name | autoweek.cz

Autoservis a mobilita červen 2025
13.07.2025 | Vladimír Rybecký | Autoservis
Vychází červnové vydání magazínu Autoservis & mobilita. Na ukázku přinášíme text úvodníku.
Začal boj o Evropu
Nedávno jsem se zúčastnil debaty o elektromobilitě a problémech automobilového průmyslu. Jednou z otázek bylo, proč se automobilky neozvaly dřív proti nesmyslným rozhodnutím politiků z Bruselu. To je velmi správná otázka.
Evropské automobilky jsou sice sdružené v Asociaci evropských výrobců automobilů ACEA ale současně jsou konkurenty, kteří mají velmi odlišné, často protichůdné zájmy. Jejich přístup k zavádění nových opatření pro snižování škodlivých látek v emisích spalovacích motorů se značně liší.
V současné době můžeme nadále vidět, že hlavním zájmem evropských výrobců automobilů není ani tak prosazování zdravého rozumu při stanovování emisních limitů, ale především snaha o potlačování nezávislých provozovatelů autoservisů bráněním jim v přístupu ke klíčovým datům. Automobilkám také nahrává snaha Evropské komise o zavedené předčasné likvidace starších vozidel označených jako „neopravitelná“, ač by bylo možné je v nezávislých servisech bezpečně opravovat za cenově dostupných podmínek a nadále udržovat v provozu.
To sice může teoreticky zvýšit prodej nových aut, i když za cenu popření zásad environmentálního hospodaření a minimalizace odpadu. Je ovšem otázkou, zda provozovatelé starších aut budou mít dostatek prostředků na koupi nových, když jim provoz motorových vozidel zdraží zvýšení ceny pohonných hmot emisními povolenkami, povinnost absolvovat každý rok technickou prohlídku a postupná likvidace nezávislého trhu s náhradními díly a neautorizovaných servisů.
Přitom se to vše může brzy obrátit proti samotným automobilkám. Na evropské trhy přichází záplava čínských automobilek, které hledají zkušené partnery pro prodej a servis svých vozů. Nová auta v Evropě kupuje ze dvou třetin korporátní klientela, u nás jsou to dokonce tři čtvrtiny. Dodavateli přitom nejsou automobilky či dovozci, ale prodejci a leasingové společnosti. To jsou převážně soukromé nezávislé firmy. A pro ty bude do budoucna rozhodující kdo jim poskytne ty nejlepší podmínky pro jejich podnikání. A staré vazby se snadno zpřetrhají…
Možná si to zatím jen málokdo uvědomuje, ale boj o evropské trhy se dnes ve skutečnosti neodehrává v kvalitě nabízených aut či cenových pobídkách, ale ve snaze získat ty skutečně silné, zkušené a kvalitní partnery a pracovníky.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz