name | autoweek.cz

Bezpečnostní systémy snižují počet nehod

Bezpečnostní systémy snižují počet nehod

06.04.2016 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Češi podle průzkumu společnosti Continental novým bezpečnostním technologiím důvěřují, ale často je nepoužívají. Snížení počtu nehod díky rozvoji pokrokových bezpečnostních systémů patří k pilířům strategie Vision Zero společnosti Continental.
Podle průzkumu společnosti Continental 82 % Čechů věří, že moderní technologie v autech lépe chrání před nehodami. V praxi je ale příliš často nevyužívají.
 
Aktuální průzkum společnosti Continental se zaměřil na postoj Čechů k bezpečnosti na silnicích. Z průzkumu vychází, že 82 % respondentů věří moderním bezpečnostním technologiím v autech. Ne každý je ovšem v praxi využívá. Například aktivní parkovací asistent zná 80 % řidičů, ale k dispozici jej má jen 7 % z nich.
 
Mezi nejčetnější pokročilé technologie ve výbavě českých vozů se řadí adaptivní tempomat nebo systém kontroly tlaku v pneumatikách (oboje s 13% zastoupením).
 
Nejčastěji zmiňovanými aspekty, které podle motoristů mají vliv na bezpečnou jízdu, jsou schopnosti řidiče, technický stav vozu, ale i kvalita pneumatik. Odborníci společnosti Continental vyvinuli pro maximální bezpečí na cestách prémiové pneumatiky pro osobní vozy - ContiPremiumContact 5 nebo SportContact 6.
 
Continental se významně podílí i na rozvoji technologií přispívajících k bezpečnější mobilitě, které představují zásadní pilíř jeho globální strategie Vision Zero směřující k eliminaci nehod na silnicích. Společnost Continental rovněž podporuje kampaň Stop the Crash organizace Global NCAP.
 
Bezpečnostní technologie známe, ale nepoužíváme
Češi v nedávném průzkumu společnosti Continental prozradili, že za volantem jejich pozornost nejvíc oslabuje únava (86 %), agresivní chování ostatních řidičů (77 %), nebo telefonování (67 %). Mezi dalšími příčinami uváděli také jídlo, kouření či vliv spolujezdce.
 
Před nehodami vznikajícími v důsledku ztráty koncentrace chrání motoristy i pokročilé bezpečnostní systémy. Povědomí o nich však zatím výrazně převyšuje praktické zapojení v provozu. Respondenti jako technologii, kterou znají, ale nevyužívají, nejčastěji uváděli aktivní parkovací asistent (80 %) - k dispozici jej ale má pouze 7 % z nich. Následují kamery monitorující okolí vozu (76 % zná, 6 % využívá) a integrované komunikační systémy pro kontakt asistenční služby (58 % zná, 3 % využívají).
 
Povědomí o do praxe nejčastěji zapojeném adaptivním tempomatu (používá ho 13 %) má 55 % dotázaných.
 
U technologií pneumatik je nejznámější (49 %) i nejvyužívanější (13 %) systém kontroly tlaku TPMS. Naopak nejméně známé jsou tlumiče hluku v pneumatikách (nezná 70 % dotázaných), u automobilů nafukovací bezpečnostní pásy (70 %) či head-up displeje (64 %).
 
Vision Zero s cílem nulové nehodovosti
Společnost Continental patří k předním světovým specialistům z oblasti vývoje technologií pro bezpečnější mobilitu jak při konstrukci pneumatik, tak automobilových komponent. Rozvíjí globální strategii Vision Zero pro eliminaci nehod, zranění a úmrtí v silničním provozu.
 
Zároveň se značka Continental stala partnerem kampaně „Stop the Crash“ mezinárodní organizace NCAP. Cílem iniciativy je rozšiřovat povědomí o přínosnosti dnes již masově vyráběných bezpečnostních technologií a podporovat jejich používání, regionálně se orientuje na hustě osídlené rozvojové země. Co se technologií pro automobily týče, zaměří se na systémy ESC či ABS a pro motocykly na ABS. U pneumatik je zdůrazňována důležitost správného tlaku a hloubky dezénu.
 
Jsou Češi za volantem zodpovědní?
Bezpečnostní pásy, dodržování předepsané rychlosti a rozestupů, ale i pravidelné sezónní přezouvání pneumatik - taková jsou podle průzkumu společnosti Continental nejčastější opatření většiny Čechů proti dopravním nehodám.
 
Relativně nejvíce naopak hřešíme na použití handsfree (30 % nepoužívá většinou, případně vůbec), kontrolu tlaku v pneumatikách (25 %) a pravidelnou revizi vozu v servisu, kam běžně nebo nikdy nezavítá 23 % tuzemských motoristů. To je přitom vzhledem ke stáří českého vozového parku, kde v osobním segmentu s podílem 42 % převládají automobily starší 15 let, i podle názoru respondentů průzkumu, z nichž 97 % považuje technický stav vozu za faktor s významným vlivem na bezpečnost jízdy, velmi vysoké číslo.
 
Český postoj k autonomnímu řízení
Průzkum se zaměřil i na otázku autonomního řízení, jež dnes stojí v centru pozornosti předních hráčů na poli automobilového vývoje, včetně společnosti Continental.
 
„Chytré“ vozy bez řidičů zatím vnímáme rozporuplně. Jen 6 % Čechů by je uvítalo otevřeně s názorem, že díky nim provoz bude bezpečnější. Ze 40 % převládá kladný, ale opatrný postoj, podle nějž je ještě autonomní řízení třeba důkladně testovat, 36 % dotazovaných by dalo přednost rozvoji jiných technologií chránících posádku vozu a 16 % nevěří, že stroj může nahradit schopnosti řidičů, ani že se autonomní řízení obecně rozšíří.