name | autoweek.cz

Autonomní taxi v San Franciscu

Autonomní taxi v San Franciscu

15.08.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Po vzrušených debatách úřady v San Franciscu povolily poskytovatelům Waymo a Cruise nabízet své služby robotaxi 24 hodin denně. Nyní se musí prokázat, zda se také jedná o životaschopný obchodní model.

San Francisco se stává jedinečným zkušebním místem pro služby robotaxi. Společnosti Waymo a Cruise získaly základní povolení k nepřetržité přepravě platících cestujících po celém území města bez nutnosti mít ve voze bezpečnostního operátora.

 

Rozšíření už provozovaných služeb

Waymo je sesterská společnost Alphabetu, provozovatele Google. Cruise je vlastněna koncernem General Motors. Cruise a Waymo už v San Franciscu provozují experimentální služby omezené dobou a geografickými oblastmi. V současné době již některá jejich vozidla jezdí v ulicích bez člověka za volantem. V tomto případě mohl pouze Cruise brát peníze od cestujících, a to jen v noci. Vozy Waymo musely mít pro komerční cesty na palubě bezpečnostního operátora.

 

Nyní mají obě společnosti povolení zahájit celoměstskou placenou taxislužbu ve všech hodinách dne. Waymo bude moci jezdit rychlostí až 65 mph (104 km/h) a za nepříznivého počasí, zatímco Cruise bude omezena na 35 mph (56 km/h) a nebude moci jezdit, když to počasí nedovolí.

 

Kalifornský regulační úřad CPUC svým rozhodnutím v překonal odpor městských dopravních společností a některých obyvatel. Zároveň se na podzim uskuteční další jednání s prvotním průběžným hodnocením.

 

Rozdělené město

CPUC schválil rozšíření služeb po několikahodinovém slyšení většinou tří ze čtyř přítomných komisařů. Komisaři za více než šest hodin vyslechli připomínky stovek obyvatel a zvláštních zájmových skupin v minutových vystoupeních vyjadřujících podporu nebo se odpor proti rozšíření placené služby autonomních vozidel. Návrh rozdělil San Francisco na ty, kterým vadí, že jejich město je využíváno k testování toho, co označují za neověřenou techniku, a ty, kteří tvrdí, že mají pocit, že by to mohlo vést k menšímu počtu dopravních nehod. Komisařka Genevieve Shiromaová byla jediná proti povolení, protože vzala na vědomí množství veřejných připomínek a své přetrvávající obavy po důkazech, že autonomní auta blokovala zásahová vozidla.

 

Komise si vyslechla svědectví od Sanfranciské městské dopravní agentury, která od jara 2022 zaznamenala téměř 600 incidentů s autonomními vozidly, přičemž se domnívá, že je to jen zlomek z celkového počtu, protože lidé jsou laxní v podávání zpráv. Kritici tvrdí, že zkušební auta bez řidiče někdy blokovala silnice po softwarových chybách - překážela provozu a bránila práci záchranných služeb. Na internetu kolují videa očitých svědků, jak se testovací auta zasekávají na křižovatkách. Šéf místních hasičů na slyšení vehementně vystupoval proti rozšíření pravomocí pro robotické taxíky. Před nepřetržitým provozem varovali také zástupci městské hromadné dopravy a taxislužeb.

 

Zastánci autonomních taxi naopak vidí jejich výhodu ve vyšší úrovni bezpečnosti, protože na rozdíl od lidí nelze počítač za volantem rozptylovat.

 

Mnozí obyvatelé, kteří podporovali širší zavádění autonomních vozidel, uvedli, že se obávají, že hlasování „ne“ by mohlo poškodit místní průmysl, který přináší pracovní místa a přitahuje pozornost k městu, které se zoufale potřebuje finančně zvednout. San Francisco je důležité jako symbolické centrum technologií a se stovkami již provozovaných autonomních vozidel je největší testovací laboratoří pro experimentální vozy.

 

Hledání obchodního modelu

Společnosti uvedly, že testování v reálném světě v hustém městském prostředí je nezbytné pro zdokonalení technologie. Nyní plánují nasadit více vozů. Společně mají již v provozu více než 500 autonomních vozidel.

 

S prodlouženým povolením a po miliardových investicích nyní může být projekt poprvé testován ve velkém měřítku aby se zjistilo, jak dobře funguje obchodní model s autonomními vozidly, která jsou velmi drahá. Musí proto být co nejvíc permanentně využívána aby vydělávala peníze.

 

Cruise vidí San Francisco jako dokonalé testovací místo pro trénink softwaru robotických aut. „Pokud můžeme nechat samořídící auta jezdit ve městě, jako je San Francisco s jeho mlhou, kopci a provozem, budou poté fungovat prakticky kdekoli. San Francisco má určitě víc než 10 000 lidí, kteří nabízejí řidičské služby. Samozřejmě tito řidiči nepracují 20 hodin denně jako robotaxi,“ zdůraznil šéf Cruise Kyle Vogt.

 

Snížit by se měly i náklady na technologické vybavení vozidel. Rozhodnutí CPUC navíc otevírá dveře komerčnímu využití autonomních vozidel bez volantů a pedálů. Cruise a Waymo zatím používají elektricky poháněná auta předělaná na autonomní, ale připravují vozidla koncipovaná pouze pro cestující, která budou až o 75 % levnější. Ta by měla být představena do konce příštího roku. Pak má být z hlediska nákladů dosažitelný „magický práh“ ceny pod jeden dolar za míli, od něhož bude pro většinu lidí levnější využívat robotaxi než vlastnit auto. Taková vozidla chce na silnice vyslat i společnost Zoox patřící Amazonu.