name | autoweek.cz

Automobilové centrum Evropy se neudrží

Automobilové centrum Evropy se neudrží

24.05.2024 | Aktuality

Specialista agentury Reuters na světový automobilový průmysl Joseph White se tentokrát přihlásil z konference Reuters Events Automotive Europe, která by se mohla stejně dobře nazývat Reuters Akce strach z Číny.

Evropští výrobci automobilů jsou chyceni do pasti, protože evropské a americké obchodní regulační orgány připravují nová cla na čínská elektrická vozidla a technologie elektromobilů. Tři německé automobilky jsou zranitelné vůči čínské odvetě a generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares řekl, že ani celní ochrana evropské výrobce neochrání před tvrdým snižováním nákladů. Podívejme se na to, proč se mnozí evropští manažeři v automobilovém průmyslu bojí cel, a posoudíme nejnovější důkazy o tom, že rozkolísaná poptávka v USA oddaluje plánované uvedení elektromobilů na trh.

 

Vedoucí manažeři evropských automobilek tento týden jasně sdělili Bruselu: „Prosíme, nesnažte se nám pomáhat zvyšováním dovozních cel na čínská elektrická vozidla.“

 

Generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares řekl agentuře Reuters, že cla jsou past, která podpoří inflaci, sníží evropskou poptávku a dají falešnou naději, že by se evropští výrobci automobilů a dodavatelé mohli vyhnout krokům potřebným k vyrovnání toho, co považuje za 30% nákladovou nevýhodu ve srovnání s čínskými výrobci elektromobilů.

 

Představitelé Volkswagenu a Renaultu na konferenci Reuters Events Automotive Europe zopakovali svůj protitarifní názor. Finanční ředitel VW Arno Antlitz uvedl, že čínští konkurenti budou lokalizovat výrobu v Evropě a nebudou se spoléhat na dovoz. „Musíme se na to připravit. Máme dva až tři roky,“ řekl.

 

Tato dvou až tříletá doba odkladu by mohla být optimistická. Čínská automobilka Nio v pondělí otevřela nový showroom v Amsterdamu a generální ředitel William Li řekl, že plánuje pokračovat v evropské expanzi.

 

Volkswagen, stejně jako Mercedes-Benz a BMW, jsou velmi ohroženi pokud Čína uvalí odvetná cla – což je hrozba, kterou explicitně vyjádřil politický think tank spojený s čínskou vládou. Ten uvedl, že Peking by mohl uvalit cla na vozidla s velkými motory. To je jiný způsob, jak zasáhnout německá SUV a luxusní auta.

 

Americké továrny německých automobilek by také mohly zasáhnout vedlejší škody, pokud v USA projdou s návrhy na uvalení 100% cel na čínská elektrická vozidla a 25% cla na čínské materiály pro elektromobily. Detroitské automobilky by mohly utrpět, pokud by vzrostly náklady na akumulátory.

 

Dlouhodobé konkurenční obavy vedoucích představitelů průmyslu prozatím ustupují do pozadí, protože západní politici a tvůrci politik reagují na nárůst čínského vývozu elektromobilů a zelených technologií. Toto je volební rok v USA a Evropě. Postavit se Číně je jediná věc, na níž se levá i pravá strana shodují na obou trzích.

 

Zpomalení prodeje elektromobilů se zrychluje

Zpomalující růst poptávky po elektromobilech (ačkoli jejich prodej stále roste) nutí víc výrobců automobilů a dodavatelů ustoupit od plánovaného uvádění produktů na trh a investic. Volkswagen odkládá uvedení svého elektrického sedanu ID.7 v Severní Americe. Nissan rovněž odkládá nové elektrické sedany plánované pro americký trh. Dodavatel akumulátorů pro Teslu Panasonic uvedl, že by mohl zpozdit investice v Severní Americe.

 

Každý trend ale má svůj protipříklad: jihokorejská Kia uvádí své první kompaktní elektrické SUV postavené na nové architektuře.

 

Američané jezdí ve starých autech

Pokud se američtí prodejci automobilů více potí, aby prodávali, není to proto, že by spotřebitelé nepotřebovali nová auta. Jak uvedla S&P Global, průměrné stáří vozidel na silnicích ve Spojených státech dosáhlo nový rekord 12,6 let.

 

Americký trh není Havana, známá tím, že se doprava zachovala v jantarových detroitských klasikách. Ale jde to tímto směrem, protože vysoké ceny a vysoké náklady na pojištění staví nové auto mimo dosah většího počtu spotřebitelů. Staré sedany pohánějí stárnutí vozového parku USA. Průměrný osobní automobil na silnici je podle údajů S&P starý 14 let, zatímco průměrný užitkový automobil (sem se řadí pick-upy, ale i velká SUV a MPV) je starý 11,9 let. „Stárnoucí americký vozový park – 70 % z 286 milionů vozidel na silnicích je ve věku 6 až 14 let – tak je potenciálním zlatým dolem pro poprodejní servisy a obchody s náhradními díly,“ uvedla S&P.