name | autoweek.cz

BYD odloží výrobu v elektromobilů v Maďarsku
22.07.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
BYD odloží zahájení hromadné výroby v novém maďarském závodě a bude tam vyrábět méně elektromobilů. Uvádí to Automotive News Europe. Naopak se urychlí zahájení produkce v tureckém závodě.
BYD odloží zahájení hromadné výroby ve své nové továrně na elektromobily v Maďarsku na rok 2026 a nejméně první dva roky bude závod provozovat na nižší kapacitu. Uvedly to pro Automotive News Europe dva zdroje obeznámené s touto záležitostí.
Zároveň automobilka začne dřív, než se očekávalo, vyrábět auta v novém závodě v Turecku, kde jsou nižší náklady na pracovní sílu, a výrazně tam překročí své oznámené výrobní plány. Uvedl to pro Automotive News Europe jeden ze zdrojů.
Přesun důležitosti z Maďarska do Turecka
Přesun výroby z Maďarska do Turecka by byl pro Evropskou unii krokem zpět, protože ta doufala, že její cla na elektromobily vyrobené v Číně přilákají čínské investice a zajistí dobře placená pracovní místa ve výrobě.
Závod BYD v Segedínu v jižním Maďarsku za 4 miliardy eur zahájí hromadnou výrobu v roce 2026, ale za celý rok vyrobí jen několik desítek tisíc vozidel. To by byl zlomek počáteční výrobní kapacity závodu 150 000 vozidel. Nakonec by továrna měla mít maximální kapacitu 300 000 vozů ročně. BYD uvedl, že v Szegedu zahájí výrobu v říjnu, ale veřejně nesdělil, kdy začne sériová produkce. Výroba v Szegedu se má v roce 2027 zvýšit, ale stále bude pod plánovanou kapacitou.
Mezitím továrna automobilky v Turecku v hodnotě 1 miliardy dolarů, která měla zahájit výrobu na konci roku 2026 s roční kapacitou 150 000 vozů, vyrobí v příštím roce víc vozů než maďarský závod. Produkce v závodě v Manise v západním Turecku v roce 2027 výrazně překročí 150 000 vozů a BYD v roce 2028 produkci dál výrazně zvýší.
Zdroje pro Automotive News Europe hovořily pod podmínkou anonymity, protože nebyly oprávněny veřejně diskutovat o výrobních plánech BYD.
Čínská společnost BYD hledá způsoby, jak obejít cla EU
BYD staví závod v Maďarsku, aby v Evropě prodával auta bez cel. Všechny vozy, které v současné době prodává v Evropě, jsou vyrobeny v Číně a podléhají antisubvenčním clům EU na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně, a to nad rámec standardního 10% cla. V případě BYD činí celkové clo 27 procent. Mnoho vozů vyrobených v novém závodě v Turecku bude také určeno pro Evropu a při vývozu do Evropské unie nebudou podléhat žádným clům.
Posun k levnější výrobě v Turecku zdůrazňuje komplikace, kterým čelí čínské automobilky, které chtějí vyrábět auta v Evropě, aby se vyhnuly sankčním clům, ale brání se vyšším mzdám a nákladům na energie.
Za vlády premiéra Viktora Orbána se Maďarsko, které bude sídlem evropských operací společnosti BYD, stalo důležitým obchodním a investičním partnerem Číny. Turecko již dlouho slouží jako centrum nízkonákladové výroby pro velké automobilky, např. Toyoty, Stellantisu (Fiatu), Fordu (vč. produkce pro Volkswagen), Hyundaie a Renaultu. V březnu turecká vláda oznámila, že čínská společnost Chery investuje 1 miliardu dolarů do závodu s roční výrobní kapacitou 200 000 vozidel.
BYD se rychle rozšiřuje mimo svůj domácí trh v Číně, kde čelí zuřivé cenové válce. Změna výrobních plánů přichází v době, kdy BYD reorganizuje své evropské operace po strategických chybách, mezi které patřila neschopnost podepsat dostatek prodejců a najmout manažery se znalostí místního trhu. Také podcenilo potřebu nabízet hybridy na trzích, které se brání plně elektrickým vozům.
BYD v Evropě očekává silnou poptávku po levnějších elektromobilech
Poptávka po elektromobilech BYD, které jsou levnější než modely evropských konkurentů, v regionu prudce roste. Agentura S&P Global Mobility odhadla, že čínská automobilka číslo 1 letos v Evropě prodá 186 000 vozidel oproti 83 000 kusům v roce 2024, a očekává, že do roku 2029 se prodej opět zdvojnásobí ke 400 000 vozů.
V Maďarsku v závodě v Szegedu automobilka plánovala instalovat stroje na výrobní linku do září, což bylo poprvé oznámeno v roce 2023. V posledních měsících však odložila vybavení výrobní linky, které se vyrábí v jednom z jejích výrobních center v Číně.
Plány BYD pro Szeged se mohou změnit. Během posledního roku vedení BYD uvádělo možnost výroby řady různých modelů v tomto závodě, včetně Atto 2, Atto 3 a Dolphin, stejně jako připravovaný nízkonákladový model Dolphin Seal (Seagull). V Turecku má BYD vyrábět plně elektrické SUV Seal U, model Sealion 5, i když není jasné, zda se bude jednat o plně elektrickou nebo plug-in hybridní verzi, a dva plug-in hybridní modely Seal U DMi a Seal 06 DM-i.
Foto: BYD
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz