name | autoweek.cz

Avtotor a Magna spojí síly v Kaliningradu

Avtotor a Magna spojí síly v Kaliningradu

26.11.2012 | Peter Homola | Aktuality

Ruská automobilka Avtotor podepsala s kanadským výrobcem komponentu a automobilu Magna smlouvu o spolupráci při vytvoření klastru továren v kaliningradské oblasti.

 

Firma Avtotor je za hranicemi Ruska poměrně neznámá. Přitom její montážní linky v minulém roce opustilo více než 222 000 automobilů, což ji pasuje na druhého největšího „výrobce“ v Rusku po AvtoVAZu. Úvozovky u slova „výrobce“ jsou namístě, neboť u většiny vozů „Made by Avtotor“ se jedná o montáž systémem SKD.

Historie Avtotoru je zajímavá. Firma v roce 1996 v Řecku zakoupila zařízení uzavřeného montážního závodu pro vozy Nissan a instalovala jej v Kaliningradu. V roce 1997 tam začala montáž vozu Kia. O rok později se rozeběhla montáž automobilů značky BMW.

Dnes Avtotor ve třech továrnách montuje přibližně 30 modelů značek BMW, Cadillac, Chevrolet, Kia a Opel. Všechny vozy se montují metodou SKD. Jediný model, který byl v posledních letech montován metodou CKD, byl Chevrolet Lacetti. Jeho výroba se však v Kaliningradu nedávno skončila. V letošním září na nové lokalitě v oblasti Kaliningradu začala montáž nákladních automobilů Hyundai.

Součástí holdingu Avtotor je přibližně 60 firem, které jsou aktivní v nejrůznějších oblastech hospodářství. Podíl automobilového průmyslu na aktivitách holdingu činí podstatně víc než 50 %. Obrat generovaný montáží automobilů by měl letos ležet mezi 5,5 a 6 miliardami eur.

Hybnou silou Avtotoru je Vladimir Ščerbakov, předseda představenstva a největší ruský spolumajitel firmy. Ščerbakov, kterému bude začátkem prosince 63 let, pracoval v době socialismu 17 let v automobilkách AvtoVAZ a Kamaz. Od poloviny 80tých let se objevoval v různých politických funkcích. V letech 1990 a 1991 byl dokonce členem ústředního výboru komunistické strany a po několik měsíců roku 1991 zástupcem předsedy vlády SSSR.

To, že se Avtotor usídlil v Kaliningradu, není náhoda. Díky zvláštní ekonomické zóně, založené v Kaliningradu, Avtotor nemusí platit clo na importované díly a zařízení. Tato skutečnost je již dávno trnem v oku mnoha zahraničních výrobců automobilů, kteří se proto, aby mohli dovážet díly pro své ruské továrny bez cla, museli ve smlouvách s ruskou vládou zavázat k dosazení určitého počtu vyrobených vozů a určitého podílu lokálně vyráběných dílů, k instalaci svařovny a lakovny a dalším krokům.

V polovině tohoto desetiletí se však výhody, které Avtotoru plynou z jeho lokace v Kaliningradu, skončí a firma musí přejít na „plný cyklus výroby“, to znamená přinejmenším montáž systémem CKD s vlastní svařovnou a lakovnou a na lokalizaci výroby některých komponentu v Rusku.

Avtotor proto plánuje zřízení celého klastru továren na výrobu automobilu a dílu v oblasti Kaliningradu. Projekt obsahuje celkem 21 továren, z toho šest na výrobu automobilu a 15 závodu určených pro produkci komponentu. První fáze projektu se má rozběhnout v roce 2016, výroba v druhé etapě má následovat v roce 2018.

Počáteční kapacita klastru má činit nejméně 250 000 vozů ročně, ve druhé fázi to bude 350 000 vozů. V obou případech se jedná o čísla pro dvousměnný provoz. Při třísměnném provozu by tedy byla možná výroba až 500 000 automobilů ročně.

Každá z továren klastru má být vedena jako separátní společný podnik s příslušným zahraničním partnerem. To v praxi znamená, ze například továrna, která bude montovat automobily BMW, bude společným podnikem Avtotoru a BMW. Podíl, který budou zahraniční výrobci automobilů a komponent mít v jednotlivých závodech, zřejmě bude různě vysoký.

Kromě značek, které Avtotor montuje dnes, by se v novém klastru mohly vyrábět také vozy jiných firem, které mají zájem o montáž automobilů v Rusku, ale pro relativně malý počet kusů neplánují stavbu vlastní továrny. Jako možní další partneři Avtotoru se uvádějí například Subaru nebo Jaguar Land Rover.

Vladimir Ščerbakov očekává, že kontrakty se zahraničními partnery budou podepsány do konce prvního čtvrtletí 2013. Díly vyrobené v rámci klastru nebudou určeny jen pro automobily vyrobené v kaliningradské oblasti, ale také pro jiné ruské automobilky a případně i na export.

Součástí projektu Avtotoru, který by měl v oblasti Kaliningradu vytvořit okolo 20 000 nových pracovních míst, je kromě továren na výrobu automobilů a komponent také výstavba nového kontejnerového přístavu a bytů pro 50 000 obyvatel.

Jako celková investice do klastru se udává 118 miliard rublů. Z toho by měl Avtotor přímo vložit 21 miliard a dalších 21 miliard má přijít od zahraničních partnerů. Zbytek má být financován pomocí kreditů a státní podpory.

Magna bude mít v rámci projektu na starost koncepční design a technickou přípravu klastru. Koncept klastru by měl být předložen během následujících devíti měsíců.

“Avtotor to pokládá za nový efektivní model spolupráce mezi zúčastněnými mezinárodními firmami a výrobci komponent,” říká Ščerbakov. Günther Apfalter, president firem Magna Europe a Magna Steyr, při podpisu dohody zdůraznil, že Rusko je důležitým automobilovým trhem s potenciálem stát se největším trhem v Evropě.

Při přípravě konceptu Magna použije také zkušenosti se svou továrnou Magna Steyr v rakouském Štýrském Hradci, ve níž se vyrábějí automobily několika značek. Magna zřejmě také bude partnerem Avtotoru při lokalizaci výroby některých komponent.