name | autoweek.cz

Autoservis & mobilita 2023 - červen

Autoservis & mobilita 2023 - červen

14.07.2023 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Vyšlo červnové číslo magazínu Autoservis & mobilita. Je dostupné volně ke stažení na www.autoservismagazin.cz. Na ukázku přinášíme jeho úvodník a obsah.

Hra o budoucnost s otazníky

 

Je to už zaběhnutý rituál, který se s železnou pravidelností opakuje 30 let. S každou změnou ve vedení koncernu VW, s výměnou na nejvyšším postu v Mladé Boleslavi nebo s oznámením nové koncernové strategie, se naši mediální všeználci ale i mnozí politici snaží na sebe upozornit konstatováním, že se Němci rozhodli zlikvidovat úspěšnou českou automobilku a uvrhnout ji do produkce beznadějně zastaralé techniky.

 

Také nyní jsme se dozvěděli, že ve Wolfsburgu bylo rozhodnuto odebrat české značce vše, co souvisí s elektromobilitou, a nasměrovat její vývoj a výrobu ke spalovacím motorům, které, jak všichni víme, civilizovaný svět opouští. Tím německý koncern cíleně zlikviduje chloubu českého průmyslu. Tyto komentáře pokračují dokonce i poté, co se ukázalo, že při setkání s investory nic takového vedení koncernu neplánuje a naopak poskytne jednotlivým značkám víc prostoru pro vlastní rozhodování – samozřejmě spojené s požadavkem zajistit potřebnou míru zisku.

 

Opravdu si někdo myslí, že koncern VW investoval nemalé prostředky do rozvoje výroby elektromobilů a akumulátorů jen proto, aby ji vzápětí odvezl do Španělska? To, že se nebudou v České republice produkovat všechny nové elektromobily se značkou Škoda je logické – proč vyrábět vozidla se stejným technologickým základem na několika místech v Evropě. A bouřil se snad někdo proti tomu, že se v Kvasinách vyrábějí auta značek Seat a Cupra?

 

Soustředění vývoje spalovacích motorů do Mladé Boleslavi, pokud k němu skutečně dojde, není vůbec špatná zpráva. Znamená totiž zajištění budoucnosti ve vývoji špičkových technologií a je oceněním práce inženýrů ve škodováckém vývoji. A že nebudou vyvíjet nové systémy elektrického pohonu? Našim všeználkům uniká jedna zásadní věc – na rozdíl od spalovacích motorů, elektrický pohon pro automobilky vyvíjejí jejich dodavatelé, společnosti jako jsou Bosch, Valeo, Continental a další. Takže nejde o to, že se u nás bude vyvíjet zastaralá technologie, ale že v Mladé Boleslavi vůbec nějaký vývoj bude.

 

A jak to bude s koncem spalovacích motorů v Evropě? Stále častěji už se dostává prostor i názoru skeptiků, kteří upozorňují, že pro plánovaný rozvoj elektromobility v Evropě nejsou a ani za 12 let nebudou vytvořeny potřebné podmínky. Naposledy takové varování přišlo dokonce z nejvyšších míst v Bruselu – od Nejvyššího účetního dvora ECA. Zpráva orgánu, pověřeného dohledem nad využíváním finančních prostředků EU, zpochybňuje moudrost toho, že EU stanovila datum ukončení výroby vozidel se spalovacími motory aniž by ho spojila s kvantifikovanými cíli pro zvýšení místní produkce akumulátorů. V důsledku toho hrozí posunutí stanoveného termínu nebo propadnutí do úplné závislosti na dovozu akumulátorů a vozidel z jiných regionů. Takže zachování vývoje a výroby spalovacích motorů se brzy může ukázat jako velká výhra.

 

Ing. Vladimír Rybecký, šéfredaktor