name | autoweek.cz

Autoservis & mobilita – červen 2022

Autoservis & mobilita – červen 2022

16.07.2022 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Vyšlo další číslo magazínu pro profesionály a všechny, kteří se chtějí dozvědět víc o automobilovém průmyslu a technických inovacích, Autoservis & mobilita. Na ukázku přinášíme úvodník.
Magazín Autoservis & mobilita – červen 2022 je volně dostupný ke stažení zde.

Trochu jiný pohled
 
Automobilovou veřejnost v posledních dnech pobouřila informace, že Evropská unie chce od roku 2035 zakázat prodej aut se spalovacími motory. Kde kdo se rozčiluje nad tím, co nám zase ten Brusel vymyslel za nesmysl. Je ale toto rozhořčení na místě?

Pomiňme skutečnost, že kritizované rozhodnutí nepadlo v Bruselu, ale ve Štrasburku, i to, že většina poslanců neschválila zákaz prodeje spalovacích motorů, ale nařízení, že se do roku 2035 musí snížit jejich emise o 100 %. Teoreticky se tedy mohou prodávat auta se spalovacími motory pokud budou jako pohonnou hmotu používat vodík nebo pokud dokáží zachytit veškerý CO2 vycházející z motoru. Na systému zachytávání CO2 se sice vyvíjí - v Japonsku pracují na jeho aplikaci u tepelných elektráren - ale pro auta se jeho využití nezdá být reálné.

Pozoruhodné ve většině komentářů je především obviňování jakéhosi „Bruselu“ za toto rozhodnutí. Můžeme sice kritizovat autory návrhu, tedy členy Evropské komise, protože ti skutečně jsou nikým nevolenými technickými diletanty (byť navrženými vládami jednotlivých členských zemí). Jejich sebehloupější návrh ovšem musejí schválit poslanci Evropského parlamentu.

Poslance v demokratických volbách volí všichni oprávnění voliči ze zemí EU aby reprezentovali jejich názory a vůli. Jestliže se tedy někdo rozčiluje nad výsledkem hlasování poslanců Evropského parlamentu, pak by se měl zajímat o to, jak se k návrhu postavil ten, koho volil. Oprávněně se mohou rozčilovat jen ti, jejichž zástupce hlasoval proti nebo se jejich vyvolený kandidát do Parlamentu nedostal. V žádném případě nemá právo kritizovat rozhodnutí Evropského parlamentu nikdo z velké části občanů, kterým volby do něj nestály za účast.

Rozhodnutí Evropského parlamentu je vyjádřením mínění demokraticky zvolených zástupců občanů EU. Pokud ani vědecké analýzy, dokládající, že nařízený přechod evropského automobilového průmyslu na výrobu elektromobilů nebude mít na globální oteplování vůbec žádný vliv, ale zato vážně poškodí ekonomiku EU a životní úroveň občanů, nejsou pro ně dostatečným argumentem, pak to nedává nedobrý obraz nejen o nich, ani o stranách resp. frakcích, které zastupují.

Skutečně zarážející je to, že Evropský parlament je pod tlakem desítek nevládních organizací, sídlících v Bruselu na jedněch z nejdražších adres v Evropě. Tyto nikým nevolené organizace hlasitě odsuzují lobbování průmyslových skupin (v případě rozhodování o automobilové technice to jsou především Sdružení evropských automobilek ACEA a Asociace dodavatelů autodílů CLEPA). Přitom samy lobbují za rozhodnutí, která budou mít pro ekonomiku EU dalekosáhlý dopad, aniž by bylo jasné, kdo je vlastně financuje a čí zájem ve skutečnosti hájí.

Ing. Vladimír Rybecký, šéfredaktor