name | autoweek.cz

Automobilky nezpochybňují konec spalovacích motorů
12.03.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Zatímco média a někteří politici začínají naznačovat možné zrušení zákazu prodeje aut se spalovacími motory, německé automobilky, reprezenbtované sdružením VDA, stejně jako evropské sdružení ACEA tvrdí, že plánované vyřazování spalovacích motorů rozhodně nezpochybňují.
Podle některých komentátorů a politiků není faktický zákaz spalovacích motorů, který EU plánuje na rok 2035, vytesán do kamene. Konzervativní strany se domnívají, že původně vytýčený cíl nebyl splněn a chtějí jej proto zrušit. Pravicové strany poukazují na nedostatečné přijetí elektromobilů ze strany spotřebitelů a podezření na změnu přístupu ze strany velkých výrobců automobilů. Německý automobilový svaz VDA nicméně nadále podporuje přechod na elektromobily. Stejné stanovisko za všechny evropské producenty nedávno na autosalonu v Ženevě vyjádřil i prezident Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA Luca de Meo, podle něhož automobilový průmysl jednoznačně podporuje zákaz prodeje aut se spalovacími motory.
Nedávno se v médiích objevily zprávy o údajném ústupu EU od cíle nulových emisí z roku 2035. Dokonce i předsedkyně Evropské komise Ursula von den Leyenová s blížícími se volbami do Evropského parlamentu a tedy i nové Evropské komise začala obrace a naznačuje, že v roce 2026 může v rámci plánované revize tohoto nařízení dojít ke změně. Prezidentka VDA Hildegard Müllerová nicméně pro magazín Automobilwoche uvedla: „V současnosti kolující zprávy zaměňují některá témata a odpovědnost a vyvozují z nich nesprávné závěry.“
Rakouský Kronen Zeitung nedávno informoval o hlasování ve výboru EU pro životní prostředí a dopravu. Noviny pod titulkem „Likvidační efekt s elektromobily“ napsaly „Konec zákazu spalovacích motorů se skutečně blíží.“ Výbor EU totiž odhlasoval změnu v evidenci emisí skleníkových plynů z dopravních služeb. V budoucnu by to mělo probíhat podle jednotných kritérií pro všechny druhy dopravy, včetně autobusů, vlaků a mikromobility. Nejde o regulaci flotilových emisí CO2 a ani o limity CO2 pro nově registrovaná vozidla. Jedná se pouze o stanovisko výboru a jednání v rámci třístranných rozhovorů s Radou stále nejsou dokončena.
Jisté je, že Evropská komise v roce 2026 přehodnotí svůj cíl nulových emisí pro automobily pro rok 2035. Doporučení výboru pro životní prostředí by podle Automobilwoche mohlo zajistit, že od tohoto přehodnocení bude pro způsobilost k registraci rozhodující celá ekologická bilance vozidel. V budoucnu by pak na schvalování typu v EU měl mnohem větší vliv celý dodavatelský řetězec včetně výrobního procesu vozidel. Neznamená to ale, že by měl být zákaz prodeje osobních aut se spalovacími motory odvolán.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz