name | autoweek.cz

Autosalon v Barceloně přilákal obrovský zájem veřejnosti
14.05.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Čínští výrobci se na letošním autosalonu v Barceloně na výstavišti Montjuïc předvedli v plné síle. Lavina nových čínských aut oživuje automobilový trh ve Španělsku.
Nejnovější 43. ročník autosalonu v Barceloně, přejmenovaný na Automobile Barcelona 2025, přinesl pod heslem „Vášeň pro auta, vášeň pro Barcelonu“ 12 novinek od 29 vystavujících značek. Mezi hlavními událostmi vynikla světová premiéra modelu Ebro s400 a evropská premiéra modelu MG S5 EV. Ve srovnání se zlatým věkem autosalonů to může vypadat skromně, ale davy návštěvníků by měly vést evropské výrobce k zamyšlení. Arogantní přehlížení veřejnosti ze strany většiny z nich se jim brzy může vrátit jako bumerang. Lákadlem pro návštěvníky ze strany vystavujících značek byla i nabídka koupě nového auta na místě s výraznou slevou, často až 25 %!
Společným jmenovatelem autosalonu se stala elektrifikace, protože Španělsko potřebuje prolomit podíl pouhých 5 % na trhu nových aut. Dalším z ústředních motivů byl nástup čínských značek. Propojení obou těchto motivů naznačil ministr průmyslu a cestovního ruchu Jordi Hereu, když poznamenal: „Španělsko je zemí připravenou stát se nejefektivnějším průmyslovým centrem v Evropě.“ Přitom vyzval všechny automobilové značky, které ve Španělsku prodávají, aby v zemi také vyráběly.
Ebro s400 DGT ECO je prostorné, dobře vybavené kompaktní SUV dlouhé 432 cm s hybridním pohonem (HEV) o výkonu 155 kW (211 k). Stejně jako jeho starší sourozenci s700 a s800 vychází z modelové rodiny Chery Tiggo. Jinými slovy, jedná se o čínský vůz s tradiční španělskou značkou vyráběný ve Španělsku v závodě Zona Franca u Barcelony.
Také další velká premiéra má původ v Číně a u stejné skupiny. Jaecoo 5 je druhý model, který tato značka, vytvořená skupinou Chery, uvedla na španělský trh. S délkou 438 cm je o něco větší než Ebro s400, se kterým sdílí stejnou platformu a pohonné jednotky. Jeho nabídka pohonů je ovšem širší včetně plně elektrického s dojezdem 400 km, který byl vystaven, hybridního a jen zážehového motoru, vždy s pohonem předních kol. Vyrábět se také bude v závodě Ebro v Barceloně.
Omoda 9 je vrcholný model další značky skupiny Chery. SUV dlouhé 477 cm má plug-in hybridní pohon systémem SHS spojující motor 1,5 l turbo a tři elektromotory s celkovým výkonem 395 kW (537 k), pohonem všech kol a dojezdem 145 km na elektřinu. S prémiovými ambicemi nabízí prostornější, technologicky vyspělejší a kvalitnější interiér než cokoli, co dosud skupina Chery v Evropě uvedla.
První model prémiové značky skupiny BYD se jmenuje se Denza Z9 GT. Jedná se o sedan kupé s unikátními vlastnostmi. Například nezávislé řízení a pohon kol zadní nápravy umožňuje tomuto vozu parkovat a manévrovat zcela unikátním způsobem. V prodeji bude koncem roku 2025 s plug-in hybridním i plně elektrickým pohonem, v obou případech s výkonem okolo 660 kW (900 k) a zrychlením z 0 na 100 km/h jen málo přes 3 s.
Kompaktní SUV MG S5 EV s délkou 448 cm se řadí nad populární ZS. Nabízí se se dvěma elektrickými motory s výkonem 125 kW (170 k) nebo 170 kW (231 k), v obou variantách s pohonem zadních kol. Akumulátory s kapacitou 49 a 64 kWh umožňují dojezd 340 km resp. 480 km.
Jediným novým produktem, který v Barceloně představila skupina Stellantis, byl Leapmotor C10 REEV, tedy s v Evropě už odepisovaným elektrickým pohonem s prodlužovačem dojezdu, který v Číně získává na popularitě. Leapmotor C10 REEV s délkou 473 cm je jediným vozem ve své třídě, který je v současné době nabízen s tímto typem pohonu. Zaručuje dojezd 975 km díky zážehovému motoru, který pohání generátor nabíjející akumulátor. Vůz pohání elektromotor o výkonu 160 kW (218 k).
První model korejské značky SsangYong, který dostal logo KGM, je Torres Actyon dlouhý 474 cm. Nabízí standardní verzi se spalovacím motorem 1,5 TGDi/120 kW (163 k) pro pohon předních nebo všech kol, elektrickou verzi EVX a větší variantu s karoserií ve stylu kupé.
Nový vrcholný model korejské značky Hyundai Ioniq 9 byl hlavní atrakcí jednoho z nejkomplexnějších a nejpozoruhodnějších stánků autosalonu. SUV s až 7 sedadly je 506 cm dlouhé. Disponuje gigantickým akumulátorem s kapacitou 110,3 kWh, který mu umožňuje dojezd 620 km. Nabízí se ve verzích 4x2 nebo 4x4 a s výkonem od 160 kW (218 k) do 320 kW (435 k).
Renault 4 E-Tech dorazil do Španělska poprvé na autosalon v Barceloně. Je plný nostalgických detailů jako R5 E-Tech, se kterým sdílí i platformu, ale s délkou 414 cm je o 22 cm delší a zavazadlový prostor má objem 420 l. Na výběr jsou elektromotory s výkonem 88 kW (120 k) nebo 110 kW (150 k) a akumulátory s kapacitou 40 kWh nebo 52 kWh pro dojezd 308 km nebo 409 km.
Třetí elektromobil sportovní značky Seat Cupra Raval již zahájil odpočet. Bude to nejdostupnější a nejkonkurenceschopnější elektromobil značky, ale do prodeje se dostane až začátkem roku 2026. V Barceloně proto byl opět jen v podobě konceptu.
Italská skupina DR Automobiles oficiálně vstoupila na španělský trh představením pěti svých značek: EVO, DR, Tiger, Sportequipe a ICH-X. Zavázala se replikovat úspěch dosažený v Itálii díky svému inovativnímu obchodnímu modelu s místní asistenční síti. Všechna její vozidla jsou nabízena s továrně montovaným systémem pro spalování LPG. Její centrum v Itálii zaměstnává 700 lidí pro zajištění designu a technologií na míru evropskému spotřebiteli.
Historie Seatu v 75 modelech
Významnou součástí letošního autosalonu byla pocta 75 letům existence místní automobilky Seat, historické hnací síly mobility a průmyslu ve Španělsku. V rámci autosalonu si společnost 9. května působivou výstavou na náměstí Plaça de l’Univers připomněla výročí svého založení v roce 1950 výstavou, která ukázala její historii a budoucnost prostřednictvím 75 modelů značek Seat a Cupra - od prvního Seatu 1400, vyrobeného v závodě Zona Franca v roce 1953, až po připravovanou Cupru Raval. Rekapituluje vývoj automobilového průmyslu ve Španělsku a roli značky v modernizaci země. V letošním roce si Seat zároveň připomíná 50. výročí od založení technického centra.
Automobile Barcelona 2025 ocenila společnosti MG, Seat, Leapmotor, Mobilize, Omoda-Jaecoo a Alejandro Mesonero cenami za inovace, závazek k udržitelnosti a přínos k rozvoji automobilového sektoru.
Foto: Newspressspain
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz