name | autoweek.cz

Bosch vstupuje do éry vodíku

Bosch vstupuje do éry vodíku

19.07.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Společnost Bosch zahájila sériovou výrobu modulu zdroje energie s palivovými články. Společnost Bosch bude v letech 2021 až 2026 investovat do vodíkových technologií 2,5 miliardy eur a do roku 2030 v nich chce dosáhnout obrat ve výši 5 miliard eur.

Společnost Bosch ve svém závodě ve stuttgartském Feuerbachu zahájila sériovou výrobu svého modulu zdroje energie s palivovými články FCPM (Fuel Cell Power Modul). Společnost Bosch působí v celém vodíkovém hodnotovém řetězci a vyvíjí technologie pro výrobu i použití vodíku. Odborná know-how společnosti Bosch v oblasti automobilového průmyslu jsou ve vodíkovém průmyslu žádaná. Do roku 2030 plánuje Bosch dosáhnout s technologií vodíku obrat ve výši 5 miliard eur.

 

„Zde ve Stuttgartu-Feuerbachu, v závodě, jehož historie sahá dál než u kteréhokoli jiné továrny Bosch, se chystá vodíková budoucnost,“ řekl předseda představenstva společnosti Bosch Stefan Hartung.

 

V řešeních pro vodíkovou ekonomiku se Bosch spoléhá na svou globální výrobní síť a zdatnost svých německých poboček. Při výrobě modulu FCPM Bosch využívá 50 % komponent z vlastní produkce a k tomu je 50 % výrobního zařízení vlastní výroby. Například závod Bosch v Bamberku bude zásobovat výrobu ve Feuerbachu zásobníky palivových článků a důležité systémové komponenty, jako je elektrický vzduchový kompresor a recirkulační dmychadlo, pocházejí ze závodu Bosch v Homburgu.

 

„Bosch je jednou z mála společností, které jsou schopny sériově vyrábět tak složitou technologii, jako jsou bloky palivových článků. Máme nejen potřebné systémové znalosti, nýbrž také schopnost rychle zakomponovávat nový vývoj do sériové výroby,“ řekl Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda představenstva Bosch Mobility.

 

Výroba pohonného modulu s palivovými články se rozbíhá nejen ve Feuerbachu, ale také v čínském Čchung-čchingu. Potřebné komponenty tam budou pocházet ze závodu ve Wu-si. „Bosch je první společností, která tyto systémy vyrábí jak v Číně, tak v Německu,“ řekl Hartung. Kromě toho Bosch plánuje vyrábět bloky palivových článků pro mobilní aplikace také ve svém americkém závodě v Andersonu v Jižní Karolíně.

 

Společnost Nikola se sídlem v Arizoně v USA bude se svým elektrickým nákladním vozem s palivovými články na vodík třídy 8, jehož uvedení na severoamerický trh je naplánováno na třetí čtvrtletí roku 2023, sloužit jako pilotní zákazník. Dodavatelem základu nákladních vozidel je společnost Iveco. Celosvětově společnost Bosch očekává, že do roku 2030 bude 20 % nových nákladních automobilů o hmotnosti 6 t a víc vybaven pohonem s palivovými články.

 

Společnost Bosch pomáhá utvářet vodíkové hospodářství

Společnost Bosch je přesvědčena, že pouze s vodíkem může vzniknout klimaticky neutrální svět. Proto se zasazuje o podporu vodíkového hospodářství a zvyšuje své investice do něj. V letech 2021 až 2026 Bosch investuje do vývoje a výroby svých vodíkových technologií celkem téměř 2,5 miliardy eur. To je o miliardu eur víc, než bylo vyčleněno v investičním plánu na roky 2021 až 2024.

 

Obchodní příležitosti pro společnost Bosch jsou obrovské, stejně jako dopad na zaměstnanost. Již nyní pracuje ve společnosti Bosch na projektech z oblasti vodíkových technologiích více než 3000 lidí, z toho více než polovina v Evropě, mj. i v Českých Budějovicích. Většinu volných míst lze obsadit zevnitř společnosti, a to zejména lidmi, kteří dosud pracovali v oblasti pohonných jednotek Bosch.

 

Bosch vidí i povinnosti na straně politiků

Další perspektivy vodíkového podnikání však závisí na politickém prostředí. Stefan Hartung se domnívá, že Evropa musí udělat mnohem víc, aby vytvořila protiváhu rychlému tempu vývoje v jiných regionech světa, například v USA a Číně. Konkrétně má předseda představenstva společnosti Bosch na německé a evropské politiky čtyři požadavky: „Musíme zvýšit tempo výroby vodíku v EU. Je třeba vytvořit globální dodavatelské řetězce a musí vodík být využíván ve všech odvětvích hospodářství.“

 

Jako čtvrtý bod zdůraznil význam rychlého vytvoření infrastruktury pro distribuci vodíku v Evropě. „Bez potřebné infrastruktury v celé Evropě pro dodávky vodíku a sítě plnicích stanic na vodík to vše nebude mít smysl. Příprava pro vodíkové hospodářství je úkolem pro vlády a jejich iniciativu. Přitom nejde jen o to být připraveni na éru vodíku, ale být v éře vodíku plně konkurenceschopní. Vytvořit pro to potřebné podmínky je úkolem pro Evropskou komisi,“ konstatoval Stefan Hartung.

 

Technologie Bosch sahají od elektrolýzy až po motor na vodík

Bosch je připraven na vstup do éry vodíku. Uplatňuje své zkušenosti z automobilového průmyslu ve vodíkovém hospodářství jako žádná jiná společnost, a to i ve výrobě zeleného vodíku.

 

Na začátku roku 2023 začala společnost Bosch konstruovat prototypy pro elektrolýzu s využitím protonových výměnných membrán – což je v podstatě opačný způsob přeměny energie používaný v palivových článcích. Od podzimu chce společnost zpřístupnit prototypy o výkonu 1,25 MW pro pilotní aplikace a v roce 2025 hodlá zahájit sériovou výrobu.

 

Bosch zkoumá několik možností využití vodíku. Stacionární palivové články na bázi pevných oxidů lze využít pro distribuované dodávky elektrické energie a tepla. V pilotním projektu v nemocnici v Erkelenzu nedaleko Kolína nad Rýnem v Německu chce Bosch pomocí této technologie dosáhnout celkovou účinnost 90 %. Tamní mikroelektrárna bude sice zpočátku fungovat na zemní plyn, nicméně později může být přestavěna na pohon na ekologický vodík.

 

Kromě pohonu na palivové články pracuje Bosch také na vodíkovém motoru a vyvíjí systémy pro nepřímé i přímé vstřikování vodíku. Toto řešení je vhodné zejména pro vznětové motory těžkých vozidel jezdících na dlouhých trasách se zvláště velkým nákladem. Motor na vodík dokáže vše, co motor na naftu, ale navíc je uhlíkově neutrální. „Tento spalovací motor umožňuje rychlý a nákladově efektivní vstup do mobility založené na vodíku,“ řekl Markus Heyn. Jednou z hlavních výhod je, že více než 90 % vývojových a výrobních technologií, které jsou pro něj potřebné, již existuje. Očekává se, že motor na vodík bude uveden na trh od roku 2024. Již nyní má Bosch čtyři objednávky na výrobní projekty ze všech hlavních hospodářských regionů a do roku 2030 očekává šestimístné objemy jednotek. I v této oblasti Bosch dynamicky rozvíjí vodíkové hospodářství.