name | autoweek.cz

Autonomní soutěž 2.0

Autonomní soutěž 2.0

07.07.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu.

V centru San Francisca můžete vidět budoucnost. Robotaxíky Waymo elegantně a tiše jezdí do kopců a údolí bez řidičů. Sesterská společnost Googlu k tomuto účelu používá Jaguar I-Pace, jehož výroba byla ukončen a který přitom získává na popularitě.

 

Waymo by si mohlo od Jaguaru vypůjčit nový slogan „Nic nekopírovat“. Společnost je nyní v autonomním řízení daleko vpředu. Zatímco konkurence po krátkém humbuku před několika lety vše pozastavila kvůli náhle se objevujícím problémům, Waymo vytrvalo. Jeho náskok oproti ostatním je obrovský.

 

Nyní je tu ale soutěž 2.0, revidovaná verze od konkurence. Volkswagen právě představil první sériově vyráběné vozidlo úrovně 4 na světě: ID. Buzz AD. „Autonomní řízení je na dosah ruky,“ nadšeně hovořil generální ředitel skupiny VW Oliver Blume při světové premiéře. Zdá se, že v zákulisí se toho děje víc, než se očekávalo – s laskavou podporou společnosti Mobileye, která systémy dodává.

 

Exkluzivní výrobci, jako BMW a Mercedes, musí také nabízet automatizované řízení, jak se na prémiové značky sluší. Posouvají technologii na úroveň 3. Ta je v současné době škálovatelná. Hromadní výrobci se však zapojí až tehdy, až bude technologie dostatečně vyspělá, aby byla cenově dostupná. Do té doby budou řidiči vozů Škoda nebo Renault jednoduše řídit sami.

 

Nakonec se to vyplatí. Očekává se, že trh v Evropě a USA vzroste z dnešních méně než 100 milionů eur na až 400 miliard eur do roku 2035. Vznikají obchodní modely pro výrobce, technologické společnosti a poskytovatele spolujízdy. Bude zajímavé sledovat, kdo zde dokáže vydělat nejvíc peněz.

 

A co Tesla? Elon Musk, který těžko snáší úspěch společnosti Waymo, chce z automatizovaného řízení udělat další velký příběh Tesly. Zvláště nyní, když je podkopáváno jeho postavení průkopníka v oblasti elektrické mobility. Musk nyní oznámil „uvedení na trh“ vozu Cybercab, který plánuje prodávat od roku 2026. Potřebuje nějakým způsobem vyvolat humbuk na akciovém trhu – třeba motorovou pilou.

 

Hojně se však objevují pochybnosti. Mnozí se domnívají, že nabídka je spíše okázalá než aby měla obsah. Po Cybertrucku by i Cybercab mohl zůstat pouhým snem. Termín kybernetika je mimochodem definován jako „virtuální, počítačem generovaný, iluzorní svět“. „Iluzorní svět“ se k tomu dokonale hodí.

 

Foto: Moia a Tesla