name | autoweek.cz

Budoucnost závodů s elektrickým pohonem
08.11.2019 | | Trendy
Promotér německého šampionátu cestovních vozů DTM, společnost ITR, představil svou revoluční vizi nového šampionátu závodů elektricky poháněných cestovních vozů dosahujících bezkonkurenční výkon s roboty vyměňujícími kola a akumulátory během zastávek v boxech.
Ať už se to závodním nadšencům líbí nebo ne, elektrická mobilita se stále více šíří i na závodní tratě. Nově i Němci projevují zájem o elektrický pohon pro vozy v německém mistrovství cestovních vozů DTM (Deutsche Tourenwagen Masters). Pořádající organizace ITR odhalila koncept závodního vozidla s elektrickým pohonem s nímž se dívá do budoucnosti DTM.
Podle ITR jde konstrukce daleko za hranice stávajících závodních vozidel s elektrickým pohonem. Trakční elektromotory studie jsou poháněny dvěma různými způsoby: buď prostřednictvím akumulátoru nebo pomocí palivového článku, který přeměňuje vodík na elektrickou energii.
Ani zastávky v boxech budoucích závodních seriálů nebudou tím, čím jsou dnes. Průmyslové roboty by neměly pouze automaticky vyměňovat kola, ale také měnit akumulátor umístěný v podvozku vozidla nebo tlakové nádrže na vodík - v závislosti na použitém zdroji energie.
Konstrukce umožňuje stavbu extrémně výkonných cestovních vozů, v nichž řidiči budou moci využít krátkodobě až 735 kW (1000 k). Vzhledem k tomu, že by tento výkon byl využíván v závodě trvajícím 30 až 40 minut, bude nutná výměna akumulátoru nebo vodíkové nádrže. Vozy budou mít do značné míry standardizovanou konstrukci a budou schopny dosahovat rychlost přes 300 km/h.
Šéf DTM, bývalý závodník a majitel týmu F1 Gerhard Berger, říká: „Je to odvážný a inovativní koncept. Pokud chcete utvářet budoucnost motoristického sportu a nabídnout závodění s alternativními pohony, které budou vzrušující fanoušky, tak se musíte dívat dopředu. Je zřejmé, že výrobci, kteří se chtějí zapojit do motoristického sportu, se stále více zaměřují na koncepty alternativních pohonů.“
Gerhard Berger dodává: „Skutečné závodění pro mě je s výkonem 1000 k. Pak se ukazuje, kdo je nejlepší řidič který takový výkon zvládá. Když vidím formuli E, pak je to příliš pomalé. Formule E je na úrovni formule 3. To není to, co příznivec motoristického sportu chce vidět. Proto jsme přišli na myšlenku robotické výměny akumulátorů, která by vyřešila náš problém s dojezdem a umožňuje nám provozovat motory s 1000 k. Myslím, že fanoušci uvidí velkolepé závody jako se spalovacími motory.“
Od roku 2019 DTM používá vysoce výkonné dvoulitrové přeplňované čtyřválce s výkonem více než 440 kW (600 k). DTM však chce být čistší. Proto ITR společně s automobilkami, angažovanými v DTM, a dalšími vývojovými partnery hledá schůdnou cestu pro zavedení hybridního pohonu s rekuperací energie založeného na současných turbomotorech s cílem jeho zavedení v roce 2022.
Milovníci závodů mohou truchlit za starými dobrými časy, když vzduch kolem tratí voněl benzinem a bránici jim rozechvívalo burácení motorů. Jenže vzhledem k humbuku kolem klimatických změn jsou změny v automobilovém sportu nezastavitelné - pokud se nechceme dočkat jeho úplného zákazu.
Podle ITR jde konstrukce daleko za hranice stávajících závodních vozidel s elektrickým pohonem. Trakční elektromotory studie jsou poháněny dvěma různými způsoby: buď prostřednictvím akumulátoru nebo pomocí palivového článku, který přeměňuje vodík na elektrickou energii.
Ani zastávky v boxech budoucích závodních seriálů nebudou tím, čím jsou dnes. Průmyslové roboty by neměly pouze automaticky vyměňovat kola, ale také měnit akumulátor umístěný v podvozku vozidla nebo tlakové nádrže na vodík - v závislosti na použitém zdroji energie.
Konstrukce umožňuje stavbu extrémně výkonných cestovních vozů, v nichž řidiči budou moci využít krátkodobě až 735 kW (1000 k). Vzhledem k tomu, že by tento výkon byl využíván v závodě trvajícím 30 až 40 minut, bude nutná výměna akumulátoru nebo vodíkové nádrže. Vozy budou mít do značné míry standardizovanou konstrukci a budou schopny dosahovat rychlost přes 300 km/h.
Šéf DTM, bývalý závodník a majitel týmu F1 Gerhard Berger, říká: „Je to odvážný a inovativní koncept. Pokud chcete utvářet budoucnost motoristického sportu a nabídnout závodění s alternativními pohony, které budou vzrušující fanoušky, tak se musíte dívat dopředu. Je zřejmé, že výrobci, kteří se chtějí zapojit do motoristického sportu, se stále více zaměřují na koncepty alternativních pohonů.“
Gerhard Berger dodává: „Skutečné závodění pro mě je s výkonem 1000 k. Pak se ukazuje, kdo je nejlepší řidič který takový výkon zvládá. Když vidím formuli E, pak je to příliš pomalé. Formule E je na úrovni formule 3. To není to, co příznivec motoristického sportu chce vidět. Proto jsme přišli na myšlenku robotické výměny akumulátorů, která by vyřešila náš problém s dojezdem a umožňuje nám provozovat motory s 1000 k. Myslím, že fanoušci uvidí velkolepé závody jako se spalovacími motory.“
Od roku 2019 DTM používá vysoce výkonné dvoulitrové přeplňované čtyřválce s výkonem více než 440 kW (600 k). DTM však chce být čistší. Proto ITR společně s automobilkami, angažovanými v DTM, a dalšími vývojovými partnery hledá schůdnou cestu pro zavedení hybridního pohonu s rekuperací energie založeného na současných turbomotorech s cílem jeho zavedení v roce 2022.
Milovníci závodů mohou truchlit za starými dobrými časy, když vzduch kolem tratí voněl benzinem a bránici jim rozechvívalo burácení motorů. Jenže vzhledem k humbuku kolem klimatických změn jsou změny v automobilovém sportu nezastavitelné - pokud se nechceme dočkat jeho úplného zákazu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz