name | autoweek.cz

Budoucnost F1 podle McLarenu

Budoucnost F1 podle McLarenu

04.12.2015 | Vladimír Rybecký | Trendy

Týmy formule 1 čas od času představují své představy o budoucí podobě závodních monopostů. Jde většinou o zajímavou příležitost, jak prezentovat své sponzory v době, kdy se nezávodí, nebo moc nedaří.
Po Red Bull Racingu a Ferrari svou představu o monopostu formule 1 předvedl také McLaren. Koncept MP4-X kromě zviditelnění nemnoha zbývajících partnerů kdysi úspěšného týmu přináší i několik zajímavých myšlenek.

McLaren MP4-X ukazuje, že monopost může vypadat atraktivně i se zakrytým kokpitem. Právě tato největší slabina současných monopostů je totiž předmětem mnoha diskuzí. FIA v reakci na dvě tragické nehody poslední doby, které přinesly smrt Julesu Bianchimu ve F1 a Justinu Wilsonovi v IRL, chce zakrýt kokpit a zvýšit tak ochranu jezdce.

Stejně tak McLaren řeší problematiku rizika katapultování monopostu s odkrytými koly v případě kontaktu s koly jiného vozu. Toto řešení je nepochybně zajímavější, než to, co používá Dallara u monopostů v americkém seriálu IRL.

Pozoruhodný je návrat k využití přísavného efektu, tedy aerodynamického vytváření podtlaku pod vozem ke zvýšení přítlaku efektivnějším způsobem než pomocí přítlačných ploch, které zvyšují přítlak za cenu zvyšování aerodynamického odporu.
Zajímavostí je zvýšení energetické účinnosti využitím solárních panelů na povrchu vozu.
 
Zakrytování kokpitu by umožnilo instalaci kamer na přilbu, takže by bylo možné získat 360° pohled na okolí vozu, ale také monitorování elektrických signálů z jezdcova mozku, což by mělo velký přínos pro lékařské výzkumy.

Kreaci techniků McLarenu můžete porovnat s návrhy designérů Ferrari, představené počátkem roku 2015, dvěma návrhy Adriana Neweye pro Red Bull z let 2010 (X2010) a 2013 (X2014) a kreací techniků Chevroletu z designérské soutěže v Los Angeles z roku 2014 (Chaparral 2X). Připomeňme ještě, že vozy Red Bull X2010 a Chaparral 2X se objevily nejen jako počítačové vize, ale i ve skutečné velikosti.