name | autoweek.cz

Autoservis & mobilita – listopad 2023

Autoservis & mobilita – listopad 2023

21.11.2023 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Právě vyšlo listopadové vydání magazínu Autoservis & mobilita.  Pro ukázku přinášíme jeho úvodník. Magazín je volně ke stažení na https://www.autoservismagazin.cz/projects/Banery/AS-bok/as-listopad-2023/as-listopad-2023.pdf.

Nerovný boj o budoucnost mobility

 

Evropské automobilky si stěžují, že v Bruselu nikdo neposlouchá jejich námitky proti stále obtížněji splnitelným emisním ale i bezpečnostním standardům. Přitom je to do značné míry i jejich vina.

 

Výrobci automobilů mají mnoho společných zájmů, které se snaží prosazovat prostřednictvím lobbistické organizace ACEA. Jenže současně jsou také konkurenty, kteří mají často velmi protichůdné zájmy a zaujímají rozdílné pozice. Smyslem jejich existence totiž je generování zisku pro své akcionáře. Přitom hraje významnou roli vlastnická struktura a vliv odborů. Jiný přístup mají společnosti s rozhodujícím vlivem na své rozhodování ze strany státu, jiný společnosti s významným vlivem akcionářů z Číny a úplně jiný společnosti, v nichž mají silné postavení investoři, kteří svůj majetek získali a rozmnožují těžbou ropy a zemního plynu.

 

Výrobci automobilů přitom mezi sebou dnes nebojují ani tak o podíl na trhu, jako o přístup ke zdrojům, aby zvládli přechod k elektromobilitě spojený s rostoucím nedostatkem klíčových surovin. Významnou roli hraje jejich postavení v Číně, která kontroluje přes 60 % těchto zdrojů. Podpora čínského automobilového průmyslu v době nedávno minulé už dnes v Pekingu nikoho nezajímá, protože dnes se oceňují investice do vývoje a podpora tamního rozvoje nejmodernějších technologií.

 

Čína má v současné době zásadní roli nejen pro výrobce automobilů, ale mnohem víc pro jejich dodavatele. Většina čínských aut, bez ohledu na jejich pohonné jednotky, ve velké míře využívá komponenty od evropských, resp. globálně působících dodavatelů. Ti v Číně nejen vyrábějí, ale nové technologie i vyvíjejí. Takže snaha EU omezit dovoz elektromobilů z Číny ve skutečnosti postihne i evropské společnosti.

 

Boj o budoucnost evropského automobilového průmyslu v Bruselu v poslední době svádějí především dvě dámy – Siegrid de Vriesová za Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA a Julia Poliščanova, ředitelka sekce elektromobility nevládní organizace Transport & Environment. De Vriesová jen reaguje na rozhodnutí Evropské komise a Rady a diplomaticky zdůrazňuje připravenost automobilového průmyslu podílet se na dekarbonizaci. Naproti tomu Poliščanova se svými kolegy neustále zásobuje média informacemi o tom, jak automobilová doprava škodí a zabíjí bezmocné občany Evropy.

 

ACEA je ve svém úsilí osamocená a často zaujímá protichůdné pozice než představitelé výrobců autodílů CLEPA a nezávislých výrobců autodílů FIGIEFA. Transport & Environment pracuje ve shodě s desítkami dalších nevládních environmentálních skupin z velké části financovaných z rozpočtu EU. Tyto organizace zveřejňují spoustu analýz a studií, v nichž dokazují svou jedinou pravdu aniž by se obtěžovaly dokládáním zdrojů, protože místo toho se odvolávají na sebe navzájem.

 

   Ing. Vladimír Rybecký, šéfredaktor