name | autoweek.cz

Budoucnost individuální dopravy je v diverzifikaci

Budoucnost individuální dopravy je v diverzifikaci

31.12.2019 | Tiskové zprávy

Na jaký druh paliva budeme jezdit v budoucnosti? BMW Group na to nabízí odpověď. Jaký je tedy výhled do budoucnosti?
Stále více se bude postupně uplatňovat elektrifikace hnacích systémů. Ta bude mít různé podoby, aby v maximální možné míře vyhověla různým skupinám zákazníků. Proto bude důležité, aby kupující měli na výběr a mohli volit takové automobily, které vyjdou vstříc jejich potřebám z hlediska praktičnosti, hospodárnosti i legislativních předpisů, ale samozřejmě i radosti z jízdy.
 
Základem budoucnosti je podle BMW Group diverzifikace, neboli široký výběr. Ukázkou tohoto přístupu je BMW X3, nabízející v jediném modelu zážehové i vznětové motory včetně vrcholných verzí M, plug-in hybridní pohon a ve verzi iX3 od roku 2020 také čistě elektrický pohon. Každá z těchto variant má své silné stránky a je jen na zákazníkovi, aby si vybral.
 
Podobný přístup, zaměřující se na maximální efektivitu, bude BMW aplikovat i v dalších segmentech, protože věří, že diverzifikace je základem udržitelného rozvoje individuální dopravy odpovědné k životnímu prostředí. Elektrifikace neznamená pouze čistě elektrická vozidla, ale také plug-in hybridní modely a výhledově i vozy využívající k pohonu vodíkové palivové články jako studie BMW i Hydrogen NEXT, naznačující, jakým směrem by se mohla v budoucnu rozšířit nabídka poháněcích ústrojí.
 
Široké možnosti volby: různé druhy poháněcích soustav
 
Spalovací motor
Jak funguje? Vozidlo pohání výhradně zážehový nebo vznětový motor.
Ideální použití: dostupný pohon pro cenově senzitivní modely (zážehové motory), cesty na dlouhé vzdálenosti vysokými rychlostmi (vznětový motor), pohon vysokovýkonných modelů.
Nehodí se: provoz ve městech.
 
Mild hybrid
Jak funguje? Vozidlo se spalovacím motorem (zážehovým nebo vznětovým) je doplněno malým elektromotorem (startér/generátorem), který je schopen rekuperovat část kinetické energie a následně ji využít k pohonu. Snižuje spotřebu až o 10 % při nízkých počátečních nákladech.
Ideální použití: každý vůz se spalovacím motorem
Nehodí se: pro oblasti vyžadující bezemisní provoz.
 
Plně hybridní pohon (HEV)
Jak funguje? Vozidlo pohání spalovací motor a elektromotor (společně nebo každý zvlášť). Při zpomalování elektromotor rekuperuje kinetickou energii a umožňuje její využití ke zvýšení výkonu pohonné jednotky. Dojezd na bezemisní pohon je nulový nebo velmi omezený (kolem 2 km).
Ideální použití: jízda s častými rozjezdy i cesty na delší vzdálenosti, sportovní jízda
Nehodí se: pro oblasti vyžadující bezemisní provoz.
 
Plug-in hybrid (PHEV)
Jak funguje? Vozidlo pohání spalovací motor a elektromotor (společně nebo každý zvlášť). Při zpomalování elektromotor rekuperuje kinetickou energii a umožňuje její využití pro další akceleraci. Plug-in hybridní (připojitelné do zásuvky) vozy lze nabíjet, a tím vozu dodat energii pro čistě elektrický pohon, například pro jízdu ve městě.
Ideální použití: kratší cesty, mezi nimiž lze vůz dobíjet a uplatní se elektrický dojezd kolem 50 km (obvykle dojíždění do zaměstnání) + víkendové cesty na delší vzdálenosti (bez omezení dojezdu)
Nehodí se: městský provoz bez pravidelného dobíjení.
 
Elektrický pohon s akumulátory (BEV)
Jak funguje? Vozidlo je vybaveno akumulátorem, který dodává energii trakčnímu elektromotoru. Velikost akumulátoru společně se spotřebou elektřiny určuje celkový dojezd vozidla. Omezení spočívá především v rychlosti nabíjení.
Ideální použití: městský a příměstský provoz
Nehodí se: dálniční provoz, sportovní jízda.
 
Vodíkový palivový článek
Jak funguje? Vozidlo pohání elektromotor, který dostává energii z palivového článku, kde se vyrábí reakcí vodíku a kyslíku ze vzduchu za vzniku vodní páry. Přináší lokálně bezemisní pohon a rychlé doplnění paliva.
Ideální použití: kombinovaný provoz
Nehodí se: zatím omezená infrastruktura, proto i omezená volnost pohybu. Je potřeba vybudovat velkoobjemovou produkci vodíku nezatěžující životní prostředí.