name | autoweek.cz
BYD zdvojnásobuje úsilí
18.11.2025 | Aktuality
Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od jejího evropského korespondenta Nicka Careyho z Londýna. Dnes: sázka BYD na zámoří, obrácení dodávek GM v Číně a čínské elektromobily směřující do Jižní Ameriky.
Je vtipné, jak rychle se věci v automobilovém průmyslu mění. Nebo možná jen stárnu. Zdá se, jako by to bylo teprve včera, co výrobce elektromobilů Polestar vstoupil na burzu prostřednictvím SPAC s tržní kapitalizací 27,42 miliardy dolarů jako vzrušující nový člen skupiny Geely s odvážnými očekáváními růstu. Pouhé tři roky poté se Polestar stále potýká se ztrátou a snaží se naplnit své vysoké cíle. Americká cla tomu nepomohla.
Ocenění společnosti kleslo na 1,2 miliardy dolarů a Polestar se potýká s dluhovými závazky. Navíc, aby se Polestar udržel na Nasdaqu, musí se uchýlit k obrácenému dělení akcií, aby zvýšil jejich hodnotu nad 1 dolar.
Je jasné, že Polestar bude muset v budoucnu spalovat více hotovosti, pokud chce přežít, což budou náklady, které budou muset nějakým způsobem nést většinoví vlastníci Geely a jeho předseda Li Shufu.
BYD míří vysoko
Vzhledem k tomu, že se jeho prodeje v tuzemsku po pozoruhodném období růstu, které z něj udělalo největšího čínského výrobce automobilů, začínají zpomalovat, BYD zdvojnásobuje úsilí o dramatický růst v zahraničí. Jak uvádí zpráva Citi, automobilka cílí na zahraniční prodej až 1,6 milionu vozidel v roce 2026 oproti 900 000 až 1 milionu vozidel v letošním roce. V roce 2024 BYD mimo Čínu prodal 400 000 vozidel.
Zdá se, že společnost rozšiřuje svou globální síť, aby odpovídala svým ambicím. V Evropě, kde prodej vozů BYD od ledna do září meziročně vzrostl o 300 %, automobilka plánuje svou prodejní síť do konce roku 2026 zdvojnásobit.
Maria Grazia Davino, regionální výkonná ředitelka BYD pro Evropu, na autosalonu ve Frankfurtu uvedla, že automobilka bude mít do konce letošního roku 1000 evropských prodejců a příští rok by jich měla dosáhnout 2000. „Stejně jako úspěšní konkurenti potřebujeme mít kontakty a být blízko k evropským zákazníkům,“ řekla Davino.
GM se vzdává čínského dodavatelského řetězce
Jak informuje agentura Reuters, General Motors nařídilo dodavatelům, aby ze svého dodavatelského řetězce odstranili čínské díly a komponenty. Zdroje agentuře Reuters sdělily, že vedení GM dodavatelům řeklo, aby našli alternativy k Číně pokud jde o suroviny a díly s konečným cílem do roku 2027 zcela vyřadit čínské díly ze svého dodavatelského řetězce.
Není to tak dávno, co tomu bylo naopak. GM strávila roky tlakem na dodavatele, aby nakupovali víc z Číny, aby mohlo získávat díly za čínské ceny. Svět se od té doby změnil. Občasná cla amerického prezidenta Donalda Trumpa a panika v průmyslu kvůli potenciálním úzkým místům v prodeji vzácných kovů a nedostatku počítačových čipů nutí automobilky přehodnotit své vazby na Čínu.
Společnost GM oslovila některé dodavatele se svou směrnicí už koncem roku 2024, ale toto úsilí nabralo na naléhavosti letos na jaře po počátku eskalace obchodní bitvy mezi USA a Čínou.
Čínské elektromobily v Jižní Americe
Prodej elektromobilů v Jižní Americe začal rychle růst z nízkého základu, přičemž velkou část tohoto růstu pohánějí čínští výrobci. Děje se tak v době, kdy čínské automobilky rozšiřují svou působnost po celém kontinentu.
Čína zvyšuje prodej od loňského otevření přístavu Chancay severně od Limy. Megaport, postavený Čínou, zkrátil dobu přepravy přes Tichomoří na polovinu v době, kdy čínští výrobci čelí rostoucím překážkám vstupu na trh ve Spojených státech.
Penetrace elektromobilů v Latinské Americe, včetně Mexika a Střední Ameriky, se v roce 2024 zdvojnásobila na přibližně 4 %, a to díky vládním pobídkám a přílivu cenově dostupných čínských modelů. Tento posun je nejviditelnější v Uruguayi, kde je BYD třetím největším prodejcem všech typů vozidel za Chevroletem a Hyundaiem. Podíl Číny na trhu se v zemi od roku 2023 více než zdvojnásobil na 22 %.
Velké naděje VW pro technologie Rivian
Když Volkswagen loni souhlasil s investicí 5,8 miliardy dolarů do amerického výrobce elektromobilů Rivian, bylo to vnímáno jako snaha o posílení jeho softwarových možností pro elektromobily po neúspěších v interní divizi pro vývoj softwaru Cariad.
Německá automobilka však nyní uvádí, že technologie, kterou vyvíjí s Rivianem, by se nakonec mohla použít i v jeho modelech se spalovacími motory. To by mohlo Volkswagenu pomoci na americkém i evropském trhu, kde potřebuje prodávat kombinaci elektromobilů, modelů na fosilní paliva a hybridních modelů.
Očekává se, že poptávka po elektromobilech v USA se po vypršení platnosti daňového dobropisu ve výši 7500 dolarů zpomalí, zatímco prodej elektromobilů v Evropě stále neroste tak rychle, jak se očekávalo.
Rychlá kola
Ford na americkém trhu prodává svá ojetá vozidla na Amazonu a připojuje se tak ke značce Hyundai a přidává online nabídku pro zákazníky, kteří se chtějí vyhnout prodejním plochám.
Společnost Tata Motors snížila svůj cíl marže pro Jaguar Land Rover pro fiskální rok 2026 poté, co kybernetický útok narušil výrobu v této luxusní automobilce, což dále zvýšilo tlak způsobený nízkou poptávkou v Číně a omezenými dodávkami čipů.
Japonské odbory automobilových pracovníků JAWU (Japan Automobile Workers' Unions), největší automobilový odbor v zemi, neplánují v příštím roce při pracovních jednáních, snižovat požadavky na mzdy, a to i přes silný dopad amerických cel na zisky tohoto sektoru.
Jak uvádějí data ratingové agentury Fitch Ratings, podíl amerických dlužníků s rizikovými hypotékami, kteří jsou se splátkami svých autoúvěrů nejméně 60 dní v prodlení, vzrostl v říjnu na 6,65 %, což je nejvyšší úroveň v historii. Agentura sleduje data od počátku 90. let.
Společnosti Samsung Electronics, Hyundai a další významní jihokorejští výrobci zveřejnili své investiční plány v USA, jelikož obchodní dohoda s USA vyvolala obavy, že investice v USA by mohly oslabit domácí výrobu.
Švédská společnost pro autonomní nákladní dopravu Einride souhlasila se vstupem na burzu v USA prostřednictvím fúze s firmou Legato Merger Corp III, která vydává bianko šeky v rámci dohody, která společnost ohodnotí na 1,8 miliardy dolarů.
Foto: newspressspain, Newspress USA
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
