená, že čím kratší vzdálenosti, tím lépe pro klima. Nakonec u čerpací stanice „digitální podání ruky“ – výměně dat mezi čerpací stanicí, vozidlem a cloudem, které přesně dokumentuje kolik a jaký druh paliva byl natankován.
Identifikace probííhá například pomocí systému správy vozového parku. Tato databáze poskytuje uživatelům systému Digital Fuel Twin spolehlivé informace o hodnotách CO2 použitého paliva a také auditovatelný doklad o jeho použití. Data o palivu jsou vždy digitálně mapována jako virtuální dvojče v chráněném prostoru v cloudu. Softwarové řešení společnosti Bosch lze použít v osobních i nákladních automobilech a autobusech, ale také ve stavebních strojích a dokonce i v lodích.
Systém Digital Fuel Twin v současné době prochází testováním ve spolupráci s mnoha účastníky celého dodavatelského řetězce paliv. Spolehlivost a bezpečnost systému se testuje společně s nimi a s výrobci vozidel.
Dosud se systém Digital Fuel Twin do vozidel dodatečně instaloval. Do budoucna se však plánuje jeho integrace do vlastní elektroniky vozidla jako čistě softwarového modulu, čímž se zajistí bezpečné používání obnovitelných syntetických paliv na úrovni jednotlivých vozidel. „Očekáváme, že systém Digital Fuel Twin se stane součástí sériové výroby vozidel již v roce 2026,“ říká Pauer.
Obnovitelná syntetická paliva jsou k dispozici již mnoho let.
Obnovitelná syntetická paliva se vyrábějí buď z rostlinných surovin nebo s využitím energie z obnovitelných zdrojů. Na rozdíl od paliv na bázi ropy neuvolňují do atmosféry žádný další oxid uhličitý. Některá z těchto paliv jsou dostupná již léta. Nejpoužívanějším je HVO100 (100% recyklovaný hydrogenačně rafinovaný rostlinný olej), který se získává z odpadních olejů a rostlinných zbytků. Celkově – s přihlédnutím k emisím uhlíku samotného paliva a uhlíku emitovanému během jeho výroby („well-to-wheel“) – nabízí toto motorové naftové palivo snížení emisí CO2 až o 90 % ve srovnání s jeho ropným protějškem. Pro zážehové motory existuje palivo na bázi etanolu E85. Obě paliva, HVO100 i E85, jsou již k dispozici u víc než 5000 čerpacích stanicích po celé Evropě.
Pohonné jednotky pro udržitelnější stavební stroje
V roce 2025 bude na celém světě vyroben více než milion nových stavebních strojů. Ačkoliv se jejich výkonnostní třídy a úkoly výrazně liší, téměř všechny mají jedno společné: vznětový motor. Díky své odolnosti a síle je ideálním pohonem pro širokou škálu aplikací. Na veletrhu bauma 2025 společnost Bosch představila, jak lze v tomto segmentu vozidel ještě více snižovat emise uhlíku.
Stavební stroje již nyní podléhají přísným emisním normám, jako je Stage V v Evropě, Tier 4 v USA nebo Phase IV v Číně. Emise související s klimatem však byly dosud regulovány zákonem jen v omezené míře. Jednoduchou možností, jak výrazně snížit emise CO₂, která je dostupná již dnes, je použití obnovitelných syntetických paliv, jako je například HVO100.
Podle prognóz společnosti Bosch budou i v roce 2035 čtyři z pěti nových stavebních strojů s výkonem nad 56 kW po celém světě stále poháněny vznětovým motorem. Z tohoto důvodu bude Bosch i nadále vyvíjet vstřikovací technologie a systémy dávkování močoviny pro následné zpracování výfukových plynů – tak, aby odpovídaly specifickým požadavkům jednotlivých segmentů trhu se stavební technikou. Obnovitelná syntetická paliva mohou výrazně přispět ke klimatické šetrnosti stavebních strojů – čím více jich používají, tím menší je uhlíková stopa jednotlivého stroje.
Společnost Bosch tento pozitivní dopad zpřehledňuje prostřednictvím digitálního softwarového řešení Digital Fuel Twin. Provozovatelům stavebních strojů poskytuje certifikáty podle toho, jak natankovali svá vozidla; ty dokumentují celkové množství spotřebovaného paliva a dokonce i poměrnou uhlíkovou stopu při používání vozidla.
Foto: Bosch
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz