name | autoweek.cz

Bývalý šéf Audi Stadler se chce přiznat

Bývalý šéf Audi Stadler se chce přiznat

04.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Bývalý šéf Audi Rupert Stadler je připraven přiznat se v soudním řízení ke své roli v emisním skandálu a zmanipulování měření emisí u aut se vznětovými motory výměnou za podmínečný trest a zaplacení 1,1 milionu eur.

Vyhlídka na podmínečný trest namísto pobytu ve vězení zafungovala: bývalý šéf Audi Rupert Stadler se chce v soudním řízení doznat k podílu na zmanipulování měření emisí vznětových motorů. Jeho obhájce Thilo Pfordte před mnichovským krajským soudem řekl, že souhlasí s návrhem soudu na dohodu. Tým Stadlerových obhájců uvedl, že 16. května bude učiněno prohlášení, po kterém soudce rozhodne, zda se jedná o úplné doznání a v červnu vynese rozsudek. Není jasné, zda Stadler učiní prohlášení osobně nebo prostřednictvím svých právníků.

 

Oznámení o přiznání následuje po tvrdých jednáních. Předseda senátu Stefan Weickert Stadlerovi slíbil podmínečný trest od jednoho a půl roku do dvou let, ale pouze v případě, že se plně přizná a zaplatí 1,1 milionu eur charitativním organizacím. Žalobci s návrhem soudu souhlasili. Stadler poté požádal o lhůtu na rozmyšlenou do 3. května. Žalobci původně požadovali 2 miliony eur s odkazem na Stadlerův plat u Audi a ve Volkswagenu a jeho finanční i nemovitý majetek. Stadlerův tým původně tvrdil, že 1,1 milionu eur je příliš vysoká částka, protože Stadler nemá žádné aktuální příjmy a hrozí mu vysoké náklady na právní zastoupení.

 

Proces je jedním z nejvýznamnějších soudních řízení v souvislosti s aférou Dieselgate ve společnosti Volkswagen a její dceřiné společnosti Audi. Software měnící pracovní režim motoru speciálně pro měření emisí bylo odhaleno v roce 2015. Odhalení, že miliony testů emisí byly zmanipulovány, vyšlo najevo v září 2015. Podle žalobců inženýři upravili motory tak, že na zkušební stolici splňovaly zákonné hodnoty emisí výfukových plynů, ale při provozu na silnici nikoli. Podvádění při testech emisí motorů vyvolalo největší firemní skandál v historii Volkswagenu.

 

Stadler od počátku procesu, který trvá dva a půl roku, protestoval proti obvinění vůči své osobě. Podle předběžného hodnocení Hospodářského trestního soudu měl nejpozději v červenci 2016 uznat, že mohlo dojít k manipulaci s hodnotami emisí ve výfukových plynech. Místo toho, aby informoval obchodní partnery a zastavil prodej zmanipulovaných vozů, povolil pokračování prodeje vozů s nelegálním softwarem až do začátku roku 2018. Za podvod z nedbalosti by mohl být odsouzen k odnětí svobody.

 

Rupert Stadler se v roce 2007 stal šéfem automobilky Audi patřící do koncernu  Volkswagen jako nástupce Martina Winterkorna, který se v té době posunul do vedení koncernu. Od června 2018 byl Stadler čtyři měsíce držen ve vazbě v Augsburgu kvůli riziku tajné dohody dokud neodstoupil z funkce šéfa Audi a člena představenstva VW. S koncernem Volkswagen už uzavřel občanskoprávní vyrovnání a bývalému zaměstnavateli zaplatil 4,1 milionu eur za porušení povinností.

 

Bývalý šéf vývoje motorů Audi Wolfgang Hatz a dva jeho vedoucí inženýři se již přiznali, že iniciovali návrh softwaru motoru pro nelegální odpojovací zařízení. S nepřípustným odpojováním od standardního režimu vozy splnily mezní hodnoty oxidů dusíku na zkušební stolici, ale ne na silnici. Automobilky chtěly ušetřit zdlouhavou a drahou následnou montáž velkých nádrží na AdBlue k čištění výfukových plynů. Hatzovi proto hrozí podmíněný trest s pokutou 400 000 eur a spoluobžalovanému inženýrovi podmíněný trest se zaplacením 50 000 eur. Řízení proti druhému inženýrovi, který vystupoval jako klíčový svědek, bylo zastaveno.

 

Společnost Audi se odmítla vyjádřit s tím, že není účastníkem soudního procesu.

 

Minulý týden se technický projektový manažer společnosti Continental přiznal k účasti na skandálu koncernu Volkswagen a obvinil další osoby. Přiznal se, že věděl o nezákonném používání odpojovacího systému ve vozidlech Volkswagen se vznětovými motory a podílel se na něm. Uvedlo to státní zastupitelství s tím, že v důsledku jeho výpovědi bude k této osobě při vynášení rozsudku přistupováno shovívavě.

 

Podle státního zastupitelství se na něj obrátily i další obviněné osoby se žádostí o přiznání. V listopadu 2021 rozšířilo státní zastupitelství vyšetřování aféry Dieselgate Volkswagenu o bývalé vrcholové manažery společnosti Continental. Pro napomáhání k podvodu, porušení důvěry a napomáhání k porušení důvěry je podle prokuratury vyšetřováno celkem 60 osob.