name | autoweek.cz

Automobilky se musí přizpůsobit proměnám světa

Automobilky se musí přizpůsobit proměnám světa

08.06.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilky musí spolupracovat s ostatním odvětvími, včetně firem vyrábějících spotřební elektroniku a se softwarovými společnostmi. Vyplývá to ze závěrů Světového kongresu SAE, který se uskutečnil v Detroitu.
Automobily se rychle proměňují z mechanických produktů na technicky špičková a softwarem řízená zařízení a automobilky se tomu musí přizpůsobit. Na tuto skutečnost upozorňovalo mnoho odborníků na Světovém kongresu SAE.
 
"Automobilový průmysl stále více připomíná svět spotřební elektroniky. Z toho vyplývá, že automobilky, jejich dodavatelé ale i prodejci musejí přepracovávat své obchodní modely. Výrobky automobilové a spotřební elektroniky se zavádějí s různou frekvencí, ale musejí zajistit plynulou interakci. Jsou na ně kladeny naprosto odlišné požadavky, ale musíme se potkávat a porozumět si,“ řekl Christian Rangel Hilt z poradenské firmy P3 North America.
 
Poukázal na rozdíly mezi zavedenými a novými automobilkami: 60 % zaměstnanců Tesla Motors jsou softwaroví technici, zatímco u tradičních automobilek firem jsou to jen 2 %. „Průmysl vyžaduje znalosti, ale nadále pracuje s tradiční organizačním modelem. Přijetí modelu spotřební elektroniky by automobilkám umožnilo prodat více nových automobilů vybavených nejnovější technikou," dodal Hilt.
 
 „Řidiči by pak s auty zacházeli jako iPhony: když si syn pořídí nový automobil a jeho otec vidí tolik prvků, pocítí něco jako konkurenci a řekne: „Musím prodat svůj automobil, i když funguje dobře.“ Nepotřebujete nový iPhone, ale chcete ho,“ předpověděl Hilt.
 
"Automobilky by se měly soustředit na to, aby to byla uživatelská zkušenost, co odliší jejich značku podobně, jako to dělají společnosti vyrábějící chytré telefony. Řidiči vytvářejí automobilový sektor a ten si říká o nové přístupy k vývoji výrobků, organizaci modelů a talentu. Stále se proměňující ekosystém potřebuje odpovídající postup v produktové strategii.“ říká Hilt.
 
Evropský prezident Honda Research Institute Bernard Sendhoff s tím souhlasí. Honda sní o společnosti bez nehod a chce vytvořit poloautonomní systémy, které podporují řidiče a současně zlepšují bezpečnost a pohodlí cestování. Sendhoff předvídá vozidlo, které se učí ze svých zkušeností, podle svého řidiče a ostatních vozidel. Čím více se naučí, tím více je schopno přizpůsobit se odlišným situacím.
 
„Automobil téměř rozumí, co řidič chce udělat a používá techniku k realizaci těchto přání. Nechceme se zbavit řidiče, chceme obohatit zkušenost z jízdy tím, že bude existovat spolupráce mezi řidičem a vozem, jako šestý smysl pro naše řidiče. Personalizace bude pro kupující stále důležitější. Nadchází doba, kdy interiér vozu bude upraven podle individuálních potřeb zákazníka," říká Sendhoff.
 
„Představte si, že u každého prodejce Hondy máte 3D skener, který skenuje fyzické vlastnosti zákazníků a je schopen upravit kabinu podle jejich fyzických vlastností. Dostanete vozy jedinečně upravené individuálnímu zákazníkovi," vysvětluje Sendhoff.
 
"Autonomní vozidla se pomalu proměňují v realitu," uvedl hlavní technik dodavatelské firmy Magna International Swamy Kotagiri aniž by předpovídal časový harmonogram, kdy se tak stane. "Do té doby je naším cílem předcházet nehodám použitím snímačů, které řidiči pomohou. V posledních 10-15 letech se používala reklama ukazující spoustu crash-testů a chválila, jak jsou automobily odolné a ochrání cestující. V nových reklamních spotech ale vidíte auta, jak dokáží zastavit ještě před tím, než narazí do zdi," vysvětlil Kotagiri a připomenul, že Magna International pracuje na vývoji systémů, které sníží četnost nehod.
 
"Co to vše znamená pro budoucnost? Jednou věcí je propojování různých průmyslových odvětví, ať už jsou to telekomunikace, servisní organizace nebo vývojáři software a hardware. Spolupráce je nepochybně potřebná," zhodnotil vývoj Kotagiri.