name | autoweek.cz

Boj Itálie proti emisním pravidlům EU nekončí

Boj Itálie proti emisním pravidlům EU nekončí

26.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Itálie stále věří, že může změnit návrh pravidel Evropské unie o emisích automobilů ve svůj prospěch, tedy v povolení použití biopaliv získávaných z biomasy, například z rostlin.

Exekutiva EU navrhla zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory od roku 2035, ale Itálie a Německo tuto reformu zablokovaly. Německo svůj boj o povolení spalovacích motorů na syntetická paliva zatím vyhrává. Uzavřená dohoda mezi EU a Německem však vylučuje používání biopaliv, o něž žádá Itálie. Italská vláda ústy vicepremiéra Mattea Salviniho deklarovala svůj záměr trvat na biopalivech. Jenže bez podpory Němců Itálie nemá šanci.

 

Itálie, která se jako první postavila proti zákazu spalovacích motorů v roce 2035, dohodu prostřednictvím premiérky Giorgie Meloniové uvítala: „Bitva o neutralitu byla vyhraná, což byl předpoklad pro uznání syntetických paliv. Prokázali jsme, že e-paliva neprodukují emise.“ Meloniová rovněž uvedla, že cíle Říma a Berlína se vzájemně nevylučují. „Mezi námi a Německem došlo ke sblížení ve snaze říci, že elektrický pohon není jedinou možností,“ řekla.

 

Itálie nadále tvrdí, že EU by měla také umožnit prodej vozidel na biopaliva. „Bitva o biopaliva není vůbec prohraná. Ukazujeme, že i biopaliva respektují nulové emise, tato technologie plní tyto cíle a může být použita,“ řekla premiérka Giorgia Meloniová na summitu v Bruselu.

 

„Vláda je odhodlána pokračovat na cestě zdravého rozumu, aby chránila pracovní místa, životní prostředí a výrobní aktivity a nedala Číně obrovský dar. Evropa se musí se musí ukázat jako rozumná a otevřít se také biopalivům,“ uvedl vicepremiér Matteo Salvini.

 

„Je nerozumné, že Evropa nezahrnula biopaliva do dohody, která umožní prodej vozidel spalujících paliva vyrobená z obnovitelných zdrojů energie po roce 2035. Věříme, že se Evropa neukáže jako nerozumná a hluchá k výzvám přicházejícím ze země, která se zavázala splnit cíle, díky nimž se Evropa do roku 2050 stane energeticky neutrálním kontinentem,“ prohlásil italský ministr životního prostředí a energetické bezpečnosti Gilberto Pichetto Fratin po oznámení dohody mezi EU a Německem.

 

Zákonodárce strany Forza Italia a vedoucí jejího oddělení pro energetiku Luca Squeri označil dohodu Evropské komise s Německem za „jednoduše nepřijatelnou.“ „Je to dohoda, která má poškodit nejen Itálii, ale celou Evropu. Vláda musí pokračovat v posvátném boji za technologickou neutralitu, protože riskujeme, že draze zaplatíme za šílený ekologismus evropské levice,“ řekl Squeri.

 

Na rozdíl od e-paliv jsou biopaliva produkty vyrobené z rostlinného odpadu (řepka, sója, kukuřice), které nejsou vhodné pro potravinářské použití. Biopaliva, získaná na konci tohoto procesu, jsou bioetanol, vyrobený fermentací, a bionafta, která vyžaduje další chemické kroky a proces rafinace. Biopaliva se vyrábějí s využitím oxidu uhličitého obsaženého v rostlinných materiálech. Z tohoto důvodu se jejich dopad na životní prostředí považuje za přínos, protože emise CO2 prokazatelně snižují, byť zcela neeliminují.