name | autoweek.cz

Budoucnost spalovacích motorů: hybridní pohon

Budoucnost spalovacích motorů: hybridní pohon

26.08.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Spalovací motor má díky elektrifikaci nejlepší období ještě před sebou. V roce 2025 bude mít podle prognózy společnosti Bosch přibližně 15 % nových vozidel alespoň hybridní pohon.
U těžkých a velkých vozidel už samotná optimalizace spalovacích motorů snižování emisí nepostačuje ke splnění fleetových průměrů vycházejících z emisních norem, jako jsou Euro6 nebo americká LEV. Podle odhadů společnosti Bosch povedou ambiciózní cíle EU v oblasti fleetových emisí CO2 pro rok 2021 k tomu, že pro všechna SUV bude nabízen hybridní pohon.
 
Hybridní pohon spojuje přednosti spalovacího motoru s elektrickým pohonem. V Japonsku má už 20 % nově prodávaných vozidel hybridní pohon. Bosch proto investuje již dnes a každoročně vynakládá téměř 400 milionů eur na vývoj elektrické mobility. V současnosti je sériově vyráběno 30 modelů s technikou Bosch - v USA, Číně i německými prémiovými výrobci.
 
Komponenty Bosch nalézají uplatnění mimo jiné v hybridních sportovních vozech Porsche, hybridních modelech Mercedes-Benz nebo ve vozidlech, jako je BMW i3 se spalovacím motorem k prodloužení dojezdu.
 
Bosch vidí velké šance na budoucím trhu zejména pro hybridní vozy bez i s možností vnějšího dobíjení. Již v roce 2020 má být vyrobeno více než 9,5 milionu vozidel s tímto druhem pohonu.
 
Z výše uvedeného plyne, že elektrifikace nekonkuruje spalovacímu motoru, nýbrž ho doplňuje. Příkladem je nový prototyp rekuperačního systému Bosch BRS (Boost Recuperation System). Spojuje v sobě čtyři funkce - rekuperaci, zvýšení točivého momentu, komfortní systém start-stop a plachtění (jízdu bez motoru). Základní hybridní řešení s provozním napětím 48 V umožňuje snížit emise CO2 u kompaktních vozidel o 6 % v kombinovaném cyklu, a to zejména rekuperací kinetické energie.
 
Úsporu paliva lze ještě zvýšit o dalších 10 % funkcí setrvačné jízdy („plachtění“). V tomto režimu je motor vypínán systémem Start/Stop i ve vysokých rychlostech. Hospodárná jízda je i u základního hybridního řešení s napětím 48 V spojena s radostí z jízdy, jak ukazuje funkce podpory spalovacího motoru. Při sešlápnutí pedálu plynu je totiž spalovací motor podporován elektromotorem, který poskytuje točivý moment až 150 N.m.
 
Extrémní ukázkou hybridního pohonu je Volkswagen XL1 s hybridním pohonem kombinujícím elektromotor s maloobjemovým (800 cm3) vznětovým motorem a dosahující spotřebu jen 1 l/100 km
 
Ve spolupráci společností Bosch a PSA byl zase vyvinut hybridní systém s odděleným pohonem náprav, který spojuje pohon předních kol vznětovým motorem a zadních elektromotorem. Tím se dosahuje snížení spotřeby až o 35 % a současně umožňuje využití hospodárného pohonu všech kol. Systém dostal cenu za inovaci na výstavě Automechanika.