name | autoweek.cz

BYD kraluje ve Španělsku

BYD kraluje ve Španělsku

23.09.2025 | Aktuality

Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od evropského zpravodaje Nicka Careyho z Londýna. Tentokrát jak se BYD prosazuje ve Španělsku, jak se čínský automobilový průmysl propadá a jak cla tlačí na ceny automobilů v USA.

Po mnoha letech vzestupu se Porsche dostalo do situace, kterou lze jen shovívavě nazvat těžkým obdobím. V pátek večer muselo ustoupit od zavádění elektromobilů, což mateřskou společnost Volkswagen zasáhne částkou 6 miliard dolarů. Akcionáři jistě nebyli nadšeni.

 

Některé problémy z těch, které Porsche trápí, jsou mimo jeho kontrolu a nelze s tím nic dělat, například Trumpova americká cla. Porsche si však vstřelilo řadu vlastních gólů. Uvedlo na trh modely elektromobilů, kterým se čínští spotřebitelé vyhýbali ve prospěch domácích elektromobilů, jako je Xiaomi SU7, které se prodávají za zlomek ceny. A Američané ani Evropané elektrické Porsche nechtějí.

 

Porsche má velkou hodnotu značky a v průběhu let vydělalo spoustu peněz, takže je to drahá díra, ze které by se německá automobilka měla vyhrabat. Očekávejte ovšem, že se rychle zvýší tlak na Olivera Bluma, aby přestal vykonávat současně funkce generálního ředitele Volkswagenu i Porsche a tento nepořádek uklidil.

 

Španělé říkají BYD „si“

Španělsko dlouhodobě zaostává v evropském přechodu na elektromobily a plug-in hybridy, ale letos svou ztrátu díky vládním dotacím rychle dohání. Jak ale informuje agentura Reuters, z tohoto posunu neprofitují domácí evropští výrobci, ale jejich čínští konkurenti, zejména BYD.

 

Podíl BYD na španělském trhu s elektromobily, včetně plně elektrických modelů a plug-in hybridů (PHEV), se v červenci ve Španělsku vyšplhal na víc než 10 %, a to i přes cla EU na elektromobily vyrobené v Číně. To je víc než dvojnásobek evropského průměru a trojnásobek 3,3% podílu Tesly. Dochází k tomu v době, kdy BYD letos téměř čtyřnásobně rozšířilo svou španělskou prodejní síť na téměř 100 dealerů, zatímco tradiční evropští výrobci automobilů omezili výrobu. Seat, kdysi národní španělský automobilový šampion, již není vnímán jako lokální, protože jej vlastní Volkswagen. Zaplnění tohoto vakua levnějšími plug-iny a elektromobily bylo pro BYD vítěznou strategií, takže bude zajímavé sledovat jak na to tradiční výrobci automobilů zareagují.

 

Problémy čínských automobilů

V celém automobilovém průmyslu je dobře známo, že cenová válka, která v Číně zuří, je špatná pro podnikání a zisky. Kolegové z agentury Reuters v Číně však ve své ohromující speciální zprávě jasně ukázali, v jak velkých problémech se čínský automobilový průmysl nachází.

 

Upřednostňováním výroby nad poptávkou čínská vláda výrobce směrovala k nadměrným investicím a obrovskému množství nadbytečných kapacit. Země nyní vyrábí tolik vozidel, že si můžete koupit auto za zlomek jeho oficiální ceny.

 

Agentura Reuters navštívila autosalon na okraji Čcheng-tu, kde bylo skladem 5000 vozidel. Lokálně vyráběné vozy Audi byly zlevněny o 50 %. Sedmimístné SUV od čínské automobilky FAW stálo 22 300 dolarů (460 000 Kč), což je o více než o 60 % méně než jeho původní cena. To je příznakem výrazně přeplněného trhu. Podle mnoha odborníků z oboru a analytiků to poukazuje na potenciální otřesy, které odrážejí turbulence na čínském trhu s nemovitostmi a v solárním průmyslu. Jízda automobilů plná výmolů se v Číně zjevně ještě zhorší.

 

Tlak na ceny v USA

Automobilky od dubna, kdy vstoupila v platnost cla amerického prezidenta Donalda Trumpa, absorbovaly miliardy dolarů v dodatečných nákladech. Odborníci předpovídali, že se to už mělo odrazit ve zvýšení cen, ale automobilky se rozhodly dodatečné náklady snášet, místo aby je přenesly na zákazníky a ztratily podíl na trhu.

 

Jak ale informuje agentura Reuters, možná se to brzy změní. Nyní, když se zdá, že mnoho Trumpových cel pravděpodobně zůstane v platnosti, se automobilky ocitly pod rostoucím tlakem na zvyšování cen. Společnost General Motors uvedla, že letos bude čelit hrubým nákladům souvisejícím s cly až 5 miliard dolarů, zatímco Ford očekává podle hrubého odhadu dopad ve výši 3 miliard dolarů.

 

Vzhledem k tomuto tlaku na ceny pravděpodobně automobilky koncem roku zvýší ceny, aby ochránily svůj zisk, i když by to mohlo utlumit poptávku a vést k celkovému poklesu prodeje vozidel v USA.

 

Bolestivý kybernetický útok na JLR

Jaguar Land Rover už měl náročný rok kvůli clům, která ho v dubnu vedla k pozastavení dodávek vozidel do USA, než začátkem tohoto měsíce ochromující kybernetický útok vedl k uzavření jeho tři britských továren. Jak informuje agentura, JLR je nyní nuceno prodloužit uzavření svých závodů do 1. října.

 

Tři britské továrny společnosti JLR, kterou vlastní indická společnost Tata Motors, vyrábějí denně přibližně 1000 vozů, takže jejich uzavření společnost stojí desítky milionů liber, zatímco 33 000 zaměstnanců zůstává doma. S problémy se potýkají také dodavatelé. Jakmile se JLR podaří zprovoznit své továrny, bude muset prémiová automobilka udělat rozsáhlou bilanci škod, protože její reputace utrpěla vážnou ránu.

 

Rychlá kola

Ford kvůli slabé poptávce zruší až 1000 pracovních míst ve výrobě elektromobilů v německém Kolíně nad Rýnem.

 

Společnost Tesla dosáhla důvěrnou dohodu o vyřešení dvou soudních sporů týkajících se úmrtí při dvou samostatných nehodách v Kalifornii v roce 2019, které se týkaly softwaru pro pokročilou asistenci řidiče Autopilot.

 

Čínská společnost Chery plánuje stanovit cenu svých akcií na 30,75 hongkongských dolarů (3,96 USD) za kus, aby v rámci primární veřejné nabídky akcií v Hongkongu získala 1,2 miliardy dolarů.

 

Nissan studuje cenovou konkurenceschopnost čínských dodavatelů a zkoumá způsoby, jak aplikovat jejich postupy globálně. V rámci svého širokého úsilí o zvýšení efektivity chce snížit variabilní náklady o 250 miliard jenů (1,71 miliardy USD).

 

Společnost Panasonic plánuje do dvou let vyvinout nový akumulátor s vyšší kapacitou, který by potenciálně mohl prodloužit dojezd elektromobilů, což by pro tohoto dodavatele Tesly představovalo průlomový pokrok.

 

Společnost Stellantis představila prototyp elektromobilu s rychleji se nabíjejícím, lehčím a dostupnějším akumulátorem, který eliminuje potřebu samostatného měniče a nabíječky.

 

Foto: BYD