name | autoweek.cz

Autosalon v Dillí

07.01.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Zatímco v minulých letech se počátek automobilového roku odehrával ve znamení sledování atraktivních novinek na autosalonu v Detroitu, letos tomu bylo jinak. Mnohem zajímavější novinky byly k vidění v indickém Dillí.

Už po desáté se v indickém Dillí uskutečnila výstava Auto Expo. Letošní ročník plně potvrdil rostoucí význam trhu ve druhé nejlidnatější zemi světa jejíž ekonomika rychle roste. Ten je na rozdíl od Evropy spolu s Ruskem a Latinskou Amerikou pokládán za jediný s velkým potenciálem růstu a proto za klíčovou oblast pro budoucí rozvoj automobilek. V Indii se v roce 2009 prodalo 1,4 milionu vozidel, což znamenalo meziroční nárůst o 16 %.

Společnost Maruti Suzuki India je leaderem indického trhu. Navíc ročně vyváží 130 000 až 140 000 vozů. Mimo jiné do Evropy exportuje model Alto, jenže podle výkonného šéfa Maruti Suzuki Šinza Nakanišiho tento vývoz postihne konec šrotovacích prémií.

Koncept kompaktního městského MPV Concept rIII byl vyvinut skupinou místních mladých nadšených techniků s využitím komponent z modelů Swift, Ritz, SX4 a konceptu A-Star.

Jeho uvedení na trh se předpokládá už počátkem roku 2012. Za pozornost stojí mimo jiné i proto, že nedávno do Suzuki Motor jako spolumajitel vstoupil Volkswagen a tento model je přesně tím, co Volkswagenu v nabídce chybí. Prohlédněte si jej proto dobře, protože v něm třeba můžete vidět náznak budoucí podoby konkurenta Opelu Meriva, který by mohl nést i značku Škoda.

Tata Motors předvedla zcela nový sedmimístný crossover s pohonem 4x4 Aria, navržený indickými techniky výhradně pro potřebu indického trhu. Pohání jej turbodiesel 2,2 l DICOR (Direct Injection Common Rail) o výkonu 103 kW. Další novinkou byl čtyřmístný mikrobus Magic Iris s motorem 611 cm3 a jen 10litrovou nádrží jako prostředek veřejné dopravy nahrazující nestabilní tříkolky. Tata Pr1ma je konceptem luxusního sedanu s rozvorem 2700 mm navrženým Pininfarinou, zatímco Indica Vista Sport je konceptem sportovního kupé vytvořeným na bázi populárního modelu Indica.

V Dillí byly vystaveny i dvě speciální verze Tata Nano LX, z nichž jedna byla speciálně vybavena pro ženy a druhá pro muže. Šéf Tata Motors a Tata Son Ratan N. Tata oznámil, že jeho technici usilovně pracují na úpravách laciného vozítka Nano aby bylo možné jej během tří let začít vyvážet do Spojených států. Bude to znamenat instalaci výkonnějšího motoru a absolvování mnoha nových crash-testů. Ratan Tata rovněž potvrdil plán vstoupit s tímto modelem na evropské trhy v roce 2011. Souběžně se vyvíjí také Nano s elektrickým pohonem i v hybridní verzi. Kromě toho se připravuje i výroba tohoto vozu v Latinské Americe ve spolupráci s Fiatem (president Fiat India Automobiles Radžív Kapúr přitom v Dillí oznámil plán začít do roku 2012 v Indii vyrábět miniautomobil se značkou Fiat).

Tata Motors v Dillí předvedla i zcela novou podobu Jaguaru XJ, vyvinutou speciálně pro podmínky indického trhu, protože v Indii jsou také kupující luxusních aut.

Toyota Etios, vystavená společností Toyota Kirloskar Motor (TKM), je konceptem malého vozu v podobě hatchbacku s motorem 1,2 l a sedanu s motorem 1,5 l. Podle TKM tento vůz v sobě spojuje přednosti technologií Toyoty se specifickými požadavky indických zákazníků. Šéfkonstruktér vozu Yoshinori Noritake proto hodně času trávil v indických městech. V rámci projektu EFC, trvajícím čtyři roky, se na vývoji vozu podílelo 2000 techniků z Indie i Japonska. Vicepresident Toyoty Motor Kazuo Okamoto při představení vozu prohlásil, že se vůz bude vyrábět v Indii a Brazílii a počítá se s jeho vývozem do Ruska a některých evropských zemí.

Společnost Honda Siel Cars India (HSCI), což je společný podnik Hondy s indickou firmou Siel, vystavila koncept malého vozu bez přesnějšího označení (jen jako New Small Concept). Pětimístný vůz nese řadu stylistických prvků značky. Zástupci Hondy uvádějí, že nejen svým designem, ale také svou cenou překoná veškeré očekávání kupujících. Vicepresident Honda Motor Koiči Kondo cenu specifikoval pod hranicí půl milionu rupií (10 823 USD). Do prodeje v Indii a Thajsku přijde během roku 2011. Pohánět jej bude motor 1,2 l, řadící novinku do nižší daňové kategorie. Vůz byl speciálně vyvinut pro Indii a další rozvíjející se trhy jako jsou Čína a Brazílie. Proto jeho konstruktéři zvolili širokou platformu zaručující velkou stabilitu. Honda už podobně koncipovaný automobil - sedan City - vyrábí v Thajsku i v Indii. Vůz byl pod kódovým označením 2CV vyvinut v Japonsku a nese hodně společných znaků s modely City a Jazz.

Do Indie investuje také Renault. V Chennai má výrobní závod v rámci aliance s Nissanem (zde montovaný Nissan Pixo patří k nejprodávanějším vozům na indickém trhu). Během čtyř let zde chce vyrábět kompletní škálu vozů od mini až po luxusní verze. Kromě toho ve spolupráci se společností Mahindra & Mahindra provozuje společný podnik Mahindra Renault, který v Indii montuje model Logan. Jeho uvedení na indický trh ale zatím nesplnilo očekávání a proto musela být firma notně reorganizována z plánované výroby 50 000 vozů ročně na třetinovou produkci. „Původně jsme naši organizaci připravili na mnohem větší objem produkce, ale nyní vyrábíme jen 500 vozů měsíčně,“ říká president automobilové divize Mahindry Pawan Goenka.

Škoda Auto představila v indické národní premiéře své SUV Škoda Yeti s pohonem 4×4 v kombinaci s motory 1,8 TSI/118 kW a 2,0 TDI CR/103 kW. Produkce indických závodů Škoda Auto India Private Limited (SAIPL) v městě Aurangabád a VW India v Púně byla mj. zastoupena modely Fabia Elegance, Laura (v Evropě Octavia druhé generace) ve vrcholné výbavě Laurin & Klement a Superb. Z evropských modelů se návštěvníci seznámili s atraktivní Fabií Sportline i ekologickou Fabií GreenLine a Octavií RS 2,0 TSI/147 kW.

Od listopadu 2001, kdy vstoupila značka Škoda na indický trh, zde prodala více než 80 000 vozů. Výrobní kapacita montážního závodu v Aurangabádu je 30 000 vozů ročně.

Volkswagen chce v budoucnosti v Indii využívat spolupráci se Suzuki. Zatím zde v národní premiéře předvedl model Polo. Bylo při tom ohlášeno, že ještě letos se v Indii představí i s karoserií sedan. Tato verze se zde bude vyrábět s využitím více než poloviny komponent z místní produkce, přičemž tento podíl by během tří či čtyř let měl překročit 75 %.