name | autoweek.cz

Bitva o slevy na elektromobily přichází do Evropy

Bitva o slevy na elektromobily přichází do Evropy

05.08.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ti, kteří si chtějí v blízké budoucnosti pořídit elektromobil, budou podle studie manažerské poradenské společnosti PwC Strategy& na některé modely stále víc využívat slevy. Data ukazují, že automobilky na německém trhu stále více spoléhají na slevy a poskytují je už i na elektromobily.

Podle studie manažerské poradenské společnosti PwC Strategy& vzrostla průměrná sleva na elektromobily v prémiovém segmentu v Německu od června do července o čtvrtinu na 14 %. Ve středním segmentu se průměrná sleva zvýšila o třetinu na 11 %. Pouze na velkoobjemovém trhu, kde stále platí nejvyšší vládní dotace, zůstaly podle PwC slevy stejné na úrovni 10 %.

 

„S podílem téměř 16 % registrací jsou nyní elektromobily součástí masového trhu. To znamená, že i pro ně nyní panují normální podmínky na trhu se vším, co k tomu patří. První kupující už byli zásobeni a nyní přicházejí mainstreamoví zákazníci. Ti ale uplatňují přísnější kritéria pokud jde o produkt a cenu,“ uvedl odborník na průmysl PwC Felix Kuhnert.

 

Pokud by německé automobilky byly donuceny k cenové válce, mohly by ji podle konzultantů přežít pouze pokud budou mít rezervu z hlediska nákladů. Elektromobily vyrobené v Německu jsou o 40 % dražší než stejné modely, které se vyrábějí a prodávají v Číně. Čínské automobilky proto prodávají své elektromobily v Německu s cenou o 40 % vyšší než na domácím trhu, kde dochází ke snižování cen.

 

Cenová válka nyní přichází i do Evropy. To předpovídá Ferdinand Dudenhöffer z CAR Center Automotive Research v Düsseldorfu: „Očekávám zuřivou cenovou válku mezi elektromobily v Evropě. Tesla za posledních 15 měsíců vyrobila výrazně víc vozů než prodala a v Číně již nemůže svá auta prodávat se slevami. V důsledku toho se cenová válka přesouvá do Evropy.“

 

Podle CAR mnoho výrobců vykazuje známky toho, že elektromobilům už se tolik nedaří. Podle propočtů ústavu se v poslední době na elektromobily výrazně zvýšily slevy. Modely koncernu VW se nabízejí někdy i víc než 20 % pod ceníkovou cenou včetně vládní dotace. Elektrické Mini dokonce BMW nabízí se slevou přes 30 %. I u SUV Enyaq iV, které bylo loni velmi žádané a nabízené s dlouhými dodacími lhůtami, nyní Škoda v Německu k ekologickému bonusu přidává slevu 14 %.

 

„Podle posledních údajů o nových registracích v Německu elektromobily zažívají boom. Ale trh s elektromobily je slabší, než se zdá. Údaje o registracích, které v tuto chvíli vidíme, ukazují realitu včerejška. Současné dodávky jsou založeny především na nevyřízených objednávkách. Příchozí objednávky jsou naopak výrazně nižší než v roce 2022. Hlavním důvodem je snížený ekologický bonus,“ vysvětluje Dudenhöffer.