name | autoweek.cz

Budoucností je iCar

Budoucností je iCar

16.04.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vše se dnes točí kolem pojmů Industry 4.0, čtvrtá průmyslové revoluce, Internet věcí, digitalizace světa či d!conomy. Ukazuje to snahu najít slova, kterými lze popsat konec analogového světa. Konference AutomotiveITdokázala, že se vývoj nevyhýbá ani automobilovému průmyslu.
Vše se digitalizuje, ale co to udělá s automobilovým průmyslem? Odpovědi naznačil počítačový veletrh CeBIT v Hannoveru. Ten se soustředil na digitalizaci úplně všeho. Mezi návštěvníky ubylo počítačových nadšenců. Vystřídali hlavně profesionálové ze všech oblastí průmyslu.
 
První průmyslová revoluce se soustředila na vynález parního stroje. Poté přišla elektrická revoluce. Na tu navázala revoluce počítačová. Každá z nich způsobila velké pozdvižení a změnila podobu světa. Nyní se dozvídáme, že vše bude propojeno a v online režimu. Čeká nás další transformace, která zasáhne všechny sektory hospodářství.
 
Příležitost konat, ne diskutovat
Dieter Kempf, prezident německé asociace IT průmyslu Bitkom, předpovídá dobrou příležitost pro Německo, neboť země má „velkou převahu v tradičních průmyslových sektorech, kde už jsme v rámci digitalizace tak, jak byla dosud chápána, odvedli vynikající práci.“ Nyní ale je nezbytné učinit další krok k Industry 4.0, tzn. "digitalizovat sítě vytvářející hodnoty ve výrobním procesu, aby naše výrobní systémy byly ještě lepší a rychlejší,“ řekl Kempf.
 
Rozhodující krok k Industry 4.0 je nutné podniknout, nikoli jej jen předjímat. Závod o dosažení nových standardů již začal. Výkonný ředitel Deutsche Telekom Tim Höttges poukazuje na silnou průmyslovou základnu Německa jako základ ekonomické síly země: „Pokud jde o digitalizaci a standardizaci protokolů, neustále dochází ke zdokonalování, aby různé aplikace dokázaly vzájemně komunikovat, nicméně standardizace protokolů teprve začala a je příliš brzy říci, zda máme náskok nebo jsme pozadu. Máme však dobrou šanci s tímto obchodním modelem uspět."
 
„Digitalizace není pro sólové hráče, potřebujeme těsnou spolupráci mezi obchodem, vědou, politikou a společností,“ uvedl manažer Microsoftu Klaus von Rottkay. Sám zaujímá pragmatický pohled: „Musíme více pracovat a méně hovořit. Důležité je zavádění inovačních nápadů, to znamená uplatňování operací v praxi, podněcování průkopnického ducha, mít odvahu razit cestu vpřed a stanovovat nové standardy místo neustálého mluvení o nich.“
 
Některé diskuse jsou samozřejmě nezbytné, například pokud jde o uložení obrovského množství údajů mimo vlastní datové úložiště společnosti nebo bezpečnost obchodních tajemství na serverech. Hlavní technolog softwarového gigantu SAP Klaus Leukert totiž tvrdí: „Vše, co lze digitalizovat, bude dříve nebo později digitalizováno, a to spíše dříve než později.“
 
Digitalizace musí mít smysl
Uživatel musí mít z digitalizace konkrétní výhodu, jinak to nebude fungovat. „Kdykoli má navrch technologie, jejíž složitost je nezvládnutelná, přízeň si nezíská. Úspěšná digitalizace spočívá ve vytvoření co nejjednodušší a pro koncového uživatele co nejvíce přátelské technologie,“ řekl Leukert.
 
Ředitel společnost Software AG z Darmstadtu, která patří mezi pětici nejvýznamnějších v evropském IT průmyslu, Karl-Heinz Streibich připomíná, že klíčovou oblastí je analýza velkého množství dat. Na letošním veletrhu CeBIT tato firma představila digitální obchodní platformu, která umožňuje na míru šitá řešení vytěžování dat pro korporátní klienty. "Doba jednotného softwaru pro každého je pryč. Jde o to, co dokážeme vytvořit společně," řekl Streibich.
 
Počítač na kolech
Sen propojených a komunikujících automobilů se blíží realitě. Brzy už bude propojena veškerá dopravní infrastruktura. IT oddělení různých firem, nejen automobilek, pracují na tom, aby se auta proměnila v počítače na kolech. Automobilovému průmyslu proto byly na veletrhu CeBIT 2015 věnován i kongres AutomotiveIT. Přijelo na něj více než 500 odborníků.
 
"Musíme zcela změnit stav dnešního IT!," prohlásil dramaticky na úvod technický šéf Volkswagenu Martin Hofmann. Podle něho by se IT systémy měly budovat velké, stabilní a zcela bez rizika, neponechávající prostor pro zásahy zvenčí. Jenže ani to už v současném věku cloudů, připojení, sociálních médií a zpracovávání obrovských objemů dat není dostatečné.
 
Pro automobilový průmysl se ze dne na den staly významnými konkurenty Google, Apple, Amazon, Uber a podobné firmy. O tom, jak vážnými jsou konkurenty, svědčí skutečnost, že Apple má k dispozici volné finanční prostředky ve výši 178 miliard USD, což je 7x víc, než představují finanční rezervy GM, a kapitálová hodnota Apple je 759 miliard USD, což je víc, než GM, Fordu, Toyoty. FiatChrysler, Hondy a ještě General Electric dohromady!
 
"První vlna digitalizace už přichází do Ameriky," říká Ferri Abolhassan, vedoucí IT oddělení ve společnosti T-Systems. Industry 4.0 propojuje IT, elektroniku a výrobu. Z toho budou vznikat nová velmi pozoruhodná partnerství mezi různými organizacemi. "Nedochází jen ke změně systémů, měníme už i procesy a kultury," shrnuje Christine Grabmairová z ThyssenKrupp.
 
Auta chytřejší než jejich majitel
Budoucnost se jmenuje iCar - auto, v němž v pohodlí domova pomocí chytrého telefonu nebo tabletu předem nastavíte si teplotu v interiéru a zkontrolujete stav nabití baterií.

U Audi tvrdí, že v jejich A8 už v roce 2017 převezme kontrolu autopilot až do rychlosti 60 km/h a posléze přijde další generace, schopná kontroly vozu až do rychlosti 140 km/h. Prototyp autonomního vozidla Audi už předvedlo vícekrát. Continental tvrdí, že v roce 2020 jeho systém převezme kontrolu nad vozem při monotónní jízdě na dálnici a řidič bude moci surfovat na internetu nebo vyřizovat e-maily. Autopilot Conti dokáže v rychlosti 130 km/h i předjíždět. Vše nasvědčuje tomu, že plně autonomní jízda na dálnici se může stát realitou do roku 2025.

Konkurenti automobilek jako Apple či Google ale pracují na plně autonomních vozidlech úplně nového typu. Oni myslí na individuální dopravu, takže nepotřebují volant ani místo pro řidiče. Budou to vozidla, u nichž už nikoho nebude zajímat výkon motoru. Ale i taková vozidla už se testují. Šéf Tesly Elon Musk tvrdí, že se tak odstraní nejnebezpečnější prvek automobilové dopravy, kterým je řidič.