name | autoweek.cz

BMW Group Innovation Days 2015

BMW Group Innovation Days 2015

07.07.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

BMW Group na testovacím okruhu v Miramas v jižní Francii představila formou dynamické prezentace průkopnické technologie pohonu: BMW eDrive, plug-in hybridním pohon, přímé vstřikování vody a systém vodíkových palivových článků.
Začlenění technologie BMW eDrive do stále se zvyšujícího počtu modelů značky BMW, pokračující vývoj spalovacích motorů s technologií TwinPower Turbo a pro delší časový horizont plánovaný pohon s vodíkovými palivovými články (FCEV) výrazným způsobem pomáhají BMW Group v přípravě na náročné požadavky budoucnosti.
 
Za všemi těmito technologiemi stojí flexibilní koncepce, která umožňuje různé systémy pohonu používat v různých typech vozidel. Jde především o úsporné zážehové a vznětové motory, plug-in hybridní technologie, čistě elektrický pohon a v budoucnosti také vodíkové palivové články. Vždy je pro každý segment a různé požadavky zákazníků připravena optimální technologie pohonu.
 
Prototyp BMW řady 2 Active Tourer plug-in hybrid
Technologie BMW eDrive, vyvinutá pro automobily BMW i, se dostává do dalších automobilů. Stala se i součástí plug-in hybridní hnací soustavy. Prototyp BMW řady 2 Active Tourer s plug-in hybridním pohonem demonstruje její velkou flexibilitu.
 
V případě BMW řady 2 Active Tourer je poprvé spojena se spalovacím motorem uloženým vpředu napříč, vysokonapěťovým generátorem a pohonem všech kol díky elektromotorem poháněné zadní nápravě.
 
Plug-in hybridní prototyp BMW řady 2 Active Tourer je vybaven zážehovým tříválcem BMW TwinPower Turbo pohánějícím přední kola, vysokonapěťovým generátorem umístěným v přední části a elektromotorem, který pohání zadní kola. Výsledkem je podobný systém pohonu všech kol, jaký je použitý v BMW i8, ovšem zde v zrcadlově obráceném uspořádání.
 
Vysokou účinnost plug-in hybridní soustavy, schopnost jízdy čistě na elektrický pohon a okamžitý nástup výkonu po sepnutí elektromotoru doplňuje pohon všech kol, který v tomto segmentu nemá konkurenci.
 
Plug-in hybridní prototyp BMW řady 2 Active Tourer ujede čistě na elektrický pohon 38 km, z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,5 s a dosáhne kombinované spotřeby přibližně 2 l/100 km, přičemž emise CO2 se v testovacím cyklu EU pro plug-in hybridní vozy pohybují pod hranicí 50 g/km.
 
Přímé vstřikování vody
Po premiéře vstřikování vody ve voze BMW M4 MotoGP Safety Car se tato technologie nyní představuje také u dalších přeplňovaných zážehových motorů BMW Group nové generace.
 
Tato inovativní technologie zvyšuje hospodárnost tím, že snižuje teplotu vznikající při procesu spalování. Na akci BMW Group Innovation Days 2015 se představila u tříválcového motoru v BMW řady 1.
 
Chladicí efekt, vyvolaný přímým vstřikování vody, této pohonné jednotce propůjčuje vyšší výkon a lepší hospodárnost. Navíc snižuje spotřebu paliva především pod zátěží. Účinnost motoru je tedy výrazně vyšší především ve chvíli, kdy se řidič nechává unést sportovnějším stylem jízdy a současně se za běžných podmínek tímto řešením snižuje průměrná spotřeba paliva.
 
Přímé vstřikování vody také snižuje tepelné namáhání mnoha komponent motoru a minimalizuje emise.
 
Vodíkové palivové články
BMW Group pracuje na výzkumu a vývoji v oblasti vodíkového pohonu již více než 15 let. Spolupráce se společností Toyota Motor, započatá v roce 2013, tento vývoj urychluje a přispívá k dosažení cíle. Tím je dokončení schválených komponent pro vodíková vozidla FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) do roku 2020.
 
Palivové články využívají reakci vodíku s kyslíkem ze vzduchu ke generování elektrické energie za uvolnění vodní páry. Tím umožňují jízdu s nulovými emisemi, kterou doprovází dynamika, jakou zákazníci od vozů BMW očekávají. Navíc nabízí schopnost bez omezení absolvovat cesty na dlouhé vzdálenosti a krátký čas potřebný pro natankování.
 
Při Innovation Days 2015 se poprvé odehrála dynamická prezentace vozů BMW s vodíkovými palivovými články. Jedná se o ukázku další možnosti využití technologie BMW eDrive.
 
Z dlouhodobého hlediska se pohon na vodíkové palivové články stane nedílnou součástí přístupu EfficientDynamics, což společnosti BMW Group umožní do svého portfolia zařadit další druh pohonu, který lze flexibilně přizpůsobit nejrůznějším konceptům, požadavkům zákazníků a zákonným ustanovením po celém světě.
 
Vodíkové palivové články rovněž nabízejí prostor pro integraci do přímo pro tento typ pohonu navrženého automobilu. Budoucí automobily FCEV nabídnou zcela specifické konstrukční možnosti z hlediska inovativní koncepce či využití prostoru stejně, jako je tomu u vozů BMW i s pohonem BMW eDrive a architekturou LifeDrive.