name | autoweek.cz

BYD přiváží revoluci do segmentu městských elektromobilů
21.05.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely
BYD vstupuje na evropský trh do rostoucího segmentu malých městských elektromobilů s technicky špičkově vybaveným modelem Dolphin Surf se základní cenou výrazně pod hranicí 20 000 eur (500 000 Kč).
Čínský výrobce elektromobilů BYD přiváží do Evropy malý elektromobil Dolphin Surf, který zvyšuje tlak na evropské konkurenty kombinací špičkové techniky s cenou pod hranicí 20 000 eur (500 000 Kč). Kombinuje sportovní vzhled a zábavnou osobnost s prostornou a praktickou kabinou plnou pro BYD typických užitečných high-tech prvků. BYD Dolphin Surf slibuje novou cestu k elektromobilitě i díky nové zkušenosti zejména pro mladší zákazníky.
Výkonná vicepresidentka společnosti BYD Stella Li nám při představení vozu řekla: „Jsme potěšeni, že Dolphin Surf je nyní k dispozici i evropským zákazníkům. Již mnoho měsíců odpovídáme na otázky ohledně tohoto vozu a víme, jak velká je v Evropě poptávka po cenově dostupnějších elektromobilech. Jsme si jisti, že kombinace zábavného designu, praktičnosti, rozměrů vhodných pro město, energického výkonu a skvělé technologie kabiny modelu Dolphin Surf bude skutečně lákat zákazníky, kteří chtějí vozidlo, které se snadno používá ve městě, ale zároveň nepřináší kompromisy v oblasti výbavy. Víme, že Dolphin Surf je připraven na Evropu, a věříme, že Evropa je připravena na Dolphin Surf.“
Velké ambice i velký potenciál
BYD přináší evropským zákazníkům překvapivě zábavný a pro elektrifikovanou budoucnost připravený model Dolphin Surf. Jedná se o globální model, což dokládá před několika dny získané prestižní ocenění World Urban Car 2025 od poroty složené z předních automobilových novinářů World Car of the Year Awards.
Čínská verze vozidla Seagull s více než 442 000 registracemi podpořila exponenciální vzestup BYD v Číně, přičemž v roce 2024 se umístila na druhém místě hned po Tesle Modelu Y v globálním prodeji elektromobilů. Letos se prodej tohoto modelu celosvětově zvýšil o 45 % díky úspěšnému uvedení pod jménem Dolphin Mini v Brazílii a Mexiku, tedy v zemích s prakticky neexistující dobíjecí infrastrukturou.
V roce 2024 se v segmentech A a B v Evropě prodalo 4,3 milionu automobilů, přičemž jen 9 % mělo elektrický pohon. „Segment malých aut vytváří prostor pro rozvoj elektrifikace v Evropě. Jsme proto přesvědčeni, že tento trh má obrovský potenciál,“ dodala Stella Li. V Evropě se za méně než 20 000 eur prodávají jen Dacia Spring a Leapmotor T03. Na trh sice přichází 11 nových modelů v segmentu malých elektromobilů, ovšem s cenou na hranici 25 000 eur (625 000 Kč). Přitom je Dolphin Surf pohodlnější a propojenější než kterýkoli jiný vůz ve své třídě, a to včetně modelů se spalovacími motory.
Prostorný interiér
BYD Dolphin Surf má osobitý design, který se snaží nic nekopírovat. Kombinuje funkčnost s pocitem sportovní zábavy. Střešní spoiler prodlužuje linii střechy a přitom pomáhá uklidňovat proudění vzduchu a tím zlepšuje aerodynamickou účinnost. Záď zaujme celoplošným zadním světelným LED pruhem, který vozu dodává efekt větší šířky a především zdůrazňuje jeho silnou osobnost.
S délkou 3990 mm a rozvorem náprav 2500 mm se Dolphin Surf dokonale hodí do úzkých městských ulic a na malá parkovací místa, což jsme si mohli vyzkoušet v pekelném provozu v centru Říma. Přitom konstrukce podvozku perfektně tlumí všechny nerovnosti, takže vyvolává pocit jízdy v autě mnohem větších rozměrů a vyšší třídy.
Chytré využití platformy e-Platform 3.0 vytváří solidní prostor v kabině při objemu zavazadlového prostoru srovnatelném s vozy vyšší třídy - 308 l resp. až 1037 l po sklopení zadních sedadel. Nosná struktura karoserie využívá ve velkém rozsahu vysokopevnostní oceli (68,2 %) pro zajištění vysoké bezpečnosti, což podporuje i konstrukce akumulátoru, který je odolný proti průrazu hřebíkem, což je jedno z nejpřísnějších bezpečnostních hodnocení v automobilovém průmyslu.
Unikátní technika pohonu
Moderní platforma e-Platform 3.0 společnosti BYD byla navržená speciálně pro elektromobily. Její součástí je charakteristický prvek vozů BYD lamelový akumulátor (Blade Battery), který využívá chemii lithio-železo fosfát (LFP) pro vyšší úroveň odolnosti a bezpečnosti oproti tradičním akumulátorům nikl-mangan-kobalt (NMC), navíc bez použití problematického kobaltu. V případě modelu Dolphin Surf budou nabízeny dvě kapacity - základní (verze Active) 30 kWh pro dojezd 220 km a 43,2 kWh (verze Boost a Comfort), které zajistí kombinovaný dojezd WLTP až 322 km, v městském provozu dokonce až 507 km. Tomu napomáhá nízká hmotnost vozu 1294 až 1390 kg.
Pohon zajišťuje první na světě sériově vyráběný elektrický pohonný systém 8 v 1, který kombinuje hnací motor, reduktor, nabíječku, stejnosměrný měnič, rozvodnou skříň vysokého napětí, řídicí jednotku baterie, řídicí jednotku vozidla a řídicí jednotku motoru do jednoho modulu. To maximalizuje využití prostoru a zlepšuje účinnost.
Základní verze Active spojuje akumulátor 30 kWh baterii s 65 kW motorem, zatímco verze Boost s nejdelším dojezdem má stejný motor, ale 43,2 kWh akumulátor. Vrcholný Comfort kombinuje větší akumulátor s nejvýkonnějším motorem ve třídě se 115 kW a točivým momentem 220 N.m. BYD Dolphin Surf umožňuje maximální rychlosti nabíjení stejnosměrným proudem 65 kW (Active) resp. 85 kW (Boost a Comfort).
Nadstandardní výbava
Interiér zaujme přehledností a funkčností. Přináší standardní 10,1“ displej infotainmentu v optimální poloze a s přizpůsobitelným panelem zkratek a ovládáním topení a větrání gesty třemi prsty. Displej se navíc, jak je pro vozy BYD charakteristické, natáčí podle potřeby. V nabídce služeb je vedle navigace mj. i Spotify. Samozřejmostí už je aktualizace na dálku OTA.
Podobně jako v modelu Dolphin zaujme řada originálních válcových ovladačů pod displejem. Dolphin Surf se také vyznačuje intuitivním hlasovým ovládáním pomocí povelu „Hi BYD“, které umožňuje přístup k mnoha klíčovým funkcím.
Unikátní v této třídě je i bezklíčkový vstup NFC přiložením telefon nebo jiného mobilního zařízení k senzoru v bočním zrcátku. Aplikace se dá sdílet a lze ji i na dálku poslat do jiného telefonu. Dolphin Surf je také vybaven systémem V2L umožňujícím napájení vnějšího zařízení výkonem až 3,3 kW.
Cenová nabídka
Cenová nabídka se v evropských zemích významně liší. Pro nás jsou nejzajímavější ceny v Itálii, které jsou vzhledem k zatím malému zájmu Italů o elektromobily nejpříznivější. Základní verze Active zde stojí 18 990 eur při DPH 22 %, což v přepočtu na české poměry vychází na 468 750 Kč. To je sice víc než u Dacie Spring, ovšem s mnohem delším dojezdem a nesrovnatelně vyšší technickou úrovní a výbavou.
Už základní verze Dolphin Surf Active je standardně vybavena 10,1“ otočným dotykovým displejem, zadními parkovacími senzory a zadní kamerou, LED denními světly, funkcí V2L, bezklíčkovým odemykáním a startováním s NFC, adaptivním tempomatem, klimatizací, sedadly z veganských kůží a elektricky nastavitelnými bočními zrcátky. Standardní výbavou je také zářivá metalická barva Lime Green.
Stejně jako u všech vozů BYD se i na každou verzi Dolphin Surf standardně vztahují záruční podmínky, které se skládají ze šestileté záruky výrobce na vůz (resp. 150 000 km) a osmileté záruky (resp. 200 000 km) na akumulátor (pro kapacitu 70 %) a pohonnou jednotku.
BYD Dolphin Surf je už k dispozici k objednání na mnoha evropských trzích. První dodávky se očekávají k zákazníkům od června. První vozy přijdou z Číny, ale už od podzimu začne výroba tohoto modelu v Maďarsku, což nám potvrdila i vicepresidentka BYD Stella Li.
Foto: Vladimír Rybecký
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz