name | autoweek.cz

AvtoVAZ ukončil výrobu vozu Lada Samara
27.12.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Automobilka AvtoVAZ vyrobila 24. prosince 2013 poslední vůz Lada Samara s karoserií hatchback. Šlo o model, který pro sovětský automobilový průmysl znamenal revoluční změnu.
Od roku 1984 automobilka AvtoVAZ spolu s partnerskými společnostmi vyrobila více než 5,2 milionu vozů této modelové řady, přičemž 70 % vyrobených vozů bylo první generace. Pětidveřový hatchback Lada Samara je cenově stále nejdostupnějším auto z domácí produkce na ruském trhu s akční cenou od 274 000 rublů (170 000 Kč) se slevou platnou do 31. prosince 2013.
Nástupcem Lady Samara v modelové nabídce AvtoVAZ by měl být hatchback Lada Granta, jehož zahájení výroby v závodě v Iževsku je plánováno na rok 2014. Ve verzi sedan se Lada Granta vyrábí v Togliatti od počátku roku 2012.
Lada Samara byla prvním ve velkém vyráběným modelem automobilky AvtoVAZ s pohonem předních kol. První výkresy tohoto vozu byly připraveny na jaře 1977 a první prototyp byl vyroben v prosinci 1978. Až v roce 1979 ale vedení komunistické strany rozhodlo o výrobě tohoto modelu. Bylo ale potřeba najít zahraniční partnery pro urychlení vývoje a doladění vozu. V roce 1980 proto byly podepsány smlouvy s firmami Porsche, jako poradcem pro konstrukci, a dceřinou společností Fiatu UTS, jako konzultantem pro přípravu výroby.
Pro Ladu Samara bylo zakoupeno více než 20 různých licencí od zahraničních firem, například na pastorek řízení, spojku, přední kotoučové brzdy, zavěšení typu McPherson, dveřní zámky, pneumatiky atd.
V roce 1984 byl konečně předveden automobil s na sovětskou produkci unikátně moderní koncepcí, a to dokonce i v kontextu s tehdejšími celosvětovými konstrukčními trendy v této třídě. Výroba začala v roce 1984 se třídveřovou verzí Lada 2108. Pětidveřový hatchback Lada 2109 přišel v roce 1986 a v roce 1990 následoval sedan Lada 21099.
V roce 1991 bylo rozhodnuto o modernizaci modelu Samara. Auta dostala novou přední část karoserie, modernizovanou přístrojovou desku a obložení dveří. Výroba druhé generace už pod jménem Lada Samara začala v roce 1997. První v řadě byl pro změnu sedan, který byl až později doplněn o tří- a pětidvěřové hatchbacky. Výroba sedanu byla ukončena v prosinci roku 2012, třídveřový hatchback skončil v létě roku 2013 a v prosinci roku 2013 AvtoVAZ ukončil i výrobu pětidveřového hatchback Lada Samara.
Chronologie výroby Lady Samara:
1. generace
Lada 2108 - třídveřový hatchback, 1984-2004, vyrobeno 884 651 vozů.
Lada 2109 - pětidveřový hatchback, 1986-2006, vyrobeno 1 615 995 vozů, mj. i na Ukrajině a ve Finsku.
Lada 21099 - čtyřdveřový sedan, 1990-2008, vyrobeno 1 040 475 vozů, mj. i na Ukrajině a v Kazachstánu.
2. generace
Lada Samara Sedan (2115) - 1997-2012, vyrobeno 752 957 vozů (vč. CKD).
Lada Samara 5dv. hatchback (2114) - 2001-2013, do konce listopadu vyrobeno 923 930 vozů (vč. CKD).
Lada Samara 3dv. hatchback (2113) - 2004-2013, vyrobeno 73 039 vozů (vč. CKD).
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz