name | autoweek.cz

Autoservis & mobilita 2025 / 4

Autoservis & mobilita 2025 / 4

17.10.2025 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Právě vyšlo nové vydání magazínu Autoservis a mobilita. Magazín je volně ke stažení na https://www.autoservismagazin.cz/projects/Banery/AS-bok/as-zari-2025/as-zari-2025.pdf. Na ukázku přinášíme úvodník.

Revoluce teprve začíná

 

Podle statistik společnosti JATO Dynamics překročil počet čínských výrobců automobilů působících na evropských trzích hranici 40. V českých statistikách se jich zatím objevilo „jen“ 20. Jenže jak upozorňuje JATO, 85 % prodeje čínských aut v Evropě připadá na pouhých pět značek, přičemž dvě náleží do stejné společnosti.

 

Protože prodej nových aut v Evropě už dlouho stagnuje, rostoucí počet registrací aut z Číny znamená pokles prodeje pro tradiční značky – ať už evropské, nebo asijské s produkcí v Evropě (i v České republice). Ty v důsledku toho začínají omezovat výrobu, některé už přikročily k propouštění.

 

Jenže situace v Číně je ještě dramatičtější. Státem podporované automobilky vybudovaly v krátké době výrobní závody s takovou kapacitou, že jejich produkci není schopen absorbovat ani největší trh světa. Boj o zákazníky se v Číně proměnil v cenovou válku, takže nová auta se vnucují zákazníkům s prodejní cenou na úrovni 50-60 % katalogové ceny. Dosáhnout zisk je pak prakticky vyloučené.

 

Čínské automobilky proto hledají spásu v exportu. Pozvolna začínají ovládat trhy v Africe, Latinské Americe a mnoha asijských zemích, nemluvě o Rusku, ovšem prostor pro dosažení zisku vidí zejména v Evropě. Vzhledem k tomu, že EU zavedla vysoká cla na elektromobily vyrobené v Číně, čínští výrobci nabízejí vozy se spalovacími motory či alespoň různými formami hybridních pohonů, na něž se cla nevztahují. Vysoké pokuty za nedodržení limitů flotilových emisí, které jim za pár let budou hrozit, na rozdíl od evropských automobilek neřeší. Ostatně lze předpokládat, že většina z dnes nastupujících čínských značek nepřežije situaci na domácím trhu.

 

Prodávat nová auta, lákající zákazníky příznivou cenou za vysokou technickou úroveň a dnes už velmi solidní kvalitu produkce, je ovšem jen jedna strana mince. Kupující budou dříve či později potřebovat neméně kvalitní servis s náhradními díly a v neposlední řadě i jistotu, že po pár letech bude jejich auto prodejné za solidní cenu i jako ojeté. Jenže vybudovat dnes v Evropě nové servisní zázemí je v podstatě nereálné a využití stávajících, velmi často spojených s tradičními značkami, už dnes naráží na kapacitní limity.

 

Stojíme tedy na prahu radikální proměny trhu s automobily, kde se svádí stále tvrdší boj nejen o zákazníky, ale i o schopné prodejce a kvalitní servisy.

 

    Ing. Vladimír Rybecký – šéfredaktor