name | autoweek.cz

Automobilky se v Evropě snaží udržet si své prodejce

Automobilky se v Evropě snaží udržet si své prodejce

09.12.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilky většinou zachovávají stejný počet svých evropských prodejních míst i přesto, že automobilový trh v regionu se v posledních letech značně propadl. 

Počet franšízových smluvních prodejců v EU v roce 2012 klesl jen o 3 % na 51 070 prodejců. Uvádí to Evropská příručka pro distribuci automobilů vydaná poradenskou firmou Mezinárodní program pro distribuci automobilů (ICDP). 

Výkonný ředitel ICDP Steve Young uvedl, že automobilky chtějí udržet svou maloobchodní síť stabilní, aby zachovaly prodej na evropském trhu. Pomalý pokles v počtu prodejců ukazuje, že "automobilky se zoufale snaží vyhnout se ztrátě byť jediného prodejce na základě předpokladu, že menší pokrytí se rovná nižšímu prodeji."

Německé a asijské značky mají podle ICDP v Evropě zdravější smluvní prodejní sítě než PSA/Peugeot-Citroen a Fiat.

Young uvedl, že celkový počet hlavních prodejců v roce 2012 klesl minimálně, ale to neznamená, že prodejci mizí, neboť rodinné prodejny a menší maloobchodní skupiny jsou skupovány většími provozovateli.

Počet prodejců v zemích těžce zasaženými krizí loni klesl o 4 až 9 %, tyto počty však zahrnují i řadu změn ve vlastnictví. V některých případech původní investoři prodejce prodali, aby je znovu nakupovali poté, co trh začne růst.

Počet maloobchodních prodejen ve Francii a Španělsku loni klesl o 8 % a v Itálii o 5 %. Menší země, které byly těžce zasaženy krizí v euro zóně, dopadly špatně. V Řecku klesl počet prodejců o 9 % a v Portugalsku o 6 %.

Průměrný prodej na jednoho prodejce ale značně poklesl, neboť trh se propadá rychleji než počet prodejců prodávajících automobily.

Německo bylo jediným trhem, kde byl v roce 2012 průměrný prodej na jednoho prodejce vyšší než v roce 2002. Německý průměr prodaných aut na dealera během posledního desetiletí vzrostl o 19 % vyšší, zatímco britský průměr klesl o 12 %, francouzský je o 19 % nižší, v Itálii klesl téměř o čtvrtinu a ve Španělsku více než o polovinu.

Německo je největším evropským trhem, ale jeho mimořádně rozšířené území pokrytí znamená, že prodej na jednoho smluvního prodejce je oproti Spojenému království poloviční a odpovídá 70 % ve Francii a Itálii.

Ve snaze udržet dobré pokrytí automobilky zvyšují počet sub-prodejců, kteří mají uzavřenu smlouvu a vozidla jim dodává hlavní prodejce. V některých zemích se těmto sub-prodejcům také říká agenti. Údaje ICDP ukazují, že počet sub-prodejců v EU loni vzrostl o 2 % na 23 514.

"Sub-prodejci nemusí dodržovat stejnou úroveň standardů jako hlavní prodejce a často nabízejí i další značky nebo mají jiné obchodní aktivity, a tak mají větší šanci přežít v náročnějším obchodním prostředí," řekl Young.

Konsolidační fáze v Británii, kde skupiny megaprodejců skoupily řadu menších konkurentů, skončila. Počet autorizovaných servisních sítí zůstal celkově stabilní.

Prodej Volkswagenu, BMW, Mercedesu-Benz, Audi, Hyundai a Nissan na jednoho hlavního prodejce vzrostl o 25 % nebo více. Prodejci značek jako jsou Fiat, Peugeot, Citroen, Jaguar, Chrysler a Smart vykazují pokles o 25 % a více.

"Podstatným faktorem na obou stranách je zcela určitě modelová řada," uvedl Young. Očekává, že pomalé tempo změn v evropské maloobchodní síti nebude pokračovat a že do konce desetiletí nevyhnutelně dojde k větším strukturálním změnám, neboť zákazníci stále více využívají nové způsoby nákupu vozů jako je internet a lepší spolehlivost vozů znamená, že prodejce nepotřebují navštěvovat tak často.

Young uvedl: "Mělo by dojít ke zmenšení prodejní sítě, přeměně zařízení a případně většímu počtu prodejců prodávajících více značek."