name | autoweek.cz

BMW - zapomenuté koncepty

BMW - zapomenuté koncepty

03.04.2010 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Koncepty BMW Z1, Z1 Coupé, E1, Z13, Just 4/2, Z13, Z18, Z22, Z29, X Coupé či H2R by neměly být zapomenuty, i když ne vždy se jedná o designérské skvosty.

Za 25 let existence oddělení BMW Technik spatřila světlo světa celá řada prototypů, jejichž cílem bylo především prověřit nové technologie. Vznikaly při tom pozoruhodné vozy, které většinou ale nejsou chloubou mnichovských designérů. Za připomenutí ale stojí i koncepty vzniklé mimo zmíněné oddělení.

BMW Z1 Prototype

Tento koncept se oproti původním plánům stal předobrazem skutečného modelu Z1 (vyráběl se v letech 1988-91), nicméně v mnohém se od něho lišil. Tento první koncept oddělení BMW Technik byl poprvé veřejnosti představen v roce 1986. Měl ocelové monocoque s plastovou podlahou pokryté plastovými díly karoserie. Zajímavostí konceptu byly především vertikálně zasouvací dveře. Poprvé se zde objevila i inovativní zadní náprava se dvěma lichoběžníky, později použitá u řady 3 E36, zatímco přední část byla převzata z E30.

BMW Z1 Coupé

Toto obskurní dvoumístné kupé z roku 1988 mělo tvary mnohem více připomínající kombi a jeho profil hodně připomíná pozdější  Z3 M Coupé. Koncepce byla stejná jako u roadsteru Z1 včetně zasouvacích dveří. Zkoušel se zde ale pohon všech kol.

BMW E1

Dávno před tím, než emisní limity přinutily všechny automobilky uvažovat o elektrickém pohonu postavilo BMW koncept městského vozítka poháněného elektromotorem o 32 kW. E1 dosahoval 120 km/h a měl dojezd 200 km. Co bylo na E1 neméně pozoruhodné byla skutečnost, že mělo poháněná přední kola. Řidič navíc mohl při jízdě mimo město dát přednost motocyklovému motoru K1100 o 66 kW. Na rozdíl od jiných pozapomenutých konceptů měla jedna ze dvou existujících i pozoruhodně moderní design. Vystaven byl na autosalonu ve Frankfurtu 1991 a modernizovaná verze o dva roky později.

BMW Z13

Zajímavé miniauto z roku 1994 mělo tři sedadla vedle sebe s řidičem uprostřed. Při hmotnosti 830 kg k  pohonu jeho zadních kol stačil motocyklový motor o 60 kW.

BMW Just 4/2 (Z21)

Motocyklovou konstrukcí inspirovaný sporťák vážil jen 550 kg, takže mu motocyklový motor K1100 o 74 kW stačil udělit akceleraci z 0 na 100 km/h za 6 s. V mnoha ohledech se připomíná Caterham, tedy Lotus 7. Veřejnosti byl předveden v roce 1995.

BMW Z18

Čas od času někdo zkouší postavit SUV zkřížený s kabrioletem. V polovině 90. let o tom uvažovali i u BMW Technik. Koncept vznikl už v roce 1995, nicméně se představil až v roce 2001. Plastová karoserie připomínala loď, protože měla vozu skutečně projíždět hlubokou vodou. Při pohonu všech kol motorem V8 o 260 kW měl Z18 strašidelné jízdní vlastnosti.

BMW Z9 GT

Tento koncept z roku 1999 při své premiéře na autosalonu ve Frankfurtu zdaleka nevzbudil takový rozruch, jaký by si zasloužil. Až zpětně je na něm patrný styl, který Chris Bangle posléze prosadil u všech nových BMW – k malé radosti mnohých příznivců značky, nechtějících připustit, že právě tudy vedla cesta k dalšímu rozkvětu značky. Z9 ale také přinesl několik inovativních prvků, jako například projekční displej, posléze koncentrovaných do Z22.

BMW Z22

U tohoto auta, poprvé předvedeného ve Frankfurtu v roce 1987, ale postupně vyvíjeného až do roku 2001, neuvěřitelně nehezká karoserie ukrývala řadu zajímavých technických inovací z oboru tzv. mechatroniky - řízení i brzdy s elektronickým přenosem, panaromatickou kameru sledující dění za vozem, projekční displej, řazení a ovládání mnoha dalších funkcí otočným knoflíkem atd., tedy technologie, které se začínají objevovat až nyní. U BMW se dokonce zcela vážně uvažovalo o výrobě tohoto vozu – sériová verze se připravovala na rok 2005.

BMW Z29

Dlouho utajovaný vůz navržený v roce 2001 sloužil k ověření nových metod lehkých konstrukcí. Skořepina chránící cestující byla vyrobena z uhlíkového kompozitu, zatímco přední a zadní nápravu nesly hliníkové rámy. Hmotnost se šetřila i zdvojováním funkcí prvků v interiéru. Vůz poháněl motor z M3 E46 o výkonu 250 kW, jenže Z29 měl hmotnost jen 1160 kg, o plných 410 kg méně než M3.

BMW X Coupé

Koncept z roku 2001, u něhož se Chris Bangle dostal zřejmě nejdále – asymetrická karoserie ale ukrývala podvozek z tehdy teprve  připravovaného X5. Zajímavostí byla brzdová světla, jejichž intenzita svitu odpovídala intenzitě brzdění. Do podobných extrémů ale sériová produkce už nešla.

BMW H2R

Výjimečné postavení zaujímá tento vůz, který na francouzském autodromu Miramas vytvořil sérii světových rychlostních rekordů pro vozidla poháněná vodíkem. Dopomohl mu k tomu motor V12.