name | autoweek.cz

BMW i Vision Dee míří do světa fantazie

BMW i Vision Dee míří do světa fantazie

06.01.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

BMW v koncepčním voze nazvaném i Vision Dee na veletrhu CES předvedlo nový širší, všeobjímající head-up displej. Vůz také dokáže měnit barvy exteriéru zdánlivě podle libosti.

Velkolepou produkcí v Pearl Theatre v Palms Casino Resort v Las Vegas BMW představilo svou vizi světa digitálních vozidel. Před více než 3000 hosty v předvečer oficiálního zahájení veletrhu spotřební elektroniky CES uvedlo ochutnávku modelů nové třídy, které mají od roku 2025 způsobit revoluci na trhu s elektromobily. Šéf BMW Oliver Zipse zde představil studii iVision Dee. Během svého projevu bavil publikum tím, že opakovaně komunikoval se systémy vozu.

 

Pokud jde o design karoserie s profilem klasického tříprostorového sedanu, i Vision Dee přebírá některé prvky studie IAA i Vision Circular, která měla představovat kompaktní vůz BMW roku 2040, ta ovšem byla zaměřena na oběhovou ekonomiku. Příď, tvořenou rozsáhlou mřížkou ve tvaru tradičních „ledvin“ s integrovanými světlomety, najdeme v obou studiích. BMW neuvádí žádné podrobnosti o pohonném ústrojí studie kromě toho, že pohon je elektrický.

 

BMW i Vision Dee je krokem k virtuálnímu řízení. Dee je zkratka pro Digital Emotional Experience (digitální emocionální zážitek). Nejedná se o koncept v tom smyslu, že by předznamenával budoucí sériový vůz, alespoň ne co se týče vnější podoby. Dee se zaměřuje na zážitek z interiéru. Přenáší myšlenku head-up displeje do nové dimenze.

 

Přes head-up displej do virtuální reality

Zatímco jiné automobilky ve svých vozech uvádějí stále širší a dražší displeje, které zaujímají prostor od jednoho sloupku k druhému, BMW v Dee dosahuje stejný efekt tím, že takto rozšiřuje head-up displej, čímž proměňuje čelní sklo v libovolně velkou obrazovku infotainmentu.

 

BMW Mixed Reality Slider je v kombinaci s pokročilým head-up displejem digitálním vrcholem a centrálním ovládacím prvkem BMW i Vision Dee. Řidiči pomocí tzv. Mixed Reality Slider sami pomocí snímačů na přístrojové desce rozhodují, kolik navigačních a dopravních informací chtějí mít na čelním skle. K dispozici je pět úrovní nastavení od analogových informací přes informace související s řízením, obsah komunikačního systému, projekci rozšířené reality až po vstup do virtuálních světů. Odtud se také mohou stále víc přesouvat do vlastního světa fantazie, protože HUD je stále víc obklopuje.

 

Dee umožní vstoupit do virtuálních světů - do míst, kde není provoz ani silniční zběsilost. Jak toho bude dosaženo? Zatmívatelná okna postupně ztlumí vnější realitu. Do smíšené reality lze v BMW i Vision Dee zapojit různé smysly. Vytvoří se tak pro uživatele nový rozměr potěšení z jízdy. BMW Group tímto způsobem demonstruje obrovský potenciál projekční technologie a BMW i Vision Dee ukazuje, jak by v budoucnu mohl být pokročilý head-up displej využit také pro koncepci zobrazení a ovládání.

 

Standardně vyráběná verze head-up displeje BMW zasahující přes celou šířku čelního skla bude v modelech Neue Klasse používána od konce roku 2025. Kolik z technologií představených v i Vision Dee ale skutečně v roce 2025 uvidíme není ale jasné. Čelní sklo a boční okna totiž nelze proměnit v obrazovky alternativní reality dokud auto musí stále někdo řídit. K  realizaci tohoto cíle by byla zapotřebí autonomie úrovně 4 nebo 5. Jenže nic nenasvědčuje tomu, že ta bude připravena pro uvedení Neu Klasse za dva roky.

 

Chameleon už i v barvách

Zvenčí Dee přináší další vývojový stupeň technologie eINK, která byla poprvé k vidění vloni na konceptu iX Flow. Tam tato technologie dokázala měnit barvu exteriéru z černé přes odstíny šedi na bílou. Nyní se může změnit v téměř jakoukoli barvu - i Vision Dee dokáže zobrazit 32 barev.

 

Na karoserii je nanesena fólie obsahující elektronický papír (ePaper) od partnera BMW Group, společnosti E Ink. Ta dokáže vytvořit doslova magickou přehlídku až 32 barev. Povrch karoserie je rozdělen na 240 segmentů, z nichž každý se ovládá a mění barvu samostatně. Díky tomu lze během několika sekund vytvářet a měnit téměř nekonečné množství vzorů.

 

Jak to funguje? „V podstatě máte materiál podobný papírové lepence, který je rozdělený na tři rovinné vrstvy. Horní vrstva je elektroda, spodní vrstva je také elektroda – ty vedou elektřinu. Mezi nimi je vrstva měnící barvu, která je plná průhledných kapslí, jež obsahují černé, bílé nebo barevné částice, z nichž jedna je nabitá záporně a druhá kladně. Když mezi horní a spodní vrstvu přivedete rozdíl napětí a pak se tyto roviny odpovídajícím způsobem pohybují,“ vysvětluje projektová manažerka BMW Stella Clarkeová.

 

Na otázku, zda by bylo možné vzít obraz viděný za vozem, promítnout jej na karoserii a vytvořit tak v podstatě maskovací zařízení neviditelnosti, Clarkeová odpověděla, že ano, že by to brzy bude možné.