name | autoweek.cz

Bezpečnost ve Škoda Auto – 1. díl

Bezpečnost ve Škoda Auto – 1. díl

08.11.2022 | Antonín Matějka | Aktuality

V minulém týdnu jsme se zúčastnili ve zkušební laboratoři automobilky Škoda Auto v Úhelnici nedaleko Mladé Boleslavi zajímavého workshopu, který byl zaměřen na vývoj bezpečnostních prvků současných i budoucích modelů značky Škoda.

Při té příležitosti jsme měli možnost si prohlédnout crashtestovou laboratoř a hovořit s odborníky na testování aktivní a pasivní bezpečnosti vozů Škoda, kteří nás podrobně seznámili nejen s nejmodernější výbavou svého pracoviště, ale i se zkušebními metodami a současnými trendy ve vývoji bezpečnosti osobních vozů a elektromobilů Škoda.

 

50 let crash testů v Česku

 

První crash testy s vozy Škoda proběhly pravděpodobně již v roce 1968 v areálu závodu v Mladé Boleslavi, ale oficiální záznamy o tom neexistují. Tehdy se proti zdi rozjela Škoda 1000 MB rychlostí asi 20 km/h. Karburátor byl seřízen tak, aby vůz dosahoval této rychlosti při jízdě na volnoběh. První zdokumentovaný crash test se uskutečnil v květnu 1972 v Praze-Ruzyni na místě vedle dnešního mezinárodního letiště Václava Havla. Test provedl Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) v souladu s mezinárodními předpisy EHK OSN (Evropská hospodářská komise OSN). Testovaným vozidlem byl vůz Škoda 100 L. Tehdy nejmodernější model značky Škoda se vyráběl od roku 1969 a vyvážel se i do západní Evropy. Ačkoli v té době ještě nebyla v Československu povinná bezpečnostní homologace, v západoevropských zemích již povinná byla. Testovací plochu si museli pracovníci ÚVMV naplánovat a vybudovat téměř sami. Vyvinuli parní raketu, která zezadu rozpohybovala vozidlo bez řidiče na zkušební dráze. Základem systému byla 300litrová tlaková nádoba s topnými spirálami. Vozidlo a raketu udržovala v požadovaném směru kolejnice, která končila asi 5 m od betonové stěny. V tomto místě byla parní raketa zastavena klínovou brzdou, zatímco vozidlo narazilo do zdi rychlostí asi 50 km/h. Rychlost, jakou raketa poháněla auto, závisela na množství vody a také na hmotnosti vozidla. Průběh crash testu zaznamenala vysokorychlostní kamera s frekvencí 1 000 snímků za sekundu. Po úspěšné premiéře se v tehdejším Československu začaly crash testy konat pravidelně. Zkušební zařízení v pražské Ruzyni bylo v provozu až do roku 1996. Již v roce 1975 však ÚVMV otevřel v tehdejším areálu českého výrobce užitkových vozidel Avia novou zkušebnu s halou a venkovní padací věží, kde se prováděly nárazové zkoušky pádem z výšky. V tomto testovacím centru se také testovalo příslušenství vozidla, jako jsou bezpečnostní pásy, sedadla a střešní nosiče.

 

Otevření testovacího polygonu v Úhelnici

 

Po převzetí českého ÚVMV otevřela tehdejší TÜV Bayern, nyní TÜV SÜD, v roce 1996 vlastní zkušebnu v obci Úhelnice u Mladé Boleslavi. Prvním testovaným vozem byla Škoda Octavia. V letech 2000 a 2001 byla hala na popud společnosti Škoda Auto přestavěna a rozšířena z původních 50 na 100 m. Vozidla mohla zrychlovat rovnoměrněji, aby se poloha zkušebních figurín neměnila. Značka Škoda hrála také klíčovou roli při prosazování přechodu z analogových na digitální kamery. V roce 2011 převzala zkušebnu Škoda Auto a pokračovala zde ve spolupráci s TÜV SÜD Czech. V březnu 2020 zahájila provoz nová, vysoce moderní crashtestová laboratoř. Odborný časopis Automotive Testing Technology International jí v témže roce udělil ocenění Crashová laboratoř roku 2020. Nová crashová laboratoř je více než dvakrát větší než předchozí zařízení. Délka haly, v níž probíhají crash testy, je nyní více než 180 m. Srdcem laboratoře je elektrický pohonný systém, který urychlí dvě vozidla o celkové hmotnosti až 3,5 t, která se k sobě blíží čelně, až na rychlost 65 km/h nebo jedno vozidlo až na rychlost 120 km/h. V současné době se zde simuluje čelní srážka dvou vozidel při rychlosti 50 km/h. Jako cestující se ve zkušebních vozidlech používá devět figurín dospělých a čtyři figuríny dětí různých konstrukcí. Pomocí optického zařízení jsou figuríny správně umístěny ve vozidlech a správná poloha sedadel je kontrolována také statickou fotogrammetrií. Mezi další vybavení pro všechny aktuální testovací scénáře patří měřicí stěna, která zaznamenává síly vznikající při nárazu, a 20 statických a 30 palubních vysokorychlostních HD kamer pro dokumentaci všech crash testů. V oddělené hale Škoda Auto je instalováno rovněž zařízení pro zaplavení vozů, které se používá v rámci crash testů elektrických vozů.

 

Mnoho interních testů a simulací v rámci přípravy na nárazové testy Euro NCAP

 

V posledním testovacím roce 2021 byly vozy Škoda Fabia a Enyaq iV v rámci testu Euro NCAP vyhodnoceny jako nejbezpečnější vozy ve svých třídách. European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) je konsorcium ministerstev dopravy, automobilových klubů, svazů pojišťoven a výzkumných ústavů z osmi evropských zemí, které bylo založeno v roce 1997. Tato organizace provádí bezpečnostní zkoušky aktuálních modelů automobilů a hodnotí jejich aktivní a pasivní bezpečnost, jakož i bezpečnost při záchraně a vyprošťování. Nejdůležitější částí testovacího programu je čelní nárazová zkouška, na kterou se Škoda Auto intenzivně připravuje pomocí komplexních simulací. Prvotní hliněné modely nových vozidel se naskenují a v počítači se k nim přidají různé body, křivky a povrchy, z nichž se vytvoří první digitální návrhy vozidla. Po dokončení návrhu se celé vozidlo vytvoří v počítači. Pomocí simulačních modelů lze virtuálně testovat všechny podmínky zatížení a optimalizovat příslušné vlastnosti automobilu, jako je tuhost, pevnost, chování při nárazu nebo dokonce odolnost a akustika. Prvnímu skutečnému crash testu předchází přibližně 1 000 počítačových simulací. Během vývoje vozidla se provádí přibližně deset interních reálných crash testů, které existují i pro jednotlivé části karoserie, například kapotu nebo přední nárazník. Každému testu komponent předchází přibližně 140 virtuálních simulací.

Modely Škoda jsou i mimo Evropu hodnoceny jako nejbezpečnější vozy ve své třídě. Global NCAP udělil modelům Škoda Kushaq a Volkswagen Taigun pět hvězdiček jako nejbezpečnějším rodinným vozům z hlediska bezpečnosti dospělých a dětí. V Austrálii a na Novém Zélandu dosáhla značka Škoda v testu ANCAP rovněž skvělých výsledků, když modely Fabia, Kamiq, Octavia, Scala, Karoq a Kodiaq získaly pět hvězdiček.