name | autoweek.cz

Boj za práva cestujících

Boj za práva cestujících

28.11.2023 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, který připravili Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff.

Evropská komise má představit nové právní předpisy týkající se mobility cestujících, přičemž balíček je částečně zaměřen na zlepšení práv cestujících pro cestující ve světě po covidu.

 

Cestování letadlem během pandemie bylo stresující zkouškou i pro ty nejzkušenější cestovatele. Kromě strachu z nakažení samotným virem při vstupu do veřejného prostoru (každé zakašlání vyvolalo poplašené pohledy) se rychle měnila povolení ke vstupu a výstupu ze zemí. Národní zdravotnické úřady vedly aktualizovaný seznam zemí, které by neměly být navštěvovány, aby se cestující nevystavili infekci. A ve snaze zabránit nakaženým cestovatelům některé národy v podstatě uzavřely své hranice.

 

Pro cestující to znamenalo, že lety mohly být náhle zrušeny. To přirozeně vedlo k záplavě žádostí o vrácení peněz od leteckých společností, které se přitom potýkaly s prudkým poklesem poptávky. Zákazníci často čekali měsíce na vrácení peněz a nebyli si jisti tím, kdy se k nim dostanou.

 

Zatímco letecké společnosti měly na začátku pandemie tendenci zpracovávat refundace v plné výši, obrovský počet zrušených letů způsobil, že společnosti změnily směr – brzy začaly nabízet poukázky místo hotovosti. Bylo to legální podle práva EU? Linie byla natolik rozostřená, že společnosti měly pocit, že jsou ve svém postoji v právu.

 

Situace se stala neprůhlednější, když se zapojili zprostředkovatelé on-line rezervací s otazníky nad tím, kdo je odpovědný za zpracování refundace. Zákazníci hlásili druh rozhořčeného ping pongu mezi zprostředkovateli a operátory. A neustále panovala obava, že společnosti, zejména cestovní kanceláře, během cestovní krize vyhlásí bankrot, což znamená, že šance na získání finančních prostředků klesly téměř na nulu.

 

Regulátoři v Evropské unii si toho všimli a zavázali se aktualizovat rámec práv cestujících a zabránit opakování chaosu v oblasti vracení peněz, k němuž došlo v letech 2020 a 2021. Byl vypracován plán na posílení aspektů práv cestujících, které pandemie odhalila jako slabé.

 

Očekává se, že oznámení bude obsahovat jasnější pravidla pro vracení peněz, standardizaci formulářů stížností a přísnější oznamovací povinnosti leteckých společností úřadům. Operátoři by také měli lépe informovat cestující o jejich právech v dané situaci – v zásadě, pokud má cestující nárok na hotelový pokoj, neměl by skončit spát na letišti kvůli nedostatečné informovanosti. Očekává se, že součástí balíčku budou také práva na multimodální zrušení. To znamená, že pokud by kvůli zpoždění vlaku cestující například zmeškal let, měl by nárok na odškodnění.

 

BEUC, skupina pro práva spotřebitelů se znalostí připravovaného balíčku, ocenila aspekty legislativy, ale vyjádřila politování nad tím, že v některých oblastech nejde dál. Zatímco Komise původně usilovala o začlenění ochrany proti insolvenci, je nyní otázkou, zda bude zahrnuta. Zdá se také nepravděpodobné, že se práva na zrušení rozšíří na potenciálně nebezpečné destinace. Pokud vláda vydá varování svým občanům, aby necestovali do jiné země, například ze zdravotních důvodů, kvůli hrozbě terorismu nebo vojenského konfliktu, cestující nebudou mít žádnou náhradu, pokud svůj let zruší. BEUC také vyzvala k větší automatizaci refundací a také k přímějším komunikačním kanálům s operátory.

 

Letecké společnosti a prodejci letenek třetích stran pravděpodobně připravují své vlastní reakce na balíček mobility cestujících.

 

Německo naléhá na EU, aby podporovala obousměrné nabíjení elektromobilů

Německý ministr hospodářství a klimatu Robert Habeck (Zelení) pozval obchodní zástupce a úředníky ze sousedních zemí, aby diskutovali o budoucnosti obousměrného nabíjení. Obousměrné nabíjení znamená, že elektrická vozidla nejen odebírají elektřinu ze sítě v době přebytku (např. v důsledku silného větru a slunečního svitu), ale také ji dodávají zpět do sítě v době jejího nedostatku. Majitelé elektromobilů by tak mohli podpořit stabilitu sítě a těžit z rozdílů v cenách elektřiny.

 

Zatímco některé pilotní projekty již existují, jejich zavádění ve velkém je v současnosti blokováno jak technickými, tak regulačními překážkami. Podle Asociace německého automobilového průmyslu VDA představují daně, které je třeba platit za elektřinu použitou k nabíjení, překážku pro obchodní případ. „V současné době vznikají vedlejší náklady na elektřinu jak při nabíjení elektromobilu za účelem meziskladování, tak – po zpětném napájení do sítě – při skutečné konečné spotřebě,“ uvedla prezidentka VDA Hildegard Müllerová.

 

Habeckovo ministerstvo slíbilo, že bude pracovat na regulačním rámci pro obousměrné nabíjení „aby daně, odvody a přirážky již nepředstavovaly překážku pro rozvoj obchodního modelu.“ Vyzvalo také Evropskou komisi, aby vypracovala jednotný evropský soubor pravidel. „Bude nezbytný standardizovaný evropský soubor nástrojů, který umožní obousměrné nabíjení a zabrání přetížení sítě nebo systému,“ napsalo ministerstvo v prohlášení.

 

Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič představí Akční plán pro usnadnění zavádění sítí, balíček, který by měl také řešit otázku obousměrného nabíjení.

 

Souhrn nejpoutavějších dopravních zpráv:

 

Podpora Evropského parlamentu pro nákladní vozidla na obnovitelné palivo vyvolává kontroverzi

Zelení aktivisté odsoudili navrhovaná ustanovení Evropského parlamentu pro nákladní vozidla poháněná výhradně obnovitelnými palivy, ačkoli palivový průmysl trvá na tom, že tento krok je v souladu s evropskými cíli v oblasti klimatu.

 

Evropský parlament souhlasí s postojem ke snižování emisí CO2 nákladních vozidel

Evropský parlament dokončil svůj postoj k emisním normám CO2 pro těžká nákladní vozidla a souhlasil s tím, že sníží uhlíkovou stopu nových nákladních vozidel a zároveň kontroverzně povolí novou třídu vozidel, která jezdí výhradně na obnovitelná paliva.

 

Kdy strýček Sam přestane dávat EU lekce o letectví?

Spojené státy nedávno zasáhly, aby zabránily amsterdamskému letišti Schiphol omezovat počty letů s argumentem, že by to nespravedlivě ovlivnilo americké letecké společnosti. „Spíše než se vměšovat do evropských záležitostí by se USA měly soustředit na svůj vlastní klimatický problém v letectví,“ tvrdí Jo Dardenne z Transport & Environment.

 

Tesla podniká právní kroky proti Švédsku kvůli bojkotu SPZ

Tesla se rozhodla zažalovat švédskou dopravní administrativu a Postnord kvůli pokračující stávce IF Metall a dalších odborů ve Švédsku, která automobilovému gigantu zabránila získat poznávací značky pro své vozy.

 

Řečtí přepravci opouštějí ruský obchod s ropou aby se vyhnuli americkým sankcím

Tři velké řecké lodní společnosti v posledních týdnech zastavily přepravu ruské ropy aby se vyhnuly americkým sankcím, které jsou nyní uvaleny na některé přepravní společnosti přepravující ruskou ropu. Uvedli to čtyři obchodníci agentuře Reuters a ukázali jí údaje o přepravě.