name | autoweek.cz

Bezklíčkový systém zamykání vozů VW Group lze snadno otevřít

Bezklíčkový systém zamykání vozů VW Group lze snadno otevřít

12.08.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automotive News Europe uvádí, že bezklíčkové odemykání vozů značek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda vyrobených od roku 1995 lze snadno prolomit a tyto vozy otevřít. Během 20 let bylo tímto systémem vybaveno několik desítek milionů vozidel.
Specialisté na počítačovou bezpečnost z university v Birminghamu a Bochumi v pátek na konferenci o počítačové bezpečnosti Usenix v Austinu v Texasu zveřejní informaci, že byli schopni snadno naklonovat dálkové odemykání vozidel vyrobených skupinou VW v okamžiku, kdy majitelé těchto vozidel stiskli svůj ovladač.
 
Podle informace u téměř 100 milionů vozidel - až po modelový rok 2016 (výjimkou údajně jsou jen některé vozy Audi) byl použit systém dálkového odemykání, který lze velmi snadno napadnout. Teprve s uvedením nové modulární platformy MQB se zabezpečení zlepšilo a vozy ze současné produkce už nelze tak snadno napadnout.
 
Universitní výzkumníci nespecifikovali dodavatele uvedeného systému a ani Volkswagen jej neuvedl. Přitom je pravděpodobné, že stejný systém byl dodáván i jiným automobilkám (německá média uvádějí, že se jedná o 15 výrobců automobilů). Stejný systém byl použit i pro společně vyráběný Ford Galaxy.
 
Potenciální útočník si může pořídit levné, běžně dostupné vybavení aby zachytil signál. Zpráva britsko-německého universitního týmu není ale velkým překvapením - o problému se zabezpečením mnoha automobilů (nejen koncernu Volkswagen), resp. o tom, že je velmi snadné prolomit kód jejich dálkového ovládání, se ví dlouhou dobu.
 
Také německý autoklub ADAC už dříve několikrát upozorňoval na skutečnost, že dálkové odemykání vozidel je i u luxusních automobilů nedostatečně zabezpečeno a lze jej snadno zneužít k proniknutí do vozidel. Automobilky ale na tyto informace nikdy nereagovaly.
 
Výzkumníci pod vedením specialisty na počítačovou vědu Flavia Garcii už před rokem informovali vedení VW Group a v únoru se sešli s představiteli koncernu i jejich dodavatele. Představitelé automobilky potvrdili, že byli o problému informováni a že se s vědci dohodli, že nebudou zveřejněny technické detaily, které by zločincům umožnily snadno proniknout do vozidel.
 
Už v roce 2013 Volkswagen soudním příkazem zabránil skupině výzkumníků, včetně Garcii, aby zveřejnila podobnou zprávu o tom, že lze snadno napadnout imobilizéry používané nejméně 20 různými automobilkami. Tato zpráva nakonec byla zveřejněna až v roce 2015 po dohodě, že z ní budou odstraněny informace, které by zlodějům mohly usnadnit proniknout do vozidel.
 
Podle německého deníku Süddeutsche Zeitung se jedná o následující modely, vyráběné od roku 1995:
Audi: A1, Q3, S3, TT, R8
Volkswagen: Amarok, Beetle, Bora, Caddy, Crafter, Eos, Fox, Golf 4, Golf 5, Golf 6, Golf Plus, Jetta, Lupo, Passat, Polo, Transporter T4, Transporter T5, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touran, Up!/e-Up
Seat: Alhambra, Altea, Arosa, Cordoba, Ibiza, Leon, Mii, Toledo
Škoda: Citygo, Roomster, Fabia 1, Fabia 2, Octavia, Superb, Yeti
 
Další modely vybavené čipem NXP:
Alfa Romeo: Guilietta (Typ 940)
Citroën: Nemo, Jumper
Dacia: Logan II, Duster
Fiat: Punto (Typ 188), 500, Abarth 500, Bravo, Dobló, Ducato, Fiorino, Grande Punto, Panda, Punto Evo, Qubo
Ford: Ka (RU8)
Lancia: Delta (Typ 844), Musa
Mitsubishi: Colt (Z30)
Nissan: Micra, Pathfinder, Navara, Note, Qashqai, X-Trail
Opel: Astra H, Corsa D, Vectra C, Combo, Meriva, Zafira
Peugeot: Boxer, Expert, 207
Renault: Clio, Modus, Trafic, Twingo, Master