name | autoweek.cz

Braní míry ve světě VW
19.10.2025 | Aktuality
Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.
Před plánovací schůzkou vedení VW, na níž se určí připravované modely, uspořádání výrobních závodů a další investice pro nadcházející roky, roste ve Wolfsburgu stále víc nervozita. Kdo, co, kdy, kde – probíhá plánování a hledání taktiky.
Současná situace je delikátní. Nové platformy se nedokončují, modely přicházejí pozdě, výrobní závody nepracují na plnou kapacitu. A to vše je vzájemně propojeno. Musí se učinit rozhodnutí. Každé z nich však spustí řetězovou reakci s dalekosáhlými důsledky jinde. Nebylo by překvapením, kdyby VW plánovací schůzku, která se obvykle koná v listopadu, odložil - stejně jako v roce 2024.
Problémy se týkají především výrobních závodů, kterých je víc než sto. Uzavření továren v Německu se prozatím neočekává (kvůli kolektivní smlouvě). Výjimkou jsou malé lokality v Drážďanech a Osnabrücku, kde VW ukončuje výrobu aut.
Udržování velkých továren však vyžaduje řešení. Jak vytížený bude v budoucnu Cvikov? Mohou být linky použity pro elektromobily, nebo by se závod měl vrátit k výrobě spalovacích motorů? Jak si povede Lipsko, pokud se projekt Porsche K1 nikdy nerozjede? Co se bude vyrábět ve v současnosti prosperujícím závodě ve Wolfsburgu? Bude VW skutečně dodávat Golfy z Mexika? To je jen několik, nicméně důležitých, otázek a každým tahem se mění obraz na šachovnici.
Jedna věc je jistá: plán „pryč se spalovacími motory, vyrábějme elektromobily“ nefunguje tak snadno, jak se před lety myslelo. Nyní nezbytná změna modelové politiky vede ke značné zátěži. Dvojí: zaprvé se investice nevyplatily a zadruhé jsou nutné další investice.
Svět VW byl vždy složitý. Ale ve fázi nejistoty se složitost exponenciálně zvyšuje. Jsou potřeba řešení. Štíhlé závody, silné regiony („lokální výroba pro lokální zákazníky“) – a jasná rozhodnutí v sídle společnosti.
Foto: VW
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz