name | autoweek.cz

Blumemu odtikalo
22.10.2025 | Aktuality
Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od jejího evropského korespondenta Nicka Careyho z Londýna. Porsche má nového generálního ředitele a bolesti hlavy ze vzácných zemin a čipů.
Pokud pracujete v řízení dodavatelského řetězce v automobilovém průmyslu, tak zřejmě zažíváte déjà vu. Znovu.
Nejenže se najednou vrací na stůl další cla Donalda Trumpa, tentokrát pro středně těžké a těžké nákladní vozy, ale vrací se i riziko rozsáhlého nebo hromadného narušení výroby. Ať už jde o vzácné zeminy nebo čipy, bolesti hlavy v dodavatelském řetězci se množí a globální manažeři automobilek si čím dál víc kladou otázku, zda by mohli mít alespoň jeden mizerný kvartál, aniž by jim někdo nebo něco hrozilo uzavřením.
Porsche brzy získá nového generálního ředitele
Letos se od Porsche ozývala poměrně stabilní vlna špatných zpráv - od slabého prodeje v Číně přes americká cla až po trapný pokles německého blue chip indexu minulý měsíc.
Akcie Porsche od jejich první veřejné nabídky před třemi lety ztratily více než polovinu své hodnoty, což činí stále neudržitelnější nepopulární dvojroli Olivera Blumeho jako generálního ředitele Porsche a generálního ředitele mateřské společnosti Volkswagen.
Porsche tváří v tvář řadě naléhavých problémů naplánovalo, že se funkce generálního ředitele ujme bývalý šéf McLarenu Michaela Leiterse, ale až 1. ledna. To, co bylo donedávna velmi žádoucí rolí ve vysoce ziskové firmě v automobilovém průmyslu, je nyní vnímáno spíše jako „otrávený kalich“. Restrukturalizace pravděpodobně zahrne nové propouštění a oživení prodeje. Mezitím Blume za pár měsíců začne na plný úvazek řídit Volkswagen. Automobilka mu na znak důvěry prodloužila smlouvu o pět let do konce roku 2030.
Volkswagen je automobilkou, která potřebuje generálního ředitele na plný úvazek. Zejména když ho v Číně, po letech, kdy zde byl značkou číslo 1, v roce 2024 předstihnul místní rival BYD. A při současném tempu růstu se zdá, že čínské Geely v roce 2025 odsune Volkswagen na třetí místo. Není divu, že investoři nejsou spokojení.
Souboj s nedostatkem dodávek
Rozhodnutí čínské vlády z počátku tohoto měsíce o rozšíření kontroly vývozu materiálů vzácných zemin, přišlo pouhých šest měsíců po dřívějších omezeních – v obou případech v rámci intenzitou se proměňující obchodní války s Trumpovou administrativou. Automobilový průmysl tak opět čelí nutnosti řešit problémy týkající se dodávek vzácných zemin. To se snáze řekne, než udělá. Dodavatelé automobilek během poslední sady kontrol vývozu vyčerpali své zásoby vzácných zemin a Čína – která dominuje těžbě a kontroluje téměř veškeré zpracování – zpomalila tok materiálů vzácných zemin do té míry, že nikdo nebyl schopen zásoby doplnit.
To nechává průmysl v naději, že USA a Čína uzavřou obchodní dohodu předtím, než 8. listopadu vstoupí v platnost omezení vývozu. Kdyby to nestačilo, spor o duševní vlastnictví ohledně výrobce čipů Nexperia mezi Čínou a nizozemskou vládou hrozí zastavením výroby některých modelů automobilů.
Od konce krize polovodičových čipů, která donutila automobilky zastavit výrobu milionů aut, uplynuly teprve dva roky. Hrozba dalších odstávek, souvisejících s Nexperií, je dalším problémem dodavatelského řetězce, který automobilový průmysl v tuto chvíli opravdu nepotřebuje.
Koňská síla
V roce 2022, když Renault a Geely oznámily, že vyčlení své operace se spalovacími motory do jednotky s názvem Horse (Kůň), se to zdálo jako výstižný název pro technologii, která byla odsouzena k tomu, aby brzy následovala předchůdce automobilů. Svět elektromobilů byl koneckonců za rohem.
Dnes se ale Horse jeví spíš jako potenciální příležitost k expanzi než jako odložiště skomírajících aktiv. Trumpova administrativa byla k elektromobilům vším, jen ne přátelská, a přechod na elektromobily v Evropě je pomalejší, než se očekávalo.
Horse tedy sází na to, že bude moci v nadcházejících letech prodávat motory pro automobily na benzin a různé varianty hybridů automobilkám, které si nemohou dovolit vyvíjet vše samy. Do deseti let se chce stát světovou jedničkou ve výrobě motorů. Odborníci z automobilového průmyslu tvrdí, že pro Horse je to dobré načasování, ačkoli skeptici oponují, že sázka na starou technologii by se společnosti mohla snadno vymstít.
Rychlá kola
Společnost Stellantis oznámila investici v USA ve výši 13 miliard dolarů, jejímž cílem je uvést na trh pět nových modelů a v příštích čtyřech letech vytvořit 5000 pracovních míst v závodech po celém Středozápadě.
Globální investoři vyzvali Toyotu, aby poskytla víc informací o plánovaném odkupu skupiny Toyota Industries, a kritizovali to, co označili za „neprůhledné“ ocenění a neschopnost ochránit zájmy menšinových akcionářů.
Stellantis a čínská firma Pony.ai, zabývající se autonomním řízením, podepsaly dohodu o společném vývoji a testování samořídících vozidel v Evropě.
Generální ředitel estonské společnosti Bolt, která se zabývá sdílenou jízdou a rozvozem jídla, prohlásil že by Evropa měla věnovat autonomním vozidlům alespoň stejnou pozornost jako elektromobilům pokud chce hrát roli v jedné z klíčových technologií příštího desetiletí.
Dvouleté úsilí společnosti Foxconn o získání podílu v divizi německého automobilového dodavatele ZF Group se minulý měsíc zastavilo kvůli značnému nesouladu v očekáváném ocenění a vyššímu dluhu než se odhadovalo.
Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) zahájil předběžné vyšetřování 2000 samořídících vozidel Waymo poté, co se objevily zprávy, že robotická taxi této společnosti pravděpodobně nedodržela zákony o bezpečnosti silničního provozu v blízkosti stojícího školního autobusu.
Foto: Porsche, Nexperia, IAA
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz