name | autoweek.cz

BMW dodá turbodiesely pro Toyotu Verso

BMW dodá turbodiesely pro Toyotu Verso

04.12.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Verso 1,6 D-4D je prvním vozem značky Toyota se vznětovým motorem od BMW Group. Dohoda o dodávce vznětových motorů s BMW Group pomůže ke zvýšení prodejnosti kompaktního minivanu Toyoty.

Dva roky po uzavření dohody s BMW Group o dodávkách vznětových motorů se Toyota Verso v provedení 1,6 D-4D stane prvním vozem této značky, pod jehož kapotou bude motor od BMW Group. Turbodiesel 1,6 l BMW jej kromě modelu 114d používá i ve voze Mini Cooper D.

Vznětové motory této velikosti se stávající dominantními pohonnými jednotkami u kompaktních minivanů (objevuje se až u 50 % těchto vozů), ale Toyota podobný motor nemá k dispozici. Nabídka tohoto motoru by tedy měla pomoci zvýšit prodej modelu Verso.

Podle statistik JATO Dynamiscs Toyota do konce října v Evropě prodala 29 303 kusů modelu Verso, zatímco Renault dodal 93 303 kusů modelu Scénic, Ford 84 441 C-Maxů a Volkswagen 76 867 Touranů, přičemž všechny tyto modely mají v nabídce turbodiesel 1,6 l.

Příchodem motoru 1,6 D-4D o výkonu 82 kW (112 k) při otáčkách 4000/min a točivém momentu 270 N.m při 1750-2250/min se rozšiřuje nabídka motorizací nabízených pro Toyotu Verso, která nyní zahrnuje čtyři vznětové (v ČR a SR jsou nabízeny pouze tři vznětové motory) a dvě zážehové jednotky.

President a výkonný šéf společnosti Toyota Motor Europe (TME) Didier Leroy uvedl: „V Toyotě jsme toho názoru, že řešení otázek ochrany životního prostředí v našem odvětví bude vyžadovat několik různých přístupů. Hybridní pohon je základem naší strategie na cestě k trvale udržitelné mobilitě, ale v Evropě vidíme roli i pro čistý vznětový motor. Díky spolupráci s předním zástupcem odvětví jako je BMW Group budeme moci využít úspor z rozsahu, abychom snížili náklady na vývoj a zkrátili vývojový cyklus produktů.“

Vývoje Toyoty Verso 1,6 D-4D se ujalo Technické centrum TME v Belgii, které se postaralo o hladkou spolupráci motoru s převodovým ústrojím od Toyoty i elektronikou vozidla, aby bylo zachováno pohodlí a jízdní vlastnosti původního modelu Verso. Bylo potřeba nově vyvinout několik komponent, např. zavěšení motoru, dvojhmotový setrvačník, novou skříň převodovky i ozubené převody a rovněž systém Stop-and-Start s cílem dále zvýšit účinnost a snížit hladinu emisí. Konstruktéři z oddělení výzkumu a vývoje společnosti Toyota Motor Europe zaručují hladkou spolupráci motoru s ostatními komponentami vozidla.

Výroba Toyoty Verso 1,6 D-4D bude zahájena v lednu 2014 v tureckém závodu Toyota Motor Manufacturing v Adapazari. Ten je současně jediným místem, kde se Toyota Verso vyrábí, společně s modelem Corolla poslední generace.

Dodávky vznětových motorů zapadají do širšího plánu spolupráce BMW Group a Toyoty, v jehož rámci obě společnosti oznámily společný vývoj soustavy palivových článků, realizaci studie proveditelnosti společného vývoje platformy sportovního modelu, spolupráci na vývoji technologií odlehčených karoserií a realizaci společného výzkumu v oblasti akumulátorů typu lithium-air (Li-Air).