name | autoweek.cz

Budování mostů a čelem k realitě

Budování mostů a čelem k realitě

02.05.2025 | Aktuality

O automobilové budoucnosti Evropy a Číny v měnícím se globálním řádu mluvila generální ředitelka Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA Sigrid de Vriesová na autosalonu v Šanghaji, kde na pozadí globální nejistoty výrobci předváděli inovace a odolnost.

V odvětví tak zásadně globalizovaném, jako je to naše, lze bez přehánění říci, že automobilový svět stojí na křižovatce. Celní napětí mezi Evropou, Spojenými státy a Čínou, narušení dodavatelských řetězců a zintenzivňující se konkurence mění globální dynamiku. A je jasné, že evropský automobilový průmysl musí najít strategickou cestu vpřed.

 

Čerstvě z pulzujících chodeb autosalonu v Šanghaji a klíčových výměn s našimi čínskými a korejskými partnery je zřejmé, že automobilová krajina prochází hlubokou transformací. Čeho jsem zde byla svědkem, byla hmatatelná energie: Čína, která se pohybuje „čínskou rychlostí“, buduje komplexní, mezioborový ekosystém inovací, dodávek a výroby. Je to časové jádro ambicí a testovací platforma pro budoucnost.

 

Čínský automobilový průmysl se již neptá, zda by se měl stát globálním. Otázkou je kdy a jak se tak stane. Evropští výrobci mezitím nadále využívají desetiletí zkušeností v řemeslném zpracování, bezpečnosti a věrnosti značce. Uvádějí na trh sebevědomé nové modely a posilují svou roli důvěryhodných inovátorů. Šanghajská událost také jasně ukázala jednu věc: evropské společnosti se nemohou a neměly by se distancovat od Číny. Místo toho musí chytře vyvažovat konkurenci se spoluprací.

 

V pozadí rostoucího napětí, způsobeného americkými obchodními cly, přibývají vrstvy složitosti a nepředvídatelnosti do globálního automobilového obchodu a dodavatelských řetězců. Očekáváme od toho značný dopad, od zmrazení exportních toků až po nucenou rekalibraci investičních a dodavatelských strategií.

 

V tomto kontextu musí Evropa budovat svou vlastní konkurenceschopnost a odolnost a také nadále prosazovat otevřený, spravedlivý a na pravidlech založený obchod, který umožní evropskému automobilovému průmyslu i nadále prosperovat díky svým globálním silným stránkám.

 

Naše jednání s čínskými lídry v oboru vyzařovala silnou ochotu spolupracovat v Evropě, zejména v oblastech klíčových pro budoucnost, jako jsou výroba akumulátorů, elektromobily, chytrá a inteligentní řešení mobility. Mnoho čínských manažerů, se kterými jsme se setkali, uznalo trvalé silné stránky evropského průmyslu a vyjádřilo ochotu učit se, integrovat se a přispívat.

 

To Evropě nabízí jak příležitost, tak i výzvu.

 

Na jedné straně může spolupráce podpořit inovace, odolnost a udržitelnost. Strategická partnerství mohou pomoci diverzifikovat dodavatelské řetězce, urychlit rozvoj zelených technologií a budovat sdílenou prosperitu. Na druhou stranu musí Evropa zajistit, aby její regulační rámec zachoval rovné podmínky, zejména s tím, jak čínští výrobci nabírají na obrátkách a usilují o vstup na evropské trhy.

 

Vstup čínských elektromobilů, se zázemním robustních státem podporovaných ekosystémů prověří konkurenceschopnost evropských nabídek. Ale buďme upřímní: odpovědí nesmí být zavřít před nimi dveře, ale udělat si pořádek a začít bojovat o své místo.

 

To však vyžaduje vytvoření podpůrných podmínek investováním do nezbytné infrastruktury, od nabíjecích sítí až po získávání kritických surovin, a podporu průmyslové politiky, která podporuje místní inovace a výrobu. Musíme zajistit, aby energetické sítě byly dobře vybavené a moderní a aby ceny energií byly vhodně řízeny tak, aby poskytovaly nejlepší cenu pro průmysl i spotřebitele.

 

Musíme také aktualizovat a posílit naše stávající obchodní rámce. Například včasná revize automobilové přílohy v dohodě o volném obchodu mezi EU a Jižní Koreou by mohla vnést novou energii do našich obchodních vztahů a zajistit, aby se udržovaly a prohlubovaly důvěryhodné a vzájemně prospěšné vztahy.

 

Evropa potřebuje jasnou a koordinovanou průmyslovou strategii, která odráží ambice, jaké vidíme v jiných částech světa. Zelený úděl EU, zákon o nulových emisích a zákon o kritických surovinách jsou nezbytné kroky, ale musí být provedeny naléhavě a pragmaticky. Nemůžeme si dovolit bloudit, zatímco ostatní běží.

 

Je klíčové, že mezinárodní konkurence a spolupráce se vzájemně nevylučují. Vedoucí pracovníci v automobilovém průmyslu z celého světa v Šanghaji opakovali: aby společnosti uspěly, musí soutěžit a spolupracovat současně.

 

Evropský automobilový sektor potřebuje účinnou realizaci Akčního plánu pro automobilový průmysl, využít naše historické silné stránky a čelit nadcházejícím problémům. Pouze kolektivním převzetím odpovědnosti za naši budoucnost, od institucí až po sdružení, můžeme zajistit udržitelnou a konkurenceschopnou budoucnost, ale musíme to udělat společně.

 

Autosalon v Šanghaji nebyl jen přehlídkou nejnovějších modelů, ale zrcadlem odrážejícím měnící se globální řád. Zatímco se Evropa připravuje na další kapitolu průmyslové transformace, zajistěme, aby automobilový průmysl, základní kámen evropské prosperity, zůstal zaměřený na budoucnost, konkurenceschopný a hluboce angažovaný ve světě.

 

Je čas stavět mosty tam, kde můžeme, a pevně stát tam, kde musíme.

 

Foto: ACEA